Open Access (Artykuł w pliku PDF)
Time and cost contingency of construction projects as a method of securing due to delays
dr inż. Agnieszka Dziadosz, Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-2258-4057
dr inż. Mariusz Rejment, Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
ORCID: 0000-0001-8230-3627
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2022.12.16
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. Zarządzanie przedsięwzięciami budowlanymi m.in. ich planowaniem, budżetowaniem oraz przydzielaniem zasobów, rozwinęło się dynamicznie na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX w. W budżetowaniu kluczowe znaczenie ma tzw. krzywa S, której kształt odzwierciedla postęp robót budowlanych określonych w harmonogramie rzeczowym. Krzywa S stanowi bazę przy tworzeniu m.in. krzywych skumulowanych obrazujących narastanie zużycia danego zasobu wg najwcześniejszych i najpóźniejszych terminów zwanych esogramami. Powierzchnia zawarta pomiędzy krzywymi esogramu zawiera zbiór krzywych reprezentujących możliwy przebieg realizacji robót budowlanych. Wprowadzenie losowości w inżynierii przedsięwzięć budowlanych przyczyniło się do rozwoju różnych koncepcji i metod analizy zmienności czasu oraz kosztu jako efektu wpływu czynników losowych. Takie podejście doprowadziło do rozwinięcia koncepcji kontyngencji kosztu rozumianej jako kwota (rezerwa, budżet awaryjny) przeznaczona na pokrycie dodatkowych wydatków związanych z wystąpieniem czynników losowych oraz kontyngencji czasu traktowanej analogicznie jako rezerwa czasowa. W artykule zaprezentowano istotę kontyngencji i jej przydatność w praktyce budowlanej.
Słowa kluczowe: krzywa S; opóźnienia; ocena ryzyka; kontyngencja czasu; kontyngencja kosztu.
Abstract. The management of construction projects, mainly in the field of planning, budgeting and resource allocation, developed dynamically at the turn of the 1970s and 1980s. In budgeting, the so-called "S-curve", the shape of which reflects the progress of construction works based on the work schedule. S-curves are the basis for creating, among others cumulative curves illustrating the increase in consumption of a given resource according to the earliest and the latest dates, called “esograms”. The area between the curves of the esogramcontains the entire set of curves, each of which represents the possible course of construction works. The introduction of randomness in the engineering of construction projects contributed to the development of various concepts and methods of analyzing the variability of time and cost as an effect of the influence of random factors. This approach led to the development of the cost contingency concept understood as an amount (reserve, emergency budget) intended to cover additional expenses related to the occurrence of randomfactors and time contingency, treated analogously as a time reserve. The article presents the essence of contingency and its usefulness in construction practice.
Keywords: S-curve; construction delays; risk assessment; time contingency; cost contingency.
Literatura
[1] Leśniak A, Piskorz G, Spisakova M, Mackova D. Causes of delays in construction works resulting from the provisions of the contract in Poland and Slovakia. Przegląd Naukowy. Inżynieria i Kształtowanie Środowiska. 2018; 27 (1 [79]).
[2] Meszek W, Rejment M, Dziadosz A. Disturbance Analysis and Their Impact on Delays in Construction Process. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 2019; Vol. 603, No. 5, p. 052002. IOP Publishing.
[3] Kowalczyk A, Meszek W, Rejment M, Dziadosz A. (2018). Delays in construction works in Polish construction industry fromthe contractors’ point of view. In MATEC web of conferences. 2018; Vol. 222, p. 01008. EDP Sciences.
[4] Hoła B, Mrozowicz J. Modelowanie procesów budowlanych o charakterze losowym. Wydawnictwo Dolnośląskie Edukacyjne. 2003.Wrocław, 279.
[5] Perera HP, Perera BAKS, Palihakkara AD. Financial and economic risk management in coastal land reclamation projects. Construction Innovation. 2022; https://doi.org/10.1108/CI-12- 2021-0238.
[6] Grzyl B, Kristowski A. BIM jako narzędzie wspomagające zarządzanie ryzykiem przedsięwzięcia inwestycyjnego. Materiały Budowlane. 2016. DOI: 10.15199/33.2016.06.22.
[7] Sobieraj J, Metelski D. Project Risk in the Context of Construction Schedules – Combined Monte Carlo Simulation and Time at Risk (TaR) Approach: Insights from the Fort Bema Housing Estate Complex. Applied Sciences. 2022; https://doi.org/10.3390/app12031044.
[8] Kapliński O, StefańskiA.Metody sieciowe w organizacji i planowaniu budowy.Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. 1973.
[9] Baumann T, DziadoszA, RejmentM, Kapliński O. Range of application and limitations of the earned value method in construction project estimation. Czasopismo Techniczne. 2014. Budownictwo Zeszyt 2-B (6). 2014: 65 – 72.
[10] Przywara D, Rak A. Analiza czasowo- -kosztowa wmonitoringu harmonogramumetodą wartości uzyskanej. Czasopismo Techniczne. 2017. DOI: 10.4467/2353737XCT.17.069.6426.
[11] Konior J, Szóstak M. The S-curve as a tool for planning and controlling of construction process – case study. Applied Sciences. 2020; 10(6): 2071.
[12] Konior J, Szóstak M. (Time and Cost Variance of Construction Projects Monitored by Bank Investment Supervision. In International Scientific Conference Environmental Challenges in Civil Engineering. 2020: 207 – 215. Springer, Cham.
[13] Przywara D, RakA.Monitoring of Time and CostVariances of Schedule Using Simple Earned Value Method Indicators. Appl. Sci. 2021; https://doi.org/10.3390/app11041357
[14] Nassar K. Cost Contingence Analysis for Construction Project Using Spreadsheets. Cost Engineering. 2002; Vol. 44, No. 9: 26 – 31.
[15] Moselhi O. Risk assessment and contingency estimating. AACE International Transactions. 1997: 1 – 6.
[16] Kasprowicz T. Inżynieria przedsięwzięć budowlanych, Wydawnictwo Instytut Technologii Eksploatacji. Warszawa-Radom.
[17] Kasprowicz T. Inżynieria przedsięwzięć budowlanych, [w:] Kapliński O. (red.), Metody i modele badań w inżynierii przedsięwzięć budowlanych. Wydawnictwo KILiW PAN, IPPT, Studia z zakresu inżynierii. 2007; 57: 35 – 78. Warszawa.
Przyjęto do druku: 19.10.2022 r.
Materiały Budowlane 12/2022, strona 59-61 (spis treści >>)