logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Koncepcja badań odkształceń budynku z prefabrykatów nowej generacji za pomocą systemów światłowodowych FBG

dr hab. inż. Janusz Juraszek, prof. ATH, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Inżynierii Materiałów, Budownictwa i Środowiska 
dr inż. Arkadiusz Grzywa, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Inżynierii Materiałów, Budownictwa i Środowiska
mgr inż. arch. Hubert Walusiak, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Inżynierii Materiałów, Budownictwa i Środowiska

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.05.12

Budynki z nowoczesnych elementów prefabrykowanych wykonywane wg innowacyjnej technologii Polytech charakteryzują się dużą energooszczędnością i szybkim czasem realizacji inwestycji. Do tej pory nie zostały jednak zweryfikowane szczegółowe dane dotyczące wytrzymałości i odkształcalności elementów systemu Polytech. Nowy system Polytech nie został przebadany pod kątem jego pracy w warunkach użytkowych. Zaproponowano innowacyjne rozwiązanie, polegające na wprowadzeniu światłowodowych czujników odkształceń z siatkami Bragga do wybranych istotnych węzłów konstrukcyjnych budynku. Umożliwi to ciągły pomiar odkształceń elementów konstrukcyjnych obiektu modelowego (budynek jednorodzinny) podczas całego cyklu eksploatacji. Zastosowanie metody pomiaru odkształceń opartej na czujnikach z siatkami Bragga umożliwia monitorowanie odkształceń, naprężeń, temperatury istotnych elementów konstrukcji budynku. Wyniki badań umożliwią właściwą modyfikację wybranych węzłów konstrukcyjnych.

Słowa kluczowe: budownictwo, budynki z prefabrykatów, światłowody z siatkami Bragga.

* * *

Concept of the monitoring deformations in the new generation prefabricated buildings, by means of fiber Bragg’s gratings

Modern prefabricated buildings, constructed according to the innovative Polytech technology are to be energy-saving and enable quick completion of the investment project. However, until today, the detailed data regarding the strength and deformability of important Polytech elements have not been verified. The new Polytech system has not been investigated in terms of its performance under practical conditions. An innovative solution has been proposed, that involves introducing fiber Bragg gratings deformation sensors into the selected, important construction nodes of the building. The proposed method enables constant measurements of deformations of the model object (single-family house) during the whole exploitation cycle. The deformation measurement method based on the Bragg gratings sensors allows to monitor deformations, stresses, strains and temperature of the important elements of the building structure. The results will enable the proper modification of the selected structural nodes.

Keywords: construction, prefabricated buildings, sensors with Bragg’s gratings.

Literatura
[1] Juraszek Janusz, Arkadiusz Grzywa. 2012. „Światłowody z siatką Bragga do pomiaru odkształceń metodą diagnostyczną XXI wieku”. Monografia: Innowacyjność akademicka – nowe wyzwania dla nauki i przedsiębiorczości: 77 – 93.
[2] Juraszek Janusz. 2013. „Ciągłe pomiary odkształceń konstrukcji inżynierskich. Monografia”. CEIT, a.s.
[3] Kashyap R. 1999. „Fiber Bragg Gratings” Academic Press.
[4] Selvarajan A. 2010. „Fiber optic sensors and their applications,” Indian institute of science, Bangalore 560 012.

Otrzymano: 17.03.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 5/2017, str. 33-34 (spis treści >>)

Monitorowanie odkształceń kładki dla pieszych za pomocą światłowodów FBG

dr hab. inż. Janusz Juraszek, prof. ATH, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Inżynierii Materiałów, Budownictwa i Środowiska
dr inż. Arkadiusz Grzywa, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, Wydział Inżynierii Materiałów, Budownictwa i Środowiska

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.05.11

Omówiono system monitorowania odkształceń konstrukcji stosowanych w inżynierii lądowej za pomocą światłowodów z siatkami Bragga (FBG) lub światłowodów w technologii ciągłej optical time domain (OTDR). Istotą rozwiązania jest wprowadzenie światłowodowych czujników FBG w strukturę konstrukcji jako swoistego „systemu nerwowego”. Przedstawiono przykład badań eksploatacyjnych z wykorzystaniem światłowodowych czujników FBG i analizy odkształceń najdłuższej stalowej kładki, która ma 35 lat. Zastosowany system monitorowania umożliwia analizę bezpieczeństwa pracy kładki w sposób ciągły. System informuje o zagrożeniach, przeciążeniach, aktach wandalizmu oraz wskazuje na konieczność podjęcia odpowiednich środków, w tym zamknięcie kładki. Informacje dotyczące stanu bezpieczeństwa mogą być wysyłane on-line do każdego miejsca globu.

