dr hab. inż. Władysław Gardziejczyk, prof. Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Paweł Gierasimiuk Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Autor do korespondencji : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2018.03.07
W artykule przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych współczynnika tarcia BPN określone wahadłem angielskim na nawierzchniach betonowych teksturowanych różnymi metodami. Ustalono, że w wypadku nawierzchni betonowych technika teksturowania ma wpływ na współczynnik tarcia. Największe wartości BPN uzyskano w przypadku nawierzchni teksturowanych metodą szczotkowania i rowkowania poprzecznego, a najmniejsze na nawierzchni z rowkowaniem podłużnym.
Słowa kluczowe: współczynnik tarcia; British Pendulum Number (BPN); nawierzchnia betonowa; metody teksturowania.
* * *
Evaluation of coefficient of friction of the cement concrete pavement in laboratory conditions
The paper presents the results of laboratory tests of the BPN coefficient of friction determined by the British Pendulum Testers on cement concrete pavements textured by various methods. It was found that in the case of cement concrete pavement, the texturing technique affects the coefficient of friction. The highest BPN values were obtained on the pavements textured by broomdrag and transverse tining and the lowest value on longitudinal tining.
Keywords: coefficient of friction; British Pendulum Number (BPN); cement concrete pavement; texturing method.
Literatura
[1] Hall JimW., Kelly Smith, Leslie Titus-Glover, James C. Wambold, Thomas Yager, Zoltan Rado. 2009. „Guide for pavement friction”. NCHRP. Web-only document 108. Contractor’s Final Report NCHRP Project 01-43. Transportation Research Board. DOI: 10.17226/23038.
[2] Henry John J. 2000. „Evaluation of Pavement Friction Characteristics”. NCHRP Synthesis 291. Transportation Research Board.
[3] Wasilewska Marta. 2010. Wpływ charakterystyki kruszywa na właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni drogowych. Rozprawa doktorska. Białystok. Politechnika Białostocka.
[4] Wasilewska Marta, Władysław Gardziejczyk, Paweł Gierasimiuk. „Evaluation of skid resistance using CTM, DFT and SRT-3 devices”. Transportation Research Procedia (14): 3050 – 3059.DOI: 10.1016/j.trpro.2016.05.449.
Otrzymano : 31.01.2018 r.
Materiały Budowlane 03/2018, str. 22-23 (spis treści >>)