dr inż. Sebastian Syma, LABSYM Sebastian Syma
ORCID: 0009-0005-0682-2165
prof. dr hab. inż. Joanna Bzówka, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-1765-7354
dr hab. inż. Marian Łupieżowiec, prof. PŚ, Politechnika Śląska, Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0003-4863-2333
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Na budowach dróg w Polsce pod koniec XX wieku badanie płytą statyczną było głównym badaniem odbiorowym poszczególnych warstw konstrukcji drogowej. Sposób wykonywania tego badania jest znormalizowany [1, 2]. Na początku XXI wieku zaczęto wykonywać badanie lekką płytą dynamiczną na większą skalę. Badanie to było realizowane na podstawie instrukcji producenta, do której były załączone wymagania dotyczące warstw z piasku, żwiru oraz pospółki. W związku z tym, że na korzyść badania przeprowadzonego lekką płytą dynamiczną w porównaniu z płytą statyczną przemawiały takie argumenty, jak krótki czas wykonania badania (ok. 3 min), mniejsze koszty (badanie nie wymaga przeciwwagi w postaci walca, załadowanego samochodu ciężarowego), możliwość wykonania większej liczby badań na danym odcinku podbudowy, badanie to nie ograniczało się do warstw z wymienionych materiałów.
Literatura
[1] BN-64/8931-02 Drogi samochodowe. Oznaczanie modułu odkształcenia nawierzchni podatnych i podłoża przez obciążenie płytą.
[2] PN-98/S-02205 Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania.
[3] Sulewska MJ. Lekka płyta dynamiczna w zastosowaniu praktycznym, VII Międzynarodowa Konferencja „Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe”. 2001; Kielce.
[4] Sulewska MJ. Doświadczenia ze stosowania lekkiego ugięciomierza dynamicznego, Drogownictwo. 2003; 11: 365 – 367.
[5] Sulewska MJ. Nowoczesny sposób kontroli jakości zagęszczania nasypu. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria Budownictwo. 2003; 97: 307 – 314.
[6] Sulewska M J. The control of soil compaction degree by means of LFWD. The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering. 2012.
[7] IBDiM. Badanie i ustalenie zależności korelacyjnych dla oceny stanu zagęszczenia i nośności gruntów niespoistych płytą dynamiczną, Warszawa. 2005.
[8] Syma S. Analiza zależności modułów odkształcenia konstrukcji drogowych w metodach statycznej i dynamicznej. Praca doktorska. 2023; Gliwice.
[9] Kumor M, Kumor Ł, Farmas J. Badanie związków korelacyjnych parametrów zagęszczania nasypu budowlanego w warunkach in situ, Budownictwo i Architektura. 2013; 12 (3), 97 – 104.
[10] Kumor M, Kumor Ł, Farmas J. Wybrane związki korelacyjne parametrów zagęszczania określone metodami VSS i LFG, Budownictwo i Inżynieria Środowiska. 2013; 4: 271 – 279.
[11] Bartnik G, Sulewska MJ. Zastosowanie lekkiej płyty dynamicznej do badania gruntów zbrojonych, Inżynieria Morska i Geotechnika. 2015; 3: 280 – 285.
[12] Wyroślak M, Ossowski R. Badanie modułu odkształcenia podłoża gruntowego w nasypie kontrolowanym za pomocą statycznej i lekkiej płyty dynamicznej. Acta Sci. Pol. Architectura. 2016; 15 (3): 111 – 118.
[13] Wyroślak M. Korelacje parametrów gruntu w badaniach zagęszczenia nasypu kontrolowanego. Inżynieria Morska i Geotechnika. 2017; 1: 21 – 26.
[14] Instrukcja ZFG 3.0 Lekka płyta obciążana dynamicznie (LWD), ZORN, 2013.
[15] GDDKiA. Katalog Przebudów i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, IBDiM, Warszawa. 2013.
Materiały Budowlane 02/2025, strona 55-58 (spis treści >>)