mgr inż. Adam Kaszyński
Zgodnie z danymi ewidencyjnymi na 30 września 2011 r. stan infrastruktury drogowej w zakresie obiektów mostowych, tuneli i przejść podziemnych, będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), przedstawiał się następująco:
- liczba obiektów – 5 095 szt.,
- długość całkowita obiektów – 243 963,3 m
- powierzchnia całkowita obiektów – 3 226 716,8 m2.
Jednocześnie w zarządzie centralnym GDDKiA, jest około 16 tys. przepustów, w tym 3 183 szt. o świetle ≥ 1,5 m i jedna przeprawa promowa przez rzekę Wisłę w miejscowości Korzeniewo.
Strategia utrzymania mostów a ich diagnostyka wg GDDKiA
Właściwie utrzymywane obiekty mostowe powinny zachować swoje cechy funkcjonalno-użytkowe przez wiele dziesiątków lat. Z punktu widzenia trwałości obiektów mostowych zarządzanie infrastrukturą mostową może być realizowane w przypadku stosowania jednej z trzech strategii:
- strategia awarii – polega na podejmowaniu działań naprawczych/remontowych po stwierdzeniu, że uszkodzenia spowodowały stan awaryjny obiektu/elementu głównego, stwarzającego bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa użytkowników drogi lub bezpieczeństwa obiektu;
- strategia zużycia – polega na podejmowaniu działań utrzymaniowych po osiągnięciu przez obiekt lub jego część założonego okresu użytkowania;
- strategia monitorowania obiektów – polega na prowadzeniu działań utrzymaniowych w ciągu całego okresu eksploatacji obiektu, a ich rodzaj i zakres powinien zależeć od aktualnej kondycji obiektu, określanej na podstawie oceny stanu technicznego i przydatności użytkowej.