logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Perspektywy rozwoju rynku odnawialnych źródeł energii i energetyki prosumenckiej

mgr inż. Grzegorz Wiśniewski, Instytut Energetyki Odnawialnej

Autor opisuje problemy, z którymi mają do czynienia producenci energii z odnawialnych źródeł energii (OZE), jak na przykład niewielka liczba instalacji OZE i wysoka ich średnia moc (2,3 MW) oraz niewielka liczba wytwórców poniżej 100 kW (poniżej 200 szt., z czego 140 szt. to małe elektrownie wodne czy też dotychczasowy system wsparcia tzw. zielonymi certyfikatami (świadectwami pochodzenia) "promującymi" korporacje energetyczne. Odnosi się również do projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii i związanych z tym szansach na rozwój energetyki prosumenckiej. Na koniec analizaje też opłacalność inwestycji prosumenckich w małe OZE w świetle nowych regulacji prawnych.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 2/2013, strona 28-33 (spis treści >>)

Nowe regulacje prawne wdrażające w Polsce dyrektywę w sprawie charakterystyki energetycznej budynków

Wywiad z Tomaszem Żuchowskim – Zastępcą Dyrektora Departamentu Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na temat postępu prac legislacyjnych związanych z przyjęciem projektu założeń projektu ustawy o charakterystyce energetycznej budynków, implementujące do prawa polskiego przepisy dyrektywy 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.

Kiedy można się spodziewać wejścia w życie ustawy oraz wszystkich rozporządzeń wdrażających w Polsce dyrektywę 2010/31/UE?

TŻ: Przewiduje się, że przepisy ustawy o charakterystyce energetycznej budynków wejdą w życie w II połowie 2013 r. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. wsprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki oraz ich usytuowanie (Dz.U. nr 75, poz. 690, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U. poz. 462) przewidziana jest na I połowę 2013 r. Natomiast ...

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 2/2013, strona 24-26 (spis treści >>)

Wady stropów z betonowych płyt sprężonych w wielokondygnacyjnych parkingach podziemnych

dr inż. Piotr Woyciechowski, dr hab. inż. Andrzej Garbacz, prof. PW, dr hab. inż. Paweł Łukowski, prof. PW, dr inż. Grzegorz Adamczewski
Politechnika Warszawska

W artykule omówiono wpływ wad wielokondygnacyjnych parkingów podziemnych ze stropami z płyt sprężonych na użytkowalność i trwałość obiektu. Stosowanie elementów prefabrykowanych, w tym stropów ze sprężonych płyt kanałowych, w wielokondygnacyjnym parkingu podziemnym jest zdaniem autorów nieprawidłowe, przede wszystkim ze względu na trudność zapewnienia szczelności takiego stropu, szczególnie w przypadku zespolenia płyt z nadbetonem. Odpowiedni dobór innego rozwiązania konstrukcyjno- materiałowego parkingu podziemnego, takiego jak np. żelbetowe stropy monolityczne, stropy kablobetonowe czy typu filigran, może w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko wystąpienia problemów.

***

Defects of floors made of pre-tensioned hollow-core slabs in underground multi-storey car parks

Most of presently constructed offices or public buildings has an underground car park, often multi-storey. These buildings are usually built in monolithic technology or mixed technology with usage of the precast elements, including pre-tensioned hollow core slabs.
In the presented article selected technical requirements and technical solutions for the multi-storey underground car parks were given, specially in relation to the car parks with floors build of hollow-core slabs. Typical faults of these type of car parks were presented. Reasons of these faults were discussed, diagnostic methods were presented and also the influence of the defects on the object usability and durability was analyzed.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 2/2013, strona 18-22 (spis treści >>)