Słowa kluczowe: monitorowanie odkształceń, światłowody FBG, kładka stalowa.

* * *

The footbridge strain monitoring based on the FBG sensors

The paper presents a system monitoring operational safety of structures used in civil engineering. The system is based on the fibre Bragg grating (FBG) sensors or sensors using the optical time domain reflectometry (OTDR) technology. The essence of the solution is to introduce FBG sensors into the structure to make them act as its “nervous system”. The paper presents an example of an actual system operating based on FBG sensors and analysing the safety of Poland's longest steel footbridge. The footbridge is 35 years old. The applied monitoring system makes it possible to analyse the footbridge operational safety on a continuous basis. The system informs about hazards, overloads, vandalizing acts, etc., and points to the need to take appropriate measures including the footbridge shutdown. The information concerning the state of safety may be sent on-line to any corner of the globe.

Keywords: monitoring of stain, fibre Bragg grating, steel footbridge.

Literatura
[1] B. Ahmad, T. J. Ali and R. A. Rahman. 2005. „Strain Measurements Using Fiber Bragg Grating Sensor”. American Journal of Applied Science (Special Issue): 40 – 48.
[2] Juraszek Janusz. 2013. Ciągłe pomiary odkształceń konstrukcji inżynierskich. Monografia. CEIT, a.s.
[3] Juraszek Janusz, Arkadiusz Grzywa. 2012. „Światłowody z siatką Bragga do pomiaru odkształceń metodą diagnostyczną XXI wieku”. Monografia: Innowacyjność akademicka – nowe wyzwania dla nauki i przedsiębiorczości: 77 – 93.
[4] Kashyap R. 1999. „Fiber Bragg Gratings”. Academic Press.
[5] Kin-tak Lau a, Libo Yuan a, Li-min Zhou a,*, Jingshen Wu b, Chung-ho Woo. 2001. Strain monitoring in FRP laminates and concrete beams using FBG Sensors a Composite Structures 51.
[6] Patrick H. J., G. M. Williams, A. D. Kersey, J. R. Pedrazzani, and A. M. Vengsarkar. 1996. „Hybrid fiber Bragg grating long period fiber grating sensor for strain/temperature discrimination”. IEEE PhotonicsTechnology Letters, vol. 8, no. 9, pp. 1223 – 1225.
[7] Selvarajan A. 2010. „Fiber optic sensors and their applications”. Indian institute of science, Bangalore 560 012.
[8] Graver Thomas W., Luke Hsu, Jin-ping Ou: Techniques ofAdvanced FBG sensors: fabrication, demodulation, encapsulation and their application in the structural health monitoring of bridges.
[9] Zhou Z., T. W. Graver, L. Hsu, and J. Ou. 2003. „Techniques of advanced FBG sensors: fabrication, demodulation, encapsulation and their application inthe structural health monitoring of bridges”. PacificScience Review, vol. 5, no. 1, pp. 116 – 121.

Otrzymano: 08.03.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 5/2017, str. 31-32 (spis treści >>)

Korozja obiektów mostowych ze stali konstrukcyjnej S355 w zależności od standardu zimowego utrzymania dróg

mgr inż. Anna Śpiewak, Politechnika Częstochowska, Wydział Budownictwa
dr hab. Małgorzata Ulewicz, prof. PCz, Politechnika Częstochowska, Wydział Budownictwa

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.05.10

W artykule omówiono standardy zimowego utrzymania dróg (ZUD) w Polsce. Przeanalizowano wpływ zimowego utrzymania dróg na strukturę produktów korozji powstających na skutek oddziaływania NaCl na stal konstrukcyjną S355. Badania przeprowadzono na trzech obiektach mostowych o stalowej konstrukcji nośnej zlokalizowanych w województwie ślą-
skim, zaklasyfikowanych do I, II i III standardu ZUD. Próbki badawcze rozmieszczono na dźwigarach wybranych obiektów i pozostawiono na rok, a następnie poddano je badaniom składu chemicznego i topografii powierzchni przy użyciu mikroskopu skaningowego – SEM.

