logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Magdalena Lachowicz Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Magdalena Sosnowska Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Izabela Kasprzyk Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2016.10.20

W artykule rozpatrzono przypadek przebudowywanej estakady na podstawie wadliwie sporządzonej dokumentacji projektowej. Proces projektowania podjęto bez opracowanej ekspertyzy oceniającej stan techniczny estakady, w tym betonu konstrukcyjnego. Po rozpoczęciu robót budowlanych okazało się, że zakres wyburzeń jest znacznie większy, niż założono w projekcie, co spowodowało zahamowanie robót budowlanych. Rozważany przypadek ma uświadomić inwestorom i projektantom, że prace przedprojektowe, w tym obiektywne ekspertyzy oceniające stan techniczny przebudowywanego, remontowanego obiektu to bardzo ważny element procesu budowlanego.

Słowa kluczowe: przebudowa, estakada żelbetowa, badania betonu.

* * *

The consequences of incomplete assessment of the structural concrete in the reconstructed overpass

The article examined the case of the reconstructed overpass on the basis of faulty drawn design documentation. The design process was taken without having first developed expertise assessing the technical condition of the overpass, and this was not carried out a technical examination of the structural concrete. After the start of construction works, it turned out that the scope of demolition ismuch larger than that assumed in the design. This resulted in a slowing down of works. The considered case should aware investors and designers that pre-work, including objective expert evaluation of condition of reconstructed, repaired object is a very important part of the planned construction process.

Keywords: reconstruction, overpassmade of reinforced concrete, concrete testing.

Literatura

[1] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. 99.43.430).
[2] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. 2000.63.735).
[3] PN-EN 1391:2008. Ocena wytrzymałości betonu na ściskanie w konstrukcjach i prefabrykowanych wyrobach betonowych.
[4] PN-EN 12390-3. Badania betonu. Część 3: Wytrzymałość na ściskanie próbek do badania.
[5] PN-EN 12504-1. Badania betonu w konstrukcjach. Część 1: Odwierty rdzeniowe – wycinanie, ocena i badanie wytrzymałości na ściskanie.

Otrzymano : 07.09.2016 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 10/2016, str. 64-65 (spis treści >>)