logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Z Elżbietą Tęsną, Prezesem firmy ELTAR, lidera Konsorcjum POLSKIE OKNA I DRZWI – rozmawia Danuta Matynia

Danuta Matynia: Ministerstwo Gospodarki do polskich flagowych branż eksportowych zaliczyło stolarkę budowlaną. Co to oznacza dla całej branży oraz producentów stolarki budowlanej i komponentów do jej wytwarzania?

Elżbieta Tęsna: Obecnie realizowany jest projekt systemowy w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka – Poddziałanie 6.5.2 „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych”, który ma na celu m.in. poprawę wizerunku polskiej gospodarki wśród partnerów międzynarodowych, wzrost aktywności polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych oraz rozwój branż proeksportowych. Bardzo ważną częścią projektu są branżowe programy promocji (BPP), w ramach których wspierany jest udział przedsiębiorców w określonych przez Ministerstwo Gospodarki wydarzeniach promocyjnych (komponentA) oraz finansowane są wybrane przedsięwzięcia promujące całą daną branżę (komponent B). Ministerstwo wytypowało 15 branż najważniejszych dla polskiego eksportu, które objęto BPP. Wśród nich znalazła się stolarka budowlana. Na bezpośrednie wsparcie działań przedsiębiorców przeznaczono 6 mln zł, a na promocję całej branży – 5,3 mln zł. Jest to dobra informacja dla polskich producentów okien i drzwi, zwłaszcza tych, dla których rozwój eksportu jest konieczny. Dotychczasowe wyniki branży dowodzą, że sukcesy na zagranicznych rynkach są możliwe. W 2011 r. wartość eksportu polskiej stolarki budowlanej wyniosła 900 mln euro. Są firmy, w których eksport obecnie stanowi przeszło 70% obrotów.Analizy wskazują, że sprzedaż polskich okien i drzwi może być znacznie większa. Atutem polskich wyrobów jest bardzo dobra jakość, ładne i modne wzornictwo, innowacyjność oraz dopracowane detale. Ponadto polscy producenci często wraz z wyrobami oferują montaż i profesjonalny serwis.

Należy podkreślić, że koncepcję branżowego programu promocji POLSKIE OKNA I DRZWI Ministerstwo Gospodarki stworzyło we współpracy z czołowymi eksporterami. Dzięki temu jest świetnie dostosowany do potrzeb branży. Realizatora programu wyłoniono w wyniku konkursu. Zostało nim Konsorcjum POLSKIE OKNA I DRZWI. Program jest realizowany od 11 maja br. i trwać będzie do stycznia 2015 r.

DM: Jak doszło do powołania Konsorcjum i kim są jego członkowie?

ET: Konsorcjum POLSKIE OKNA i DRZWI zostało utworzone przez firmę ELTAR, Związek Polskie Okna i Drzwi orazASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. Jego liderem jest ELTAR, firma wystawiennicza z 17-letnim doświadczeniem, posiadająca bardzo dobre kontakty z renomowanymi organizacjami targowymi i od lat współpracująca z wieloma firmami z branży stolarki budowlanej. Cztery lata temu z inicjatywy ELTARU i współpracującej z nią grupy producentów stolarki okiennej i drzwiowej złożony został wniosek o uznanie tej branży za specjalność polskiego eksportu. Równolegle podobny wniosek złożył Związek Polskie Okna i Drzwi. Postanowiliśmy więc podjąć współpracę. Nasze działania w dużym stopniu przyczyniły się do uznania przez Ministerstwo Gospodarki stolarki okiennej i drzwiowej za polską flagową branżę eksportową i objęcia jej BPP. Postanowiliśmy też wspólnie ubiegać się o przyznanie prawa do realizacji BPP POLSKIE OKNA i DRZWI. Powołaliśmy Konsorcjum, do którego dołączył ASM.

DM: Jaka jest rola poszczególnych członków Konsorcjum POLSKIE OKNA I DRZWI?