Słowa kluczowe: obiekt mostowy, korozja, stal S355, zimowe utrzymanie dróg (ZUD).

* * *

Corrosion of structural steel bridge S355 depending on winter maintenance of road standard

In the article discusses the standards of the winter maintenance of roads (WMR) in Poland. The influence of WMR, on the structure of the corrosion products, which are due to effects NaCl on structural steel S355. The research was conducted on three bridges of steel structure located in Silesia Province. Objects are classified into I, II and III standard WMR. Samples are placed on the girders of selected objects for one year. After one year, the samples were tested chemical composition and topography of the surface. The research was conducted using a scanning electron microscope (SEM).

Keywords: bridge structures, corrosion, steel S355, winter maintenance of road (WMR).

Literatura
[1] Bieńka Jan, Tadeusz Dzienis, Tadeusz Godlewski, Roman Kamela, Ewa Radomska. 2006. „Wytyczne Zimowego Utrzymania Dróg. Załącznik do Zarządzenia nr 18 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 30 czerwca 2006 r.”. Warszawa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
[2] Cieślar Karolina, Wiktoria Loga. 2015. „Monitoring and control of atmospheric conditions using mobile method of measurement in urban area”. Archives of Transport System Telematics vol. 8, iss. 4: 9 – 13.
[3] Ćwiąkała Michał, Urszula Kołodziejczyk, Leszek Rafalski. 2013. „The influence of selected chemical compounds used in winter road maintenance on the active capillarity of soils”. Journal of Soils and Sediments vol. 13 iss. 1: 64 – 71.
[4] Informacje udostępnione przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach.
[5] Informacje udostępnione przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
[6] PN-C-84081-2: 1998 Sól (Chlorek sodu) Sól spożywcza.
[7] Rozporządzenie Ministra Środowiska z 27 października 2005 r. w sprawie rodzajów i warunków stosowania środków, jakie mogą być używane na drogach publicznych oraz ulicach i placach (Dz. U. z 2005 r., nr 230, poz. 1960).
[8] Sochacki Tomasz. 2015. „Środki do zimowego utrzymania dróg”. Magazyn Autostrady (8 – 9): 58 – 59.
[9] Zarządzenie nr 18 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 30 czerwca 2006 r. w sprawie wprowadzenia „Wytycznych zimowego utrzymania dróg”. Badania finansowane z Grantu SK-PL-2015-0004.

Otrzymano: 04.04.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 5/2017, str. 29-30 (spis treści >>)

Modernizacja żelbetowego zbiornika na ścieki przemysłowe po czterdziestu latach eksploatacji

dr inż. Adam Klimek, Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Zygmunt Matkowski, Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.05.09

W artykule przedstawiono analizę stanu technicznego wielokomorowego, prostopadłościennego, przepływowego zbiornika na ścieki przemysłowe po wieloletnim okresie użytkowania. Projektowana nowa funkcja zbiornika wymagała rozebrania poprzecznych ścian wewnętrznych, co niekorzystnie zmieniło schemat statyczny zbiornika oraz rozkład sił wewnętrznych. Autorzy zaproponowali wzmocnienie zbiornika przez wykorzystanie w charakterze konstrukcyjnym stalowych elementów dawnego wyposażenia technologicznego komory zbiornika, podnosząc poziom bezpieczeństwa konstrukcji do ponadnormowego. 

Słowa kluczowe: obiekty żelbetowe, zbiorniki, badania, obliczenia statyczno-wytrzymałościowe.

* * *

Modernization of a ferroconcrete industrial sewage tank after 40 years of its life

The paper presents an analysis of the state of preservation of a multi-chamber cuboidal current industrial sewage tank after many years of its use. The designed new function of the tank has required pulling down the lateral internal walls, which adversely changed the static scheme of the tank has well as the internal force distribution. The authors have recommended the tank reinforcement making use of the steel elements of the former technological equipment of the tank chamber, in this way raising the safety parameters of the structure to the level that exceeds the norm.

