W Polsce popiół lotny wapienny praktycznie nie jest stosowany w produkcji cementu i betonu. Jako przyczyny takiego stanu można wskazać: wysoką i zmienną zawartość wolnego wapna i związków siarki w popiele, które mogą mieć negatywny wpływ na właściwości stwardniałego betonu, zmienność w czasie właściwości fizycznych oraz składu chemicznego i mineralnego, a także łatwą dostępność popiołu lotnego krzemionkowego, tradycyjnie stosowanego w produkcji cementu i betonu. Poza tym brakuje wyników badań kompleksowo ujmujących efekty stosowania popiołów lotnych wapiennych w składzie cementu i betonu, zwłaszcza badań aplikacyjnych, ukierunkowanych na trwałość (mrozoodporność, agresja chemiczna).
Wykorzystanie popiołu lotnego wapiennego niesie za sobą korzyści ekologiczne, ekonomiczne i techniczne: poprawę stanu środowiska i ograniczenie kosztów wytwarzania cementu dzięki redukcji emisji CO2 w procesie produkcyjnym i możliwość użycia nowego dodatku mineralnego w miejsce coraz trudniej dostępnych: granulowanego żużla wielkopiecowego i popiołu lotnego krzemionkowego. Jest to szansa na rozszerzenie bazy surowcowej dla krajowego przemysłu cementowego i betonów, a przez wdrożenie do produkcji nowych rodzajów cementów na utrzymanie jego konkurencyjności. Potencjalne korzyści uzyskają również firmy zajmujące się gospodarczym wykorzystaniem i przetwarzaniem ubocznych produktów spalania z energetyki.
***
Projekt „Innowacyjne spoiwa cementowe i betony z wykorzystaniem popiołu lotnego wapiennego” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Priorytet 1. Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2 Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych. Efekty Projektu są na bieżąco, nieodpłatnie udostępnione za pośrednictwem strony internetowej www.smconcrete.polsl.pl.