100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.
Wybrane aspekty realizacji modułowych szkieletowych budynków drewnianych
dr inż. Mikołaj Malesza, prof. dr hab. inż. Czesław Miedziałowski, dr inż. Jarosław Malesza
Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Modułowe segmenty przestrzenne zawierają szkieletowe, drewniane tarcze ścienne i stropowe z współpracującym poszyciem oraz przegrody dachowe, których technologia konstrukcji jest podobna jak w przypadku budynków wielkoelementowych tarczowych. Przewidywanie i określanie nośności elementów konstrukcji modułów jest zadaniem złożonym, wymagającym zaawansowanych technik obliczeniowych, bowiem elementy poddane będą wytężeniu podczas produkcji, transportu i montażu. Transport segmentu wywołuje oddziaływania dynamiczne, które muszą być uwzględnione w projektowaniu. Konstrukcje wznoszone na placu budowy nigdy nie są poddawane wytężeniom wynikającym z przestrzenności elementu i różnorodności działających równocześnie obciążeń. Przy większej liczbie kondygnacji i stosunkowo niewielkich obciążeniach pionowych w odpowiedniej konfiguracji i geometrii całego budynku mogą wystąpić siły odrywające moduł od niższej kondygnacji, a więc efekt kotwienia może się okazać niezbędny.
Słowa kluczowe: moduł konstrukcyjny, budynki modułowe, fazy: produkcji, podno- szenia i transportu, deformacje modułu.
***
Selected aspects of construction modular wood-framed buildings
Buildings of modular construction shall fulfill all standard and technical requirements corresponding to use and predicted function of building. 3D modular segments contain wood-framed with sheathing wall, floor and roof diaphragms technologically similar to construction of large panel buildings. Prediction and evaluation of the load bearing capacity for modular structure requires advanced analytical approach due to varying loading and their combination acting in process of manufacturing, transport and lifting while assembling of modular segment in building. Transportation on distance very often exceeding 400 – 500 km and process this create dynamic loading, which must be included in process of design. Structure provided on the site of construction are not overstressed in the manner resulted from spatial form of the segment and variation of loading acting f. e. while transportation. In case of multi storey segmental construction when vertical load is rather low, the pull-up forces rise, hence effect of anchoring is necessary.
Keywords: module of structure, modular buildings, phase of lifting and transport, deformation module.
Zastosowanie Metody Wartości Wypracowanej (EVM) do analizy finansowo-czasowej przedsięwzięcia inwestycyjnego o charakterze budowlanym
mgr inż. Andrzej Foremny
Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Metoda Wartości Wypracowanej (EVM – Earned Value Management) pozwala na efektywne monitorowanie realizacji projektu z uwzględnieniem jego współzależnego zaawansowania stanu robót i poniesionych kosztów. Można ją również zastosować do zrealizowanego projektu, aby przedstawić charakterystykę jego kosztów i czasu trwania. W Polsce może pomocna m.in. do dokładnego i przejrzystego monitorowania kontraktów realizowanych w ramach zamówień publicznych.
DYWIDAG-SYSTEMS - geotechnika, techniki sprężania i podwieszeń
Problemy geotechniczne podczas budowy dróg
dr inż. Krzysztof Traczyński
Zakład Badań Geotechnicznych Geotest; Politechnika Warszawska, Wydział Inżynierii Lądowej
Na potrzeby budowy ponad dwudziestokilometrowego odcinka autostrady na południu Polski, na zlecenie GDDKiA została wykonana dokumentacja geologiczno-inżynierska na podstawie zatwierdzonego „Projektu prac geologicznych” i przyjęta przez Ministra Środowiska bez zastrzeżeń. Przewidziano wykonanie otworów badawczych w rozstawie ok. 100 m, sondowań statycznych CPT oraz badań laboratoryjnych. Do dokumentacji geologiczno-inżynierskiej załączono mapę warunków geologiczno-inżynierskich z określonym zasięgiem występowania poszczególnych grup nośności podłoża. Cała trasa przebiegu autostrady została zaliczona do grupy G1 ÷ G4. Niewielkie odcinki występowania przypowierzchniowych warstw gruntów organicznych zakwalifikowano do wymiany na grunty piaszczyste.
Siłą naszej firmy są innowacyjne technologie i zgrany zespół - rozmowa z Piotrem Gwoździewiczem, Prezesem ASIS i CG Structural Consulting
Z Piotrem Gwoździewiczem, Prezesem Zarządu firmy ASIS oraz CG Structural Consulting rozmawia Ewelina Kowałko
EK: Jaki asortyment produktów macie Państwo w ofercie?
PG: W podstawowej ofercie firmy znajdują się łożyska konstrukcyjne, systemy sprężenia konstrukcji, systemy podwieszenia obiektów, urządzenia dylatacyjne i izolacjo-nawierzchnie. Są to innowacyjne, a jednocześnie sprawdzone rozwiązania inżynierskie w swojej dziedzinie. Każdy z wyrobów oferujemy wraz ze wsparciem obejmującym projektowanie. Często świadczymy też usługi doradcze.
RöRo Traggerustsysteme - System rusztowań kroczących
Nadzór naukowy nad projektowaniem i budową mostu przez Wisłę pod Kwidzynem
dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. PG
Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
W artykule przedstawiono rezultaty prac niezależnej grupy konsultingowej związanych z projektowaniem i budową mostu przez Wisłę pod Kwidzynem. Autor przedstawił syntetyczne wyniki analiz oryginalnych dokumentacji projektowych i zamiennych rozwiązań podyktowanych aspektami technologicznymi. Proces projektowy i budowa zakończyły się sukcesem uwieńczonym badaniem pod próbnym obciążeniem i przekazaniem mostu do użytkowania. Most przez rzekę Wisłę pod Kwidzynem jest przedsięwzięciem pionierskim na skalę europejską i pomimo wielu trudności projektowych i wykonawczych stanowi jakościowy wkład w rozwój teorii konstrukcji technologii i zarządzania spektakularnym procesem inwestycyjnym.
Słowa kluczowe: most, sprężenie, kablobeton, technologia, budowa, próbne obciążenie.
***
Bridge over Vistula river near city of Kwidzyn. Scientific supervision on designing and constructing process
The paper presents a report from consulting work as independent supervisior during designing and constructing one of the biggest extradosed bridges in the world. Synthetic results of several analisys are presented. Side load test is described. Final conclusions are included.
Keywords: bridge, extradosed, post tension, technology, bridge load test.
Strona 4 z 7