ET: ELTAR, jako lider, odpowiada za realizację działań związanych z wystąpieniami firm na targach i ich udziałem w misjach gospodarczych, a także za organizację wydarzeń promocyjnych dla całej branży (w ramach komponentu B), jak stoiska promocyjno-informacyjne, seminaria i konferencje, materiały reklamowe oraz przygotowanie filmu przedstawiającego polską branżę stolarki okiennej i drzwiowej jako nowoczesną, innowacyjną i proeksportową, oferującą produkty bardzo dobrej jakości. Związek Polskie Okna i Drzwi jest odpowiedzialny za organizację szkoleń dla działów eksportu oraz spotkań informacyjnych, rozsyłanie kwartalnych newsletterów informacyjnych, tak aby informacje o programie dotarły do jak najszerszej grupy potencjalnie zainteresowanych. Związek udziela też wsparcia eksperckiego i merytorycznego podczas realizacji programu całemu Konsorcjum. Natomiast ASM jest odpowiedzialny za działania dotyczące druku materiałów reklamowych oraz zamieszczenie informacji/reklamy w katalogu branżowym dla przedsiębiorców i szeroko zakrojone działania PR, w tym w zagranicznej prasie branżowej i na portalach branżowych krajów objętych BPP.

DM: Na jakie działania i w jakiej wysokości firmy mogą uzyskać wsparcie finansowe w ramach komponentu A?

ET: Wszystkie działania BPP POLSKIE OKNA I DRZWI (w ramach komponentu A i B) koncentrują się na pięciu uznanych za najważniejsze dla stolarki budowlanej rynkach, tj. Francji, Niemiec, Włoch, Czech i Szwecji. Komponent A obejmuje 18 działań promocyjnych. Są to: udział w 9 targach zagranicznych i krajowych (MADE Expo 2012 oraz 2014 w Mediolanie, Equipbaie Metalexpo 2012 w Paryżu, BAU 2013 oraz 2015 w Monachium, BATIMAT 2013 w Paryżu, Fensterbau Frontale 2014 w Norymberdze, BUDMA 2013 oraz 2015 w Poznaniu), udział w 5 misjach gospodarczych (Czechy – kwiecień 2013, Włochy – czerwiec 2013; Niemcy – wrzesień 2013; Szwecja – kwiecień 2014; Francja – listo- pad 2014), udział w 2 szkoleniach dla przedsiębiorców oraz zamówienie firmowych materiałów promocyjnych i reklamy w katalogu branżowym. Przedsiębiorcy są zobligowani do wyboru co najmniej 9 działań (min. 50%). Firma uczestnicząca w BPP pokrywa 100% kosztów uczestnictwa w każdym z wybranych zdarzeń z komponentu A i po zakończeniu każdego z nich otrzymuje zwrot 75% kwalifikowanych kosztów. Należy jednak zaznaczyć, że są to środki kierowane bezpośrednio do firmy i w ramach pomocy de minimis w ciągu 3 lat nie może ona otrzymać więcej niż równowartość 200 tys. euro. Pragnę podkreślić, że ELTAR nie tylko posiada wiedzę dotyczącą BPP, ale również bogate doświadczenie i zaplecze organizacyjno-techniczne w zakresie realizacji wystąpień targowych, konferencji, misji. Na pewno doradzi i w profesjonalny sposób zorganizuje udział firm w poszczególnych działaniach promocyjnych, a także pomoże wypełnić wniosek o zwrot kosztów kwalifikowanych.

DM: Jakie działania zostaną podjete przez Konsorcjum w ramach komponentu B?

ET: Przygotowane zostaną stoiska informacyjno-promocyjne na targach zagranicznych promujące całą branżę. Przewidziana jest również promocja branży w prasie zagranicznej oraz na branżowych portalach internetowych. Dodatkowo rozsyłane będą newslettery, zorganizowane zostaną konferencje i seminaria dla zagranicznych przedstawicieli środowisk kupieckich i dziennikarzy. DM: Kto może ubiegać się o wsparcie w ramach komponentu A? ET: W programie mogą wziąć udział polskie firmy, zarówno producenci stolarki, jak i producenci komponentów do jej produkcji prowadzący działalność gospodarczą zgodną z następującymi kodami PKD: 01623; 02221; 02223; 02311; 02312; 02512; 04332.

