inż. Mateusz Danielek Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Damian Wiśniewski Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Mieczysław Słowik Politechnika Poznańska, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
dr hab. inż. Jan Kempa, prof. Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.08.33
Wartykule przedstawiono wpływ technologii wykonania oznakowania poziomego na właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni. Za miarę przyjęto współczynnik tarcia. Do badań na 120 odcinkach pomiarowych wybrano trzy rodzaje oznakowania poziomego: grubowarstwowe, gładkie chemoutwardzalne; cienkowarstwowe z farb oraz grubowarstwowe, gładkie termoplastyczne. Wyniki wykazały, że najlepszymi właściwościami przeciwpoślizgowymi charakteryzuje się oznakowanie cienkowarstwowe, następnie grubowarstwowe – gładkie chemoutwardzalne, a najgorszymi grubowarstwowe – gładkie termoplastyczne.
Słowa kluczowe:właściwości przeciwpoślizgowe,współczynnik tarcia, oznakowanie poziome, bezpieczeństwo ruchu drogowego, System Oceny Stanu Nawierzchni.
* * *
The impact of horizontal marking technology of road surface on its skid resistance
The article presents the impact of traffic marking production technology on the skid resistance of a road surface. The value of a friction factor is recognized as the measure of skid resistance. Three types of trafficmarking have been selected for tests: thick-film smooth chemically hardened; thin-film painted and thick-film smooth thermoplastic. The investigations were carried out on 120 test sections. Test results have shown that thin- -filmmarking features the best skid resistance, followed by thick- -filmchemically hardenedmarking, while thick-filmsmooth thermoplastic marking features the worst skid resistance properties.
Keywords: skid resistance, friction factor, traffic marking, road safety, Pavement Management System.
Literatura
[1] Bonneson J. A. 1999. „Side friction and speed as controls for horizontal curve design”. Journal of Transportation Engineering (6): 473 – 480, DOI: 10.1061/(ASCE)0733-947X (1999) 125: 6 (473).
[2] Instrukcja obsługi przenośnego testera tarcia nawierzchni ASFT2GO. 2010. Asft Industries AB.
[3] Lamm R., B. Psarianos, T. Mailaender. 1999. Highway Design and Traffic Safety Engineering Handbook. New York, McGraw-Hill.
[4] Lindenmann H. P. 2006. „New findings regarding the significance of pavement skid resistance for road safety on Swiss freeways”. Journal of Safety Research (37): 395 – 400, DOI: 10.1016/j.jsr.2006.04.006.
[5] McLean J. R. 1988. Speeds, Friction Factors, and Alignment Design Standards. Australian Research Record 154.
[6] Mechowski T. i Zespół. Sprawozdanie z realizacji pracy TD-89 pt.: „Opracowanie funkcji przeliczeniowych wartości współczynnika tarcia uzyskiwanych urządzeniami SRT-3 i T2GO”. 2010. Warszawa. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Zakład Diagnostyki Nawierzchni.
[7] Zarządzenie nr 9 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z 4 marca 2002 r. w sprawie wprowadzenia Wytycznych Stosowania Systemu Oceny Stanu Nawierzchni. System Oceny Stanu Nawierzchni SOSN. Załącznik D: Zasady pomiaru i oceny stanu właściwości przeciwpoślizgowych nawierzchni bitumicznych w Systemie Oceny Stanu Nawierzchni SOSN. Warszawa.
Otrzymano : 07.07.2016 r.
Materiały Budowlane 08/2016, str. 110-111 (spis treści >>)