logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

mgr inż. Andrzej Taradyś

Izolacja cieplna - popularna metoda ETICS

Zewnętrzne systemy izolacji cieplnej ETICS (External Thermal Insulation Composite System) to powszechnie w Polsce znana i stosowana metoda ocieplania ścian budynków nowych i istniejących. Kilkanaście lat temu standardowe docieplenie stanowiła warstwa styropianu grubości 2 – 5 cm, pokryta tynkiem mineralnym. Obecnie rosnące ceny energii i rachunek ekonomiczny przemawiają na rzecz stosowania warstw izolacji cieplnych grubości 12 – 15 cm, a wszystko wskazuje na to, że ten wzrostowy trend się utrzyma. Czy wprowadzając na całe powierzchnie ścian dodatkowe ilości palnych izolacji, nie zmieniamy warunków bezpieczeństwa pożarowego? Zwłaszcza że obecnie również wiele nowoczesnych tynków, trwałych i estetycznych, dalekich jest od niepalności. Wiadomo, że w sytuacji pojawienia się ognia, obecność palnych materiałów w elemencie budowlanym może wpływać na jego zachowanie, właśnie w zależności od ilości tej palnej zawartości, np. przyczyniając się aktywnie do rozprzestrzeniania ognia po zewnętrznej warstwie elewacji. Potwierdzają to nie tylko przypadki rzeczywistych pożarów i badania w skali naturalnej, ale nawet podstawowa klasyfikacja w zakresie reakcji na ogień wg PN-EN 13501-1, zgodnie z którą wyroby z tego samego materiału, ale o różnej grubości mogą uzyskiwać różne klasy reakcji na ogień. Mimo że brzmi to paradoksalnie, jest jednak dość oczywiste, bo przecież skutki wynikające ze spalenia większej ilości paliwa są zazwyczaj większe niż te wywołane mniejszą jego ilością. 

Zamów dostęp do artykułu >>