DM: Od kiedy prowadzony jest nabór firm zainteresowa- nych wsparciem w ramach BPP POLSKIE OKNA I DRZWI?

ET: 27 czerwca br., w trybie konkursu otwartego, Ministerstwo Gospodarki ogłosiło nabór wniosków przedsiębiorców o dofinansowanie. Trwać on będzie do momentu wykorzystania środków przewidzianych na dofinansowanie działań z komponentu A, czyli dla przedsiębiorców. Do programu można przystąpić najpóżniej do końca 2013 r., ale z uwagi na duże zainteresowanie i ograniczone środki firmy, które późno się zgłoszą, mogą już nie mieć szans. Stąd mój apel do zainteresowanych wsparciem promocji eksportu o jak najszybsze zgłaszanie się do nas jako lidera Konsorcjum i składanie wniosków do Ministerstwa Gospodarki. Pragnę dodać, że ELTAR może pomóc także w prawidłowym wypełnieniu wniosku.

DM: Które firmy już zgłosiły swój udział w programie?

ET: Chcielibyśmy, aby program spotkał się z jak najszerszym odzewem i jak najwięcej firm skorzystało z szansy uczestniczenia w tak prestiżowym i jedynym w swoim rodzaju programie promocji na zagranicznych rynkach i w Polsce. Formalne deklaracje udziału w BPP POLSKIE OKNA I DRZWI zgłosiło już 20 firm. Są to: AiB, Alseco, Amberline, Bamar, Bertrand, Budvar, Dako, Fakro, Forest, Framex, Invado, M&S, Mirox, Oknoplast, Pinus, Poli-Eco, Rodex, Sonarol, Vetrex, Wiśniowski. Pierwszą imprezą z listy BPP będą targi MADE w Mediolanie, na których wystawiać się będzie 9 firm (wymagane minimum to 5). Chętnych byłoby więcej, ale z uwagi na kwalifikowalność kosztów w ramach BPP od 11.05.2012 r. firmy zgłosiły się dość późno i nie mogliśmy uzyskać większej powierzchni. Natomiast na MADE w 2014 r. chce jechać już 17 firm. Jesteśmy też zaskoczeni zainteresowaniem targamiEquipbaie Metalexpo w Paryżu, w których dotychczas polska branża stolarki budowlanej reprezentowana była przez pojedyncze firmy. Konsorcjum zaproponowało te targi, gdyż dla eksporterów okien i drzwi Francja jest bardzo ważnym rynkiem i oprócz udziału w targach Batimat warto pokazać ofertę na jeszcze innej imprezie. Na Equipbaie Metalexpo 2012 już zgłosiło się 8 firm. W ramach komponentu B będziemy też na tej imprezie ze stoiskiem narodowym. Pragnę podkreślić, że na prestiżowych imprezach na ważnych rynkach, takich jak Włochy, Francja i Niemcy, będziemy łączyć działania komponentu A i B, aby maksymalnie podkreślić obecność polskiej stolarki budowlanej i jak najpełniej zaprezentować jej osiągnięcia oraz możliwości.

DM: W jaki sposób firma zainteresowana wsparciem pro- mocji eksportu może z niego skorzystać z BPP?

ET: Firma spełniająca wymagania programu i zainteresowana otrzymaniem wsparcia działań promocyjnych wymienionych w komponencie A powinna skontaktować się z liderem Konsorcjum, czyli z firmą ELTAR, wybrać 50% działań objętych BPP (min. 9) oraz wypełnić deklarację uczestnika, a następnie złożyć wniosek do Ministerstwa Gospodarki. Premiowany jest udział eksportu firmy w stosunku do obrotów, a także innowacyjność produktów oraz nakłady na badania i rozwój. Pragnę też podkreślić, że od 11 maja br., tzn. od momentu podpisania przez Konsorcjum umowy z Ministerstwem Gospodarki, przedsiębiorcy mogą zaliczyć koszty poniesione na działania zawarte w BPP do kosztów kwalifikowanych i po akceptacji przez MG wniosku o dofinansowanie ubiegać się o zwrot tych kosztów.

DM: Serdecznie dziękuję za rozmowę i życzę wielu sukcesów.