logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Adam Kaszyński

Zgodnie z danymi ewidencyjnymi na 30 września 2011 r. stan infrastruktury drogowej w zakresie obiektów mostowych, tuneli i przejść podziemnych, będących w zarządzie  Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), przedstawiał się następująco:

- liczba obiektów – 5 095 szt.,
- długość całkowita obiektów – 243 963,3 m
- powierzchnia całkowita obiektów – 3 226 716,8 m2.

Jednocześnie w zarządzie centralnym GDDKiA, jest około 16 tys. przepustów, w tym 3 183 szt. o świetle ≥ 1,5 m i jedna przeprawa promowa przez rzekę Wisłę w miejscowości Korzeniewo.

Strategia utrzymania mostów a ich diagnostyka wg GDDKiA

Właściwie utrzymywane obiekty mostowe powinny zachować swoje cechy funkcjonalno-użytkowe przez wiele dziesiątków lat. Z punktu widzenia trwałości obiektów mostowych zarządzanie infrastrukturą mostową może być realizowane w przypadku stosowania jednej z trzech strategii:

  • strategia awarii – polega na podejmowaniu działań naprawczych/remontowych po stwierdzeniu, że uszkodzenia spowodowały stan awaryjny obiektu/elementu głównego, stwarzającego bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników drogi lub bezpieczeństwa obiektu;
  • strategia zużycia – polega na podejmowaniu działań utrzymaniowych po osiągnięciu przez obiekt lub jego część założonego okresu użytkowania;
  • strategia monitorowania obiektów – polega na prowadzeniu działań utrzymaniowych w ciągu całego okresu eksploatacji obiektu, a ich rodzaj i zakres powinien zależeć od aktualnej kondycji obiektu, określanej na podstawie oceny stanu technicznego i przydatności użytkowej.

Zamów dostęp do artykułu >>