dr hab. inż. Andrzej Zalewski, prof. nadzw. UTP, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy,Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2018.05.11
(Ar tykuł przeglądowy)
Nawierzchnie drogowe są bardzo ważnym elementem publicznych przestrzeni miejskich i kształtowania stref ruchu uspokojonego. Obok swojej podstawowej funkcji ruchowej, w zależności od klasy ulicy i jej charakteru, mogą znacznie poprawić estetykę przestrzeni. Nawierzchnie w połączeniu z elementami małej architektury mają szczególne znaczenie w przestrzeni miejskiej. W przypadku odpowiedniego zastosowania elementów małej architektury i zieleni ulicznej dla wielu użytkowników nawierzchnia jest najłatwiej dostrzegalnym elementem wdrażanych rozwiązań.
Słowa kluczowe: nawierzchnie drogowe; uspokojenie ruchu drogowego;
estetyka ulic; przestrzeń publiczna.
***
Road pavements in traffic calming zones
Road pavements are a very important element of public urban spaces and shaping traffic calming zones. In addition to its basic traffic function, depending on the street class and its character, they can significantly improve the aesthetics of space. The role of the pavement in combination with the elements of small architecture has a special meaning as it is “the floor” of street interiors.Appropriate development in the elements of small architecture and street greenery, causes that for many users the surface is the most easily visible element of the implemented solutions and has a synergistic effect on the perception by users.
Keywords: road pavements; traffic calming; street aesthetics; public space.
Literatura
[1] Duda Jerzy. 1998. Bruki w krajobrazie Krakowa. Kraków. Towarzystwo Miłośników Historii i Zabytków Krakowa.
[2] Gaca Stanisław, Marian Tracz. 1993. „Czynnik bezpieczeństwa w uspokajaniu ruchu”. Transport Miejski (9): 24 – 28.
[3] „Gambit” – Zintegrowany Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu w Polsce, Raport Końcowy. 199 – 1996. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej i Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Transport Miejski (7 – 8).
[4] Gehl Jan. 2014. Miasta dla ludzi. Kraków. Wydawnictwo RAM.
[5] Rzeczyński Bernard. 1989. „Ulica i jej funkcje energokomunikacyjne”. Sieć drogowa. Warszawa – Łódź. PWN i IUPP: 58 – 68.
[6] Sierakowski Stanisław. 1812. Architektura obejmująca wszelki gatunek murowania i budowania. t. I. Kraków. Drukarnia Akademicka.
[7] Szczuraszek Tomasz (red.). 2005. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego.Warszawa.WKiŁ.
[8] TraczMarian. 2000. „Estetyczne i funkcjonalne aspekty przebudowy ulic w obszarach śródmiejskich”. Transport Miejski (11): 15 – 19.
[9] Wejchert Kazimierz. 1984. Elementy kompozycji urbanistycznej.Warszawa. Arkady.
[10] Wejchert Kazimierz. 1993. Przestrzeń wokół nas. Katowice. FIBAK Noma Press.
[11] Witruwiusz. 1976. O architekturze ksiąg dziesięć (tłum. z łac.).Warszawa. PWN.
[12] Wasiutyński Zbigniew. 1971. O architekturze mostów.Warszawa. PWN.
[13] ZalewskiAndrzej. 2011. Uspokojenie ruchu jako zagadnienie urbanistyczne. Zeszyty Naukowe 1104. Rozprawy Naukowe 414. Łódź. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. Wszystkie fotografie są autorstwa A. Zalewskiego/ All photo are by A. Zalewski.
Przyjęto do druku: 08.03.2018 r.
Materiały Budowlane 05/2018, str. 9-11 (spis treści >>)