Ogólnopolska konferencja Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji (WPPK) ugruntowała pozycję największego w kraju w branży budowlanej specjalistycznego szkolenia zawodowego. W tegorocznej imprezie – XXXI Ogólnopolskich Warsztatach Pracy Projektanta Konstrukcji, które odbyły się w Szczyrku 24 – 27 lutego br., wzięło udział ok. 500 osób. Jej organizatorem był katowicki oddział Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, a współorganizatorami oddziały PZITB w Gliwicach, Bielsku-Białej i Krakowie.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 04/2016, str 143-144 (spis treści >>)
Grupa Polskie Składy Budowlane (PSB) w ciągu swojej osiemnastoletniej działalności na rynku materiałów budowlanych po raz czternasty zorganizowała targi dla swoich partnerów, którymi są składy budowlane, placówki PSB – Profi oraz sklepy PSB – Mrówka. Tegoroczne targi odbyły się 2 – 3 marca w Kielcach. Swoją ofertę zaprezentowało 321 producentów: materiałów budowlanych; wyrobów do wyposażenia wnętrz oraz urządzenia ogrodów.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 04/2016, str 145 (spis treści >>)
mgr inż. Piotr Klikowicz Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
dr hab. inż. Marek Salamak Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
dr inż. Piotr Łaziński Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.04.11
W artykule przedstawiono nową metodę analizy fal akustycznych typu Coda i jej potencjalne zastosowanie w diagnostyce mostów betonowych. Metoda Coda Wave Interferometry pierwotnie opracowana na potrzeby badań geofizycznych może być również wykorzystana w systemach monitoringu SHM. Opisano instalację pomiarową zamontowaną na nowo zbudowanym obiekcie mostowym w ciągu Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach. Obiekt został poddany próbnemu obciążeniu, co pozwoliło na kalibrację modelu obliczeniowego oraz na ocenę poprawności działania nowej aparatury.
Słowa kluczowe: fale Coda, monitoring techniczny konstrukcji, SHM, utrzymanie mostów.
* * *
Acoustic methods in concrete bridge structural health monitoring
The paper presents a new method for analysing the Coda-type acoustic waves and its potential applications in the diagnosis of concrete bridges. CodaWave Interferometry which was originally developed for geophysical examinations can be adopted also in Structural Health Monitoring. The measurement systemmounted on the bridge in Gliwice is described. Calibration of computational bridge model and evaluation of new measuring system was proved by the load test of the bridge.
Keywords: Coda Wave, Structural Health Monitoring, SHM, bridges maintenance.
Literatura
[1] Aki K., B. Chouet. 1975. „Origin of coda waves: Source, attenuation, and scattering effects”. J. Geophys. (Res., 80): 3322 – 3342.
[2] Gret A. 2003. „Time – Lapse Monitoring with Coda Wave Interferometry”. Center forWave Phenomena Colorado School of Mines. (CWP-461).
[3] Klikowicz Piotr, S. Pradelok,Marek Salamak, Piotr Łaziński. 2013. „Specific problems of bridges with big curvature in plan”. 9th Central European Congress on Concrete Engineering CCC2013 (9): 308 – 311.
[4] Łaziński Piotr, Marek Salamak. 2011. „Identification of computational models in load carrying structures of concrete bridges on the basis of making load tests”. Innovativematerials and technologies for concrete structures. 7th European Congress on Concrete Engineering (7): 353 – 356.
[5] Niederleithinger E., C.Wunderlich. 2014. „Influence of small temperature variations on the ultrasonic velocity in concret”. Proc. The 39th annual review of progress in quantitative nondestructive evaluation (Volume 31): 390 – 397.
[6] Niederleithinger E., C. Sens-Schonfelder, S. Grothe, H. Wiggenhausner. 2014. „Coda Wave Interferometry used to localize compressional load effects in a concrete specimen”. 7th European Workshop on Structural Health Monitoring, 7th European Workshop on Structural Health Monitoring (7): 1427 – 1433.
