logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Korzyści wynikające z zasilania drogowych telemetrycznych stacji pomiarowych energią odnawialną

Na drogach krajowych, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych iAutostrad oraz na drogach wojewódzkich i w dużych aglomeracjachmiejskich, zarządzanych odpowiednio przez wojewodów lub prezydentów miast, zainstalowano (poczynając od 1994 r.) ponad 400 drogowych telemetrycznych stacji pomiarowych. Podstawowym zadaniem tych stacji jest bieżący pomiar parametrów pogodowych, takich jak:
● temperatura i wilgotność względna powietrza na wysokości 2 m;
● prędkość i kierunek wiatru;
● stan opadu atmosferycznego; oraz parametrów nawierzchni drogi:
● temperatura nawierzchni;
● temperatura podbudowy na głębokości 5 cm; 
● stan nawierzchni. 

Dane ze stacji pomiarowych są przekazywane do komputera w siedzibie służb drogowych. Ze stacjami pomiarowymi współpracuje wiele systemów i urządzeńmających za zadanie informowanie kierowców i służb drogowych o sytuacji na drogach. Są to: tablice informacyjne zmiennej treści; kamery do obserwacji drogi; klasyfikatory – systemy pomiarowe natężenia ruchu i klasyfikacji pojazdów; radary. Liczbę zainstalowanych urządzeń przedstawiono w tabeli.
 

Wzmacnianie konstrukcji stalowych materiałami kompozytowymi

Eksploatowane, kilkudziesięcioletnie obiektymostowe ze stali, w tym nawet ze stali zgrzewnej, dosyć często mają niewystarczającą nośność. W wielu przypadkach ich stan nie jest jednak aż tak zły, abymożna było je zakwalifikować do rozbiórki i wymiany, natomiast wymagają wzmocnienia. Konwencjonalne metody wzmacniania konstrukcji stalowych, takie jak np. zwiększanie przekroju poprzecznego, regulowana zmiana sił wewnętrznych czy zmiana schematu statycznego mogą okazać się trudne technicznie i ekonomicznie nieopłacalne. Najprostsze i bardzo efektywne jest wzmacnianie przez zwiększanie pola przekroju poprzecznego metodą dodania nakładek stalowych za pomocą spawania. Metoda ta jest jednak całkowicie nieprzydatna w przypadku konstrukcji ze stali trudno spawalnej np. zgrzewnej ima ograniczone zastosowanie w konstrukcjach nitowanych z powodu wystających łbów nitów.