dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG
mgr inż. Marcin Kasiak
Zagadnienie stateczności konstrukcji metalowych nabiera znaczenia wraz z rozwojem technologii wytwarzania stali na świecie. Określenie realnej granicy nośności było konieczne przy projektowaniu samolotów, okrętów, a szczególnie budowlanych konstrukcji metalowych. Poprawne projektowanie polega na obliczeniu obciążeń krytycznych oraz zgromadzeniu informacji o tym, jak konstrukcja zachowa się pod wpływem obciążenia ściskającego, które może zostać wygenerowane przez siły ścinające, momenty zginające, skoncentrowane lokalnie obciążenia prostopadłe do kierunku ściskania, czy też niedokładności geometryczne.
Literatura
[1]CommentaryandworkedexamplestoEN1993- 1-5 „Plate Structural Elements”. B. Johansson, R. Maquoi,G. Sedlacek,C.Müller,D. Beg, 2007.
[2] Praca zbiorowa pod redakcjąMariana Królaka, „Stany zakrytyczne i nośność graniczna cienkościennych dźwigarów o ścianach płaskich” PWN Warszawa – Łódź, 1990.
[3] PN-EN 1993-1-5 Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-5: Blachownice.
[4] PN-EN 1993-1-1 Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[5] Timoshenko S.P. andGere J.M., „Theory of Elastic Stability”, McGraw-Hill, 2nd Edition, New York, 1961.
[6]Allen H.G. and Bulson P.S., „Background to Buckling”, McGraw-Hill, London, 1980.
[7] Biegus Antoni, „Nośność graniczna stalowych konstrukcji prętowych”. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. Wrocław, 1997.