Keywords: ferroconcrete structures, tanks, testing, structure – and – strength calculations.

Literatura
[1] Flaga Kazimierz. 2002. Zbrojenie przeciwskurczowe, obliczenia, zalecenia konstrukcyjne w budownictwie powszechnym. XVII Ogólnopolska Konferencja Warsztat Pracy Projektanta Konstrukcji.
[2] Halicka Anna, Dominika Franczak, Janusz Fronczyk. 2012. „Analiza przyczyn zarysowań cylindrycznego zbiornika żelbetowego ujawnionych podczas próby szczelności”. Przegląd Budowlany (4): 35 – 40.
[3] Kobiak Jerzy, Wiesław Stachurski. 1991. Konstrukcje żelbetowe t. IV. Warszawa. Arkady.
[4] PN-B-03264:2002, Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone, obliczenia statyczne i projektowanie.
[5] Podolski Bogdan, Michał Podolski, Tomasz Bartosik. 2013. „Analiza przyczyn awarii żelbetowego, wielokomorowego zbiornika oczyszczalni ścieków oraz zrealizowane wzmocnienie”. Przegląd Budowlany (5): 35 – 40.

Otrzymano: 15.03.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 5/2017, str. 27-28 (spis treści >>)

Diagnostyka stanu technicznego i analiza statyczno-wytrzymałościowa zabytkowego kościoła drewnianego z początku XVIII wieku

dr inż. Piotr BerkowskiPolitechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego
dr inż. Grzegorz Dmochowski, Politechnika Wrocławska, Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.05.08

Zabytkowe kościoły znajdujące się na polskiej wsi lub w małych miejscowościach najczęściej są murowane z cegły. Jednak dość często można również spotkać interesujące architektonicznie i konstrukcyjnie obiekty, w których głównym materiałem budowlanym jest drewno. Występują dwa główne typy stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych: budowle szachulcowe z drewnianym szkieletem ścian i budowle wykonane w całości z drewna. Większość z nich powstała kilkaset lat temu. Często są zarejestrowane w krajowym rejestrze zabytków, a w każdym z nich przeprowadzono już różne naprawy lub przebudowy. W artykule przedstawiono wybrane, typowe budynki małych kościołów o konstrukcji drewnianej, a także przykład oceny stanu technicznego z analizą statyczną i wytrzymałościową wiejskiego kościółka o konstrukcji zrębowej.

Słowa kluczowe: zabytkowe kościoły drewniane, stan techniczny, diagnoza konstrukcyjna.

* * *

Diagnosis of technical state and structural analysis of heritage wooden church from beginnings of the 18th century

The most common structures of historic churches located in Polish countryside or in small towns are the brick masonry buildings. However, one can also find architecturally and structurally interesting objects in which the basic constructional material is wood. There are two main types of structural solutions applied: half-timbered buildings and buildings made completely of wood. Many of these buildings were created even several hundred years ago. Most of them are registered in the national monuments registry and each of them has undergone various repairs or refurbishments. The paper presents selected typical small timber churches and also an example of evaluation of the technical condition with static and strength analysis of a small countryside log wooden church.

Keywords: heritage wooden churches, technical state, structural diagnosis.

Literatura
[1] Czuba Mariusz, Jerzy Jasieńko, Małgorzata Rozbicka. 2015. Wooden churches in south Małopolska listed as UNESCO World Heritage Sites (Poland). W: Jerzy Jasieńko, Tomasz Nowak (wyd.), 3rd Int. Conf. on Structural Health Assessment of Timber Structures. Wrocław. DWM.
[2] Gocál Jozef, Peter Krušinsky, Eva Capková. 2015. Static analysis of historic trusses. W: Jerzy Jasieńko, Tomasz Nowak (wyd.), 3rd Int. Conf. on Structural Health Assessment of Timber Structures. Wrocław. DWM.
[3] Miedziałowski Czesław, Jarosław Malesza, Marcin Szkobodziński. 2015. Structural interaction of tower with walls and flying buttress system in historic church. W: Jerzy Jasieńko, Tomasz
Nowak (wyd.),
3rd Int. Conf. on Structural Health Assessment of Timber Structures. Wrocław. DWM.
[4] Nowak Tomasz, Jerzy Jasieńko,Anna Karolak, Łukasz Bednarz. 2015. Analysis of the condition of material and proposal for reinforcing the log frame walls of the wooden church of St. John of Nepomuk in Wrocław, Poland. W: Jerzy Jasieńko, Tomasz Nowak (wyd.), 3rd Int. Conf. on Structural Health Assessment of Timber Structures. Wrocław. DWM.
[5] Schaff Ulrich. 2015. Evangelical Church of Peace in Jawor. Several comments on its original architecture and half-timbered construction form the years 1654 – 1655 in the light of historical and architectural research. W: Jerzy Jasieńko, Tomasz Nowak (wyd.), 3rd Int. Conf. on Structural Health Assessment of Timber Structures. Wrocław. DWM.

