logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Zależność Kalifornijskiego Wskaźnika Nośności CBR od układu warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych

dr inż. Ryszard Chmielewskim, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji
mgr inż. Damian Waliszewski, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.21

W artykule przedstawiono problem określania i interpretacji Kalifornijskiego Wskaźnika Nośności CBR w przypadku gruntów „wątpliwych” stanowiących podłoże gruntowe dla nawierzchni drogowych i lotniskowych. Zwiększający się ruch kołowy powoduje konieczność stosowania złożonego układu warstw konstrukcyjnych generujących zróżnicowane obciążenia stałe na grunt. Obciążenia na podłoże gruntowe i naprężenia przez nie wywoływane są zmienne w zależności od kategorii ruchu oraz ciężaru warstw konstrukcyjnych. Na podstawie proponowanych zestawów typów nawierzchni z Katalogu Typowych Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (od KR1 do KR7) przeprowadzono wiele oznaczeń CBR w przypadku gruntów „wątpliwych”. Pozwoliło to określić zmienność parametru CBR od zastosowanego w czasie badania obciążenia stałego imitującego naciski od układu warstw konstrukcyjnych. Uzyskane wyniki badań umożliwiły również analizę wpływu nośności podłoża gruntowego w zależności od stosowanego układu nawierzchni i pośrednio kategorii ruchu.

Słowa kluczowe: nośność podłoża gruntowego, CBR, nawierzchnie drogowe, warstwy konstrukcyjne.

* * *

Dependence of Californian Bearing Ratio CBR from the layout of road pavement layers

The paper presents the problem of defining and interpreting the Californian Bearing Ratio, which is a subsoil for road and airport pavements. Increasing circular motion makes it necessary to use a complex set of construction layers generating differentiated fixed loads on the ground. The load on the subsoil and the stresses generated by them are variable depending on the traffic category and the weight of the above construction layers. Based on the proposed pavement type sets from the Katalog Typowych Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych (from KR1 to KR7) a number of CBRs have been performed for problematic soils. This allowed us to determine the variability of CBR parameters from the applied static load implicitly applying pressure from the structural layers. The obtained results also made it possible to analyze the influence of soil substrate load depending on the surface system and traffic categories.

Keywords: bearing capacity, CBR, road surfaces, construction layers.

Literatura
[1] Bednarek Łukasz, Jakub Mazurek. 2011. „Ocena wpływu domieszek do kruszywa 0-63 mm na poprawę jego wskaźnika nośności na podstawie wyników badań własnych”. Górnictwo i Geoinżynieria, zeszyt 2: 89 – 94.
[2] Chmielewski Ryszard, Damian Waliszewski. Wpływ ciężaru warstw konstrukcyjnych nawierzchni na wartość wskaźnika nośności CBR, ACTASCIENTIARUM POLONORUM. SERIA: ARCHITECTURA, tom 15 (2), strony: 45 – 54.
[3] Katalog Typowych Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, Załącznik do zarządzenia Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, 2014 r., Warszawa.
[4] PN-S-02205:1998 Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania. 1998, PKN, Warszawa.
[5] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 17 lutego 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
[6] Sas Wojciech, Andrzej Głuchowski. 2014. „Nośność podłoża drogowego z destruktu betonowego na przykładzie badań CBR”. Civil nad environmental engineering: 149 – 154.
[7] Wiłun Zenon. Zarys geotechniki. 2007. Warszawa. Warszawa. WKŁ.
[8] Vogring Mike, Adam McDonlad. 2003. „A laboratory technique for estimating the resilient modulus of unsaturated soil specimens from CBR and unconfined compression tests”. 56 Canadian Geotechnical Conference.

Otrzymano: 17.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 66-67 (spis treści >>)

Analiza pracy toru bezstykowego pod obciążeniem termicznym

ppłk dr inż. Ryszard ChmielewskiWojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji
por. mgr inż. Paweł Muzolf, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji 

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.20

W artykule przedstawiono podstawy teoretyczne pracy toru bezstykowego oraz dokonano analizy jego zachowania pod obciążeniem termicznym, na podstawie wyników badań prowadzonych na eksploatowanym torze linii 271 Wrocław – Poznań. Wykorzystując układ pomiarowy złożony z czterech czujników odkształceń Geokon 4000 wraz z wbudowanym termistorem oraz rejestrator GEOKON 8002-16-1 dokonano bezpośrednich, ciągłych pomiarów odkształceń toru bezstykowego w wyniku oddziaływania sił podłużnych, a także obciążeń termicznych w szynie w określonym przedziale czasu. Zaprezentowano wyniki badań, w tym pomierzone wartości odkształceń termicznych szyny wraz z jej temperaturą w wybranym okresie. Stwierdzono występowanie lokalnych, krótkotrwałych zaburzeń w liniowym charakterze zmian naprężeń oraz odkształceń w zależności od obciążenia termicznego, które mogą wynikać z dokładności pomiarów i z nierównomiernego rozkładu naprężeń termicznych na długości toru bezstykowego. Ponadto zarejestrowano charakter przebiegu zmiany temperatury szyny w czasie, co jest istotne z punktu widzenia diagnostyki i utrzymania toru bezstykowego. Pomierzona minimalna wartość temperatury szyny wynosiła (07.01.2017 r. o godz. 02:25) –16,0 °C.

Słowa kluczowe: utrzymanie toru, tor bezstykowy, obciążenie termiczne, kolej.

* * *

The analysis of CWR railway track behaviour under thermal load

In this article the basic theory of the Continuously Welded Rail (CWR) track is presented. Moreover authors conducted the analysis of CWR track behaviour under thermal load on the basis of experimental tests in the operated line No 271 Wroclaw – Poznan, section Czempin - Mosina, in the vicinity of Druzyna Poznanska. Direct real-time measurements of thermal longitudinal strains in the rail and the temperature of the rail were done using The Geokon Model 4000 Vibrating Wire Strain Gage and Geokon Model LC2x16 Datalogger. The results of experimental tests in selected time period are presented. The results confirms that the change of the thermal stresses of the rail is proportional to the temperature change. The same relation is being noticed between the change of the thermal strain of the rail and the temperature change. However some local disturbances in this relation are observed, which could be caused by the accuracy of the experimental instruments or by the varied distribution of thermal stresses along the track. Moreover the change of the rail temperature in relation of time is being registered, which is crucial information in railway track maintenance process. The lowest observed value of the temperature during wintertime is –16,0 °C (07.01.2016 r. 02:25

Keywords: CWR track, thermal load of railway track