[7] Salamak Marek, Piotr Klikowicz. 2014. „Indirect determination of support reactions in concrete bridge elements”. 10th CCC Congress (10): 101 – 105.
[8] Salamak Marek, Piotr Klikowicz. 2014. „Protections and monitoring of European transportation routes in upper Silesia mining area”. 14th SGEM GeoConference on Science and Technologies in Geology, Exploration and Mining (Volume 2): 363 – 368.
[9] Snieder R. 2006. „The Theory of Coda Wave Interferometry”. Pure and Applied Geophysics 163: 455 – 473.
[10] Snieder R. 2004. „Codawave interferometry”.McGraw-HillYearbook of Science & Technology 54 – 56.
Otrzymano: 16.02.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 04/2016, str 44-46 (spis treści >>)
mgr inż. Piotr Tomala ViaCon Polska Sp. z o.o.
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.04.13
Konstrukcje gruntowo-powłokowe zastosowano po raz pierwszy pod koniec lat siedemdziesiątych XX w. (badania na poligonie wojskowym w Bornym Sulimowie). Z upływem czasu stały się coraz bardziej popularne.Wpłynęło na to wiele czynników, m.in. proste i stosunkowo szybkie projektowanie, nieskomplikowane wykonawstwo oraz bardzo korzystna relacja ceny do jakości. Gwałtowny wzrost zastosowania konstrukcji gruntowo-powłokowych nastąpił na drogach kołowych i kolejowych po powodziach na Dolnym Śląsku w latach 1997 i 1998, kiedy rozpoczęto usuwanie szkód.
Literatura
[1] Abdel-Sayed George, Baidar Bakht, Leslie G. Jaeger. 1994. Soil-Steel Bridges. Design and Construction. New York, McGraw-Hill.
[2] Handbook of Steel Drainage & Highway Consturction Products. 2002. Corrugated Steel Pipe Institute. Canada.
[3] Janusz Leszek, Arkadiusz Madaj. 2007 (wydanie 1), 2009 (wydanie 2). Obiekty inżynierskie z blach falistych. Projektowanie i wykonawstwo. Warszawa. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności Sp. z o.o.
[4] Machelski Czesław. 2013. Budowa konstrukcji gruntowo-powłokowych. Wrocław. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne.
Otrzymano: 02.03.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 04/2016, str 51-53 (spis treści >>)
Krzysztof Mrówczyński Ekspert ds. Analiz Sektorowych Banku Pekao S.A.
Autor do korespondencji e-mail :
DOI: 10.15199/33.2016.04.01
Ubiegły rok nie przyniósł wprawdzie znacznego zwiększenia długości sieci nowoczesnych dróg w Polsce, ale kilkadziesiąt ważnych przetargów doczekało się ostatecznego rozstrzygnięcia. W efekcie kolejne projekty na budowę przeszło 700 km dróg ekspresowych i autostrad mają już swoich generalnych wykonawców. Wielki drogowy projekt infrastrukturalny, rozpoczęty przed EURO 2012, wkracza w fazę ponownego ożywienia, którego druga kulminacja nastąpi zapewne w 2018 r. lub 2019 r.
Otrzymano: 01.03.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 04/2016, str 4-6 (spis treści >>)
dr inż. Dariusz Sobala Politechnika Rzeszowska, Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.04.12
Coraz większy ruch pasażerski w Międzynarodowym Porcie Lotniczym im. Jana Pawła II (MPL) Kraków-Balice wymusił konieczność rozbudowy terminalu i modernizacji linii kolejowej łączącej port lotniczy z centrum Krakowa. Tak duża inwestycja umożliwiła wykorzystanie różnych technologii geotechnicznych, którymi współcześnie dysponują firmy specjalistyczne. Głównym wykonawcą robót była firma Astaldi, natomiast firma Aarsleff zrealizowała większość specjalistycznych robót geotechnicznych.
