logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Piotr Woyciechowski, dr hab. inż. Andrzej Garbacz, prof. PW, dr hab. inż. Paweł Łukowski, prof. PW, dr inż. Grzegorz Adamczewski
Politechnika Warszawska

W artykule omówiono wpływ wad wielokondygnacyjnych parkingów podziemnych ze stropami z płyt sprężonych na użytkowalność i trwałość obiektu. Stosowanie elementów prefabrykowanych, w tym stropów ze sprężonych płyt kanałowych, w wielokondygnacyjnym parkingu podziemnym jest zdaniem autorów nieprawidłowe, przede wszystkim ze względu na trudność zapewnienia szczelności takiego stropu, szczególnie w przypadku zespolenia płyt z nadbetonem. Odpowiedni dobór innego rozwiązania konstrukcyjno- materiałowego parkingu podziemnego, takiego jak np. żelbetowe stropy monolityczne, stropy kablobetonowe czy typu filigran, może w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko wystąpienia problemów.

***

Defects of floors made of pre-tensioned hollow-core slabs in underground multi-storey car parks

Most of presently constructed offices or public buildings has an underground car park, often multi-storey. These buildings are usually built in monolithic technology or mixed technology with usage of the precast elements, including pre-tensioned hollow core slabs.
In the presented article selected technical requirements and technical solutions for the multi-storey underground car parks were given, specially in relation to the car parks with floors build of hollow-core slabs. Typical faults of these type of car parks were presented. Reasons of these faults were discussed, diagnostic methods were presented and also the influence of the defects on the object usability and durability was analyzed.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 2/2013, strona 18-22 (spis treści >>)