Otrzymano: 10.03.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 5/2017, str. 24-26 (spis treści >>)

Rekonstrukcja uszkodzonego zabytkowego budynku z XVIII wieku

dr inż. Elżbieta GrochowskaUniwersytet Zielonogórski, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Antoni MatysiakUniwersytet Zielonogórski, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.05.07

W artykule przedstawiono sposób rekonstrukcji części zabytkowego budynku mieszkalno-usługowego z XVIII w., zlokalizowanego w ścisłym rejonie starówki Zielonej Góry. W ówczesnym czasie był to jeden z najbardziej reprezentacyjnych obiektów w mieście. Budynek jest częściowo posadowiony na kamiennych fundamentach murów miejskich. Przestrzeń mansardowego dachu wykorzystano na mieszkania. Wieloletnie zaniedbania i brak bieżących napraw doprowadziły do trwałych uszkodzeń części obiektu, charakteryzujących się zarysowaniem, zawilgoceniem ścian i rozpadających się cegieł fragmentu zewnętrznej ściany nośnej. Po dokładnej analizie uszkodzeń zalecono naprawę zniszczonych części budynku przez zbrojenie istniejących pęknięć prętami stalowymi oraz przemurowanie fragmentów ściany nośnej zewnętrznej.

Słowa kluczowe: rekonstrukcja, zabytek, zarysowania, zbrojenie murów, przemurowanie

* * *

Reconstruction of damaged historic building from the 18th century

This article describes how to rebuild part of a historic building from the 18th century service-residential and commercial, located in the old town of Zielona Góra. At that time it was one of the most representative buildings in the city. The building is partly built on stone foundations of the city wall. The building is a story with a mansard roof, brick traditionally, set on stone. Years of neglect and lack of current repair led part of the object to permanent damage, scratches and moisture. After a thorough analysis of the damage it was recommended to repair damaged parts of the building by reinforcing of existing cracks with steel rods and rebuild of wall fragments.

Keywords: reconstruction, monument, scratch, reinforcement of the walls, rebuild of masonry walls

Literatura
[1] Krasucka Izabela. 2011. Projekt Budowlany, branża budowlana, Remont budynku przy ul. Lisowskiego 1-3. Zielona Góra.
[2] Małyszko Leszek, Roman Orłowicz. 2000. Konstrukcje murowe. Zarysowania i naprawy. Olsztyn.Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
[3] Masłowski Eugeniusz, Danuta Spiżewska. 2002. Wzmacnianie konstrukcji budowlanych. Warszawa. Arkady.
[4] Matysiak Antoni, Grochowska Elżbieta, Hamudi Kariem. 2015. Ekspertyza oceny stanu technicznego i naprawy zniszczeń ściany w budynku przy Lisowskiego 1 w Zielonej Górze. Opracowanie Zespółu Rzeczoznawców przy PZITB oddział Zielona Góra, Zielona Góra.
[5] www.dolny-slask.org.pl (dostęp 10.01.2017 r.).