Literatura
[1] Projekt wykonawczy „Projekt zabezpieczenia wykopu ścianą z grodzic stalowych i palisadą z pali wierconych – Etap I z wyłączeniem odcinka P3”. Pracownia projektowa: Aarsleff sp. z o.o.
[2] Projekt wykonawczy „Projekt zabezpieczenia wykopu ścianą z grodzic stalowych i palisadą z pali wierconych – Etap II (odcinek SC1 i P2)”. Pracownia projektowa: Aarsleff sp. z o.o.
[3] Projekt wykonawczy „Projekt zabezpieczenia wykopu – Etap III ścianą z grodzic stalowych – odcinek SC3, palisadą z kolumn jet-grouting – odcinek P3 i P4”. Pracownia projektowa: Aarsleff sp. z o.o.
[4] Projekt wykonawczy „Projekt wzmocnienia gruntu pod płytą fundamentową”. Pracownia projektowa: Aarsleff sp. z o.o.
[5] Projekt wykonawczy „Projekt wzmocnienia gruntu pod płytą fundamentową – Etap II”. Pracownia projektowa: Aarsleff sp. z o.o.
[6] Projekt wykonawczy „Projekt wzmocnienia gruntu pod płytą fundamentową kanału technicznego w osiach J+A’/1’’÷7 – EtapA”. Pracownia projektowa: Aarsleff sp. z o.o.
[7] Projekt wykonawczy „Projekt wzmocnienia gruntu pod płytą fundamentową kanału technicznego w osiach J+A’/7÷16 – EtapA”. Pracownia projektowa: Aarsleff sp. z o.o.
[8] Projekt wykonawczy „Projekt wykonawczy posadowienia wiaduktu kolejowego nad ul. Balicką”. Pracownia projektowa: Aarsleff sp. z o.o.
[9] Projekt wykonawczy „Budowa przejść ekologicznych dla zwierząt w km 8,773; 9,201. Projekt fundamentów palowych”. Pracownia projektowa: ARCADIS Sp. z o. o., Infrares Sp. z o.o.
[10] „Budowa murów oporowych i ekranów na odcinku Kraków Mydlinki – Kraków Balice (km 7,100 ÷ 12,016) w zakresie ściany oporowej 1 i 3 (część 1)”. Pracownia projektowa: ARCADIS Sp. z o.o., Infrares Sp. z o.o.
Otrzymano: 01.02.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 04/2016, str 49-50(spis treści >>)
dr inż. Józef Rabiega Politechnika Wrocławska,Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
prof. dr hab. inż. Barbara Rymsza Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.04.17
W artykule przedstawiono historię mostu Kierbedzia na Wiśle w Warszawie, a także obiekt obecny, zwany mostem Śląsko-Dąbrowskim, który po II wojnie światowej powstał na podporach mostu Kierbedzia. Zaprezentowano akcję poszukiwania fragmentów przęseł w nurcie Wisły, które poddano badaniom laboratoryjnym. Zamieszczono wyniki badań oraz podano wnioski.
Słowa kluczowe: most Kierbedzia, badania stali, Pontiseum.
* * *
The Kierbedź bridge over the Vistula river in Warsaw – history and testing of steel
This paper presents a rich and tragic history of the Kierbedź bridge over the Vistula river in Warsaw, as well as the current object, called the Śląsko-Dabrowski bridge, which after the World War II was built at the bridge substructures of the Kierbedź bridge. The paper describes also an action of seeking remnants of steel spans in the mainstream of the Vistula river, which was subjected to the laboratory tests. The paper presents the results of these tests and gives the appropriate conclusions.
Keywords: Kierbedz bridge, testing of steel, Pontiseum.
Literatura
[1] Głomb Józef. 2012. Pontifex Maximus. Ponad przestrzenią i czasem. Gliwice. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
[2] Handke Kwiryna. 2000. „Polskie nazwy przepraw przez rzekę”.MOSTY.Dzieła sztuki inżynierii. Zabytki. Materiały sesji naukowej pod redakcją Bożeny Wierzbickiej. Seria: Biblioteka Towarzystwa Opieki nad Zabytkami. Warszawa.
