mgr inż. Remigiusz Gut
dr inż. Leszek Korusiewicz
Wzrastająca popularność oraz coraz szerszy obszar zastosowania konstrukcji gruntowo-powłokowych z karbowanych powłok metalowych lub z tworzyw sztucznych, szczególnie w budownictwie komunikacyjnym (przepusty, przejścia dla zwierząt, mosty o małej i średniej rozpiętości), implikuje potrzebę prowadzenia badań tego typu obiektów. Badania rozpatrywanych konstrukcji w skali naturalnej można podzielić na badania in situ oraz badania laboratoryjne. Te ostatnie są rzadko stosowane ze względu na konieczność zapewnienia odpowiedniego wyposażenia badawczego oraz wystarczającej przestrzeni laboratoryjnej ze względu na rozmiary testowanych konstrukcji.
Prowadzone od kilkunastu lat badania w Laboratorium Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Żmigrodzie, z wykorzystaniem konstrukcji gruntowo-powłokowych można podzielić na dwie kategorie: badania o charakterze czysto naukowym oraz badania o charakterze utylitarnym, prowadzone w ramach procesu aprobacyjnego.
Artykuł prezentuje metodologię badań prowadzonych w ramach procesu aprobacyjnego na przykładzie dwóch różnych przepustów ze stalowych blach falistych o profilu zamkniętym.
Materiały Budowlane 3/2013, strona 68-69 (spis treści >>)