dr inż. Lidia Buda-Ożóg Politechnika Rzeszowska,Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.08.29
W artykule zaprezentowano zastosowanie przestrzennych modeli ST do projektowania zbrojenia żelbetowej belki jednocześnie skręcanej i zginanej. Analizowano ilość i rozmieszczenie zbrojenia wymaganego z uwagi na zginanie, skręcanie i ścinanie w zależności od przyjętego modelu ST oraz wpływ ukształtowanego zbrojenia na nośność i zarysowanie analizowanego elementu. Porównano trzymodele zbrojenia w zależności od kąta nachylenia krzyżulców ściskanych. Symulacje numeryczne procesu obciążania belek wykonano w programie ATENA 3D. Na podstawie przeprowadzonych analiz nie stwierdzono zależności pomiędzy przyjętym modelu ST a nośnością oraz zarysowaniem badanych belek. Analiza nośności resztkowej belek wykazała, że w belce o nachyleniu krzyżulców ściskanych pod katem 45°, po przekroczeniu obciążenia niszczącego, sztywność przekroju na skręcanie jest wyraźnie mniejsza w porównaniu z innymi modelami.
Słowa kluczowe: modele ST, skręcanie, ścinanie, żelbet, sztywność na skręcanie.
* * *
Assessment of load capacity of beams under torsion and shear designed using ST models
In this article ST models for design of RC beams exposed to torsion, shear and bending are presented. The amount and placement of reinforcement required due to the bending, torsion and shear depending on the adopted model ST and the influence of shape reinforcement on the load-bearing capacity and cracks were analyzed. Three arrangement of reinforcement depending on the angle of the diagonal strut were compared. Numerical simulations of the loading process of the beams by means of the programATENA3D weremade. On the basis of the analysis, connection between the model ST and load capacity and cracks of the beams weren’t observed. Analysis of beams residual load capacity showed that in the beam with compression diagonal strut at an angle of 45 °, after the load failure the torsional stiffness of beam has decreased less than in the other ST model.
Keywords: ST models, torsion, shear, reinforced concrete, torsional stiffness.
Literatura
[1] ATENA Program Documentation, Theory. 2014. Praga.
[2] Buda-Ożóg Lida, M. Pokarowska. 2015. Analiza modeli ST skręcanych belek żelbetowych. Konstrukcje betonowe imetalowe. Bydgoszcz. Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Techniczno-Przyrodniczego.
[3] Ciężak T. 1990. Prace Naukowe Politechniki Lubelskiej 218. Budownictwo 40. Lublin.
[4] ENV-1992-1-1:1991: Eurocode 2: „Design of Concrete Structures. Part 1-1”.
[5] Godycki-Ćwirko T. 1982. „Mechanika betonu”. Warszawa. Arkady.
[6] Kamiński M.,W. Pawlak. 2011. „Load capacity and stiffness of angular cross section reinforced concreto beams under torsion”. Archives of Civil and Mechanical Engineering, vol. XI, No. 4: 885 – 903.
[7] Knauff M. 2012. Obliczanie konstrukcji żelbetowych według Eurokodu 2. Warszawa. PWN.
[8] KosińskaA.,A. B. Nowakowski. 2001. „Doświadczalne badania żelbetowych elementów poddanych skręcaniu”. Łódź.Wydawnictwo Politechnik Łódzkiej, zeszyt nr 10.
[9] Łapko A., B. Ch. Jensen. 2005. Podstawy projektowania i algorytmu obliczeń konstrukcji żelbetowych. Warszawa. Arkady.
[10] PN-EN-1992-1-1:2008 Eurokod 2: „Projektowanie konstrukcji z betonu. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków”.
[11] Pre-norma Konstrukcji Betonowych, fib Model Code 2010, Kraków 2014.
[12] Schlaich J., K. Schafer. 1993. The Design of Structural Concrete. IABSE Workshop, New Delhi.
[13] Woliński Sz. 2010. Wspomagana badaniami analiza konstrukcji żelbetowych za pomocą modeli ST. Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Budownictwo i Inżynieria Środowiska, z. 57, t. 2.
Otrzymano : 24.06.2016 r.
Materiały Budowlane 08/2016, str. 100-102 (spis treści >>)