Otrzymano: 14.03.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 5/2017, str. 22-23 (spis treści >>)

Logistyka w przygotowaniu i planowaniu remontów obiektów zabytkowych na podstawie danych z pomiarów metodą TLS

dr inż. Joanna A. PawłowiczUniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa
dr inż. Elżbieta Szafranko, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Geodezji, Inżynierii Przestrzennej i Budownictwa 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.05.06

Przygotowanie inwestycji jest jednym z najważniejszych etapów procesu inwestycyjno-budowlanego. W trakcie etapu przygotowawczego zapada szereg decyzji logistycznych, od których zależy ostateczny kształt obiektu budowlanego. Logistyczne
przygotowanie robót remontowych wymaga uzyskania dokumentacji technicznej istniejących obiektów. Niejednokrotnie, zwłaszcza w przypadku obiektów starszych, nie ma możliwości uzyskania projektu budowlanego wykonanego wiele lat temu. Konieczne jest odtworzenie brakujących dokumentów i wykonanie skomplikowanych pomiarów. W celu przyspieszenia i ułatwienia postę-
powania można zastosować nowoczesne metody pomiarowe. Jedną z nich jest metoda TLS – naziemny skaning laserowy.
Słowa kluczowe: logistyczne planowanie inwestycji, przygotowanie inwestycji remontowych, pomiary inwentaryzacyjne, skaning laserowy TLS.

* * *

Logistics in preparation and planning renovations of historical objects based on data from TLS measurements

Preparation of investment activities is one of the most important stage of the investment and construction process. At the start of the preparatory stage, a number of logistical decisions are made. From them depends the final shape of the building. Logistics preparation of repair works requires obtaining technical documentation of existing facilities. Often, especially in the case of older objects, there is no possibility to get a construction project done many years ago. It is necessary to recreate the missing documents and make complicated measurements. In order to speed up and facilitate the procedure modern measurement methods can be used. One of them is the TLS method – terrestrial laser scanning.

Keywords: logistic investment planning, preparation of renovation activities, inventory measurement, laser scanning TLS

Literatura
[1] Bojarowski Krzysztof,Andrzej Dumalski,Waldemar Kamiński, Krzysztof Mroczkowski, Jerzy Trystuła. 2008. Ocena możliwości wykorzystania skanera laserowego scanstation firmy Leica w badaniu deformacji obiektów budowlanych. Kraków. Czasopismo Techniczne, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej.
[2] Pawłowicz Joanna A. 2014. „Analiza dokładności i przydatności danych z pomiaru metodą TLS do oceny bezpieczeństwa obiektów budowlanych”. Logistyka (5): 1233 – 1239.
[3] Szafranko Elżbieta, Joanna A. Pawłowicz. 2014. „Zastosowanie skanera laserowego 3D w nowoczesnym kształceniu przyszłych inżynierów budownictwa”. Logistyka (6): 8477 – 8484.
[4] Ustawa z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.
[5] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego.
[6] Raport o stanie zachowania zabytków nieruchomych. 2008. Kraków.

Otrzymano: 24.03.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 5/2017, str. 20-21 (spis treści >>)

Błędy dotyczące kotwienia w budownictwie

dr hab. inż. Andrzej Ambroziak, prof. PG, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Maciej Tomasz Solarczyk, Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.05.05

W artykule zwrócono uwagę na typowe błędy w projektowaniu oraz wykonawstwie systemów kotwienia w budownictwie. Omówiono normowe zalecenia dotyczące obliczeń nietypowych elementów. Przedstawiono kilka przykładów błędnego wykonania kotwienia z rzeczywistej realizacji. Skomentowano rodzaj błędów i ich przyczynę.

Słowa kluczowe: techniki kotwienia, błędy, projektowanie, przegląd kotew.

* * *

Incorrect solutions in the field of anchoring in civil engineering

This paper focuses on common errors in design and construction of anchors in civil engineering. Recommendations given in standards are discussed for the calculation of nonstandard elements. Examples of wrong execution of anchoring from real erection are shown. The comments are made on the types of errors and their causes.

Keywords: anchoring techniques, errors, design, review of anchors.

Literatura
[1] Godycki-Ćwirko Tadeusz. 2008. „Uwarunkowania kreatywnej działalności inżyniera budowlanego”. Inżynieria i Budownictwo (8).
[2] PN-EN 1090-2+A1:2012. Wykonanie konstrukcji stalowych i aluminiowych. Część 2: Wymagania techniczne dotyczące konstrukcji stalowych.
[3] PN-EN 1993-1-8: 2006. Eurokod 3: Projektowanie konstrukcji stalowych – Część 1-8: Projektowanie węzłów.

Otrzymano: 04.04.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 5/2017, str. 18-19 (spis treści >>)