mgr inż. Krzysztof Topolewicz, TOP PROJEKT,
mgr inż. Tymon Galewski, GTI
Inwestycja realizowana była w systemie zaprojektuj i buduj. W przypadku konstrukcji sprężanych i cięgnowych, dobór systemu sprężania determinuje rozwiązania konstrukcyjne, a zmiana technologii realizacji pociąga za sobą konieczność przeprojektowania konstrukcji obiektu. Pozostawienie projektu wykonawczego w gestii wykonawcy upraszcza proces budowy i umożliwia wygranie przetargów tym, którzy mają najlepszy pomysł na sposób realizacji, a nie tym, którzy szukają oszczędności w niskiej jakości robót.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2013, strona 36-37 (spis treści >>)

www.apconstruction.pl
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2013, strona 35 (spis treści >>)
Krzysztof Mrówczyński, Ekspert ds. Analiz Sektorowych Banku Pekao SA
ostatnich dwóch latach powstało ponad 1000 obiektów mostowych na drogach zarządzanych przez GDDKiA. Pomimo licznych problemów wynik ten należy uznać za sukces, szczególnie biorąc pod uwagę mało imponujące dane historyczne. Choć luka w unijnym finansowaniu dużych projektów drogowych spowoduje przejściowy spadek produkcji w tym obszarze (który procentowo może okazać się dość znaczący), na ponowne ożywienie można liczyć już w 2015 r. W kolejnych latach powinna ona przybliżyć się do rekordowego poziomu z 2011 – 2012 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2013, strona 32-34 (spis treści >>)
prof. dr hab. inż. Zoja Bednarek, dr inż. Tomasz Drzymała, Szkoła Główna Służby Pożarniczej
W artykule przedstawiono problemy występujące w czasie projektowania i realizacji zabezpieczeń przeciwpożarowych konstrukcji tuneli komunikacyjnych. Autorzy omawiają również wyniki badań własnych dotyczące zabezpieczenia konstrukcji żelbetowych przed eksplozyjnym odpryskiwaniem betonu w czasie pożaru. Przytaczają wiele praktycznych zaleceń. Zwracają również uwagę na potrzebę rozszerzenia badań dotyczących ochrony przeciwpożarowej tuneli i opracowania krajowych jednolitych przepisów w związku z budową w Polsce wielu tuneli.
* * *
Problems associated with fire protections of road tunnels structures in Poland
In this paper problems occurring during the design and implementation of fire protection of road tunnels structures are presented. Authors discuss results of their own studies of fire protections of reinforced concrete structures against thermal spalling during the fire. Several practical recommendations are given. The attention is also paid to the need to extend studies on road tunnels fire protections and necessity to develop uniform rules, which is especially crucial in the context of large number of new road tunnel constructions in Poland.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2013, strona 30-31 (spis treści >>)

www.promattop.pl
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2013, strona 29 (spis treści >>)
dr Andrzej Borowy, Instytut Techniki Budowlanej
Wymagania w zakresie reakcji na ogień i odporności ogniowej stawiane wyrobom budowlanym i elementom stosowanym w tunelach odnoszone są do systemu klasyfikacji stosowanego w budynkach. W przypadku reakcji na ogień to podejście jest właściwe, ponieważ ważny jest tylko poziom spełnienia wymagań. W przypadku odporności ogniowej może to być dyskusyjne, ponieważ w przypadku tuneli należy brać pod uwagę inny poziom oddziaływania termicznego. Winnych krajach Unii Europejskiej do oceny odporności ogniowej elementów konstrukcyjnych tuneli wykorzystywane są inne krzywe czas-temperatura, definiujące ostrzejsze oddziaływania termiczne niż krzywa standardowa.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo pożarowe, tunel, reakcja na ogień, odporność ogniowa
* * *
Fire safety of tunnels – the way of laying down the requirements of reaction to fire and fire resistance
The requirements of reaction to fire and fire resistance for construction products and elements used in tunnels are related to classification system used in buildings. In case of reaction to fire this approach is relevant, because only the level of the requirements fulfillment is important. In case of fire resistance this may be questionable as in case of tunnels another level of thermal exposure shall be taken into account. In different Member States the different time temperature curves, defining more severe exposure than the standard curve, are used in order to assess fire resistance of tunnel structural elements.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2013, strona 26-28 (spis treści >>)

www.polflam.pl
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2013, strona 25 (spis treści >>)

www.malkowski.pl
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 7/2013, strona 23 (spis treści >>)