[3] http://www.audiovis.nac.gov.pl.
[4] http://www.ibdim.edu.pl/index.php/pl.
[5] PN-61/H-04503 Odczynniki do badania mikrostruktury stopów żelaza.
[6] PN-EN ISO 6507-1:1999 Metale. Pomiar twardości sposobem Vickersa. Metoda badań.
[7] Rymsza Barbara, Janusz Rymsza. 2010. „Most przy Cytadeli w Warszawie. Stała ekspozycja mostów nowym elementem historii przepraw”.Mosty (2): 64 – 67.
[8] Rymsza Janusz, Barbara Rymsza. 2013. „Mosty miejskie na Wiśle w Warszawie do końca XX w.”. Wrocławskie Dni Mostowe. Obiekty mostowe w infrastrukturze miejskiej.Wrocław.
[9] Sikora P. 1984. „O rozwoju konstrukcji mostowych na ziemiach polskich”. Inżynieria i Budownictwo (10).
[10] Sterner Wacław. 1960. Mosty Warszawy. Warszawa. Państwowe Wydawnictwo Techniczne.
Otrzymano: 09.03.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 04/2016, str 62-64 (spis treści >>)
mgr inż. Tomasz Rybarczyk „Solbet” Sp. z o.o.
Autor do korespondencji e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2016.04.20
Wytrzymałość na ściskanie jest jedną z najważniejszych właściwości użytkowych elementów murowych. Trzeba mieć jednak świadomość, że wpływ tego parametru nie przekłada się proporcjonalnie na wytrzymałość muru na ściskanie.Dlatego utożsamianie wytrzymałości na ściskanie elementów murowych z wytrzymałością na ściskanie muru jest błędem. W artykule przedstawiono, jakie czynniki wpływają na wytrzymałość na ściskanie muru przy jej obliczaniu zgodnie z obowiązującą normą [10], zależność pomiędzy wytrzymałością na ściskanie elementów murowych oraz jak zmiana elementów murowych może
Literatura
[1] Drobiec Łukasz, Radosław Jasiński, Adam Piekarczyk. 2013. Konstrukcje murowe wg Eurokodu 6 i norm związanych.Warszawa.Wydawnictwo PWN.
[2] PN-EN 771-1+A1:2015-10 Wymagania dotyczące elementów murowych – Część 1: Elementy murowe ceramiczne.
[3] PN-EN 771-2+A1:2015-10 Wymagania dotyczące elementów murowych – Część 2: Elementy murowe silikatowe.
[4] PN-EN 771-3+A1:2015-10 Wymagania dotyczące elementów murowych – Część 3: Elementy murowe z betonu kruszywowego (z kruszywami zwykłymi i lekkimi).
[5] PN-EN 771-4+A1:2015-10 Wymagania dotyczące elementów murowych – Część 4: Elementy murowe z autoklawizowanego betonu komórkowego.
[6] PN-EN 771-5+A1:2015-10 Wymagania dotyczące elementów murowych – Część 5: Elementy murowe z kamienia sztucznego.
[7] PN-EN 771-6+A1:2015-10 Wymagania dotyczące elementów murowych – Część 6: Elementy murowe z kamienia naturalnego.
[8] PN-EN 772-1+A1:2015-10 Metody badań elementów murowych – Część 1: Określenie wytrzymałości na ściskanie.
[9] PN-EN 998-2:2012 Wymagania dotyczące zapraw do murów – Część 2: Zaprawa murarska.
[10] PN-EN 1996-1-1+A1:2013-05 Eurokod 6 – Projektowanie konstrukcji murowych – Część 1- 1: Reguły ogólne dla zbrojonych i niezbrojonych konstrukcji murowych.
Otrzymano: 15.02.2016 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 04/2016, str 74-77 (spis treści >>)