Tegoroczna XVII ciechocińska konferencja naukowo-techniczna (12 – 14 października br.) była poświęcona problematyce kryteriów wyboru wykonawców robót budowlanych, a także wad dokumentacji kosztorysowej, wykluczenia wykonawców z postępowania oraz rozliczania wadium w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych. Największe emocje wśród uczestników budził jednak problem najniższej ceny, który panuje na rynku zamówień na roboty budowlane.
Konferencję w imieniu organizatorów otworzył Andrzej Górnicki – Prezes Zarządu Ośrodka Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa „Promocja”. Powitał uczestników oraz patronów honorowych (w tym roku byli nimi minister infrastruktury oraz prezes Urzędu Zamówień Publicznych) i patronów medialnych. Przedstawił obecnych na sali: Olgierda Sielewicza – Przewodniczącego Komitetu Ekonomiki PZITB, prof. Stanisława Kajfasza, Andrzeja Warwasa – Prezesa Stowarzyszenia Kosztorysantów Budowlanych, Balbinę Kacprzyk z Warszawskiego Centrum Postępu Techniczno-Organizacyjnego Budownictwa WACETOB. Podkreślił, że przy wyborze tegorocznej tematyki organizatorzy w maksymalnym stopniu starali się uwzględnić propozycje uczestników zgłoszone podczas poprzedniej konferencji i wyraził przekonanie, że pod względem wartości praktycznych będzie ona cennym doświadczeniem.
Na konferencję przyjechało ok. 100 osób. Byli wśród nich przedstawiciele inwestorów publicznych i prywatnych, wykonawców, biur projektowych i kosztorysowych, a także firm doradczych i instytucji finansowych. Dobór tematyki referatów, jak się wydaje, odpowiadał ich potrzebom, a autorom – znanym specjalistom w poszczególnych dziedzinach, udało się odpowiedzieć na wiele pytań nurtujących środowisko. Podkreślono, że w Polsce dominujące znaczenie wśród kryteriów oceny ofert dopuszczonych ustawą Prawo zamówień publicznych (Pzp) na rynku zamówień na roboty budowlane ma cena. Ujawniła się tendencja do kalkulowania cen ofertowych znacznie niższych niż oszacowana przez zamawiających wartość zamówienia. To bardzo niepokojące zjawisko w ostatnich latach nasila się. Ustawa Prawo zamówień publicznych powinna wreszcie uwzględnić fakt, że roboty budowlane mają indywidualny charakter, natomiast przewidywane w ustawie kryteria wyboru projektanta czy wykonawcy robót nie umożliwiają inwestorom dokonywania rozsądnego wyboru. Powinni oni uwzględniać nie tylko cenę, ale przede wszystkim możliwą do weryfikacji rzetelność wykonawcy udowodnioną na wcześniej realizowanych inwestycjach oraz jego potencjał techniczny. Zaznaczono, że celem postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w UE, w tym Niemczech i Austrii, jest wybór oferty, która pod względem ekonomicznym zapewnia najlepsze świadczenie. Preferuje się wybór oferty najkorzystniejszej, zastrzegając możliwość skorzystania z kryterium najniższej ceny jedynie do zamawiania usług czy dostaw o charakterze standardowym, których cechy jakościowe w sposób kompletny i definitywny zostały określone w dokumentacji przetargowej. Gwarantem racjonalności i oszczędności przy wydatkowaniu środków publicznych jest takie ukształtowanie przepisów polskiej ustawy Pzp, które zamawiającemu umożliwią wybór oferty najkorzystniejszej, a nie oferty najtańszej.