mgr inż. Artur Sakowski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
prof. dr hab. inż. Barbara Rymsza, Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
Autor do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2015.04.22
Transport jest poczytywany jako jedno z istotniejszych źródeł powstawania różnego rodzaju emisji obciążających nasze środowisko naturalne. W wielu publikacjach opisywano wpływ hałasu na człowieka oraz metody jego zwalczania m.in. w odniesieniu do hałasu komunikacyjnego, np. [3, 10]. Coraz częściej pojawiają się także prace na temat niekorzystnego wpływu zanieczyszczeń komunikacyjnych powietrza na zdrowie i życie ludzi [9], ale niewiele dotychczas padło słów na temat zagrożeń wynikających z budowy coraz większej liczby ekranów przeciwdźwiękowych, związanych m.in. z możliwością wypadania elementów wypełnienia. Problem jest szczególnie istotny w przypadku wypełnień płytowych, w tym elementów przeziernych. W artykule przedstawiono nowe, pierwsze w Polsce, stanowisko badawcze, przeznaczone do badania bezpieczeństwa ekranów na spadające odłamki.
Literatura:
[1] Dz.U. nr 120 z 2007 r. poz. 826 Rozporządzenie Ministra Środowiska z 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku.
[2] Instrukcja wykonywania badania nr IWB-TM/1 – Bezpieczeństwo drugorzędne (spadające odłamki) – badanie wg PN-EN 1794-2 zał. B.
[3] Osłony przeciwhałasowe w ruchu drogowym, praca zbiorowa, monografia. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa 2011, ss. 143, ISSN 0239-8575.
[4] PN-EN 1793-1:2001 Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Metoda badania w celu wyznaczenia właściwości akustycznych – Część 1: Właściwa charakterystyka pochłaniania dźwięku.
[5] PN-EN 1793-2:2001 Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Metoda badania w celu wyznaczenia właściwości akustycznych – Część 2: Właściwa charakterystyka izolacyjności od dźwięków powietrznych.
[6] PN-EN 1793-3:2001 Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Metoda badania w celu wyznaczenia właściwości akustycznych – Część 3: Znormalizowane widmo hałasu drogowego.
[7] PN-EN 1794-1:2005 Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Wymagania pozaakustyczne – Właściwości mechaniczne i stateczność. [8] PN-EN 1794-2:2005 Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Wymagania pozaakustyczne – Część 2: Ogólne bezpieczeństwo i wymagania ekologiczne.
[9] Rymsza B., Gawroński S., Gawrońska H.: Fitoremediacja szansą na przyjazne środowisko wokół dróg. Transport Miejski i Regionalny, nr 3/2013, s. 3-7.
[10] Rymsza B., Sakowski A.: Osłony przeciwdźwiękowe w budownictwie komunikacyjnym. Materiały Budowlane nr 12/2010 s. 5-8.
Materiały Budowlane 4/2015, s. 78 - 79 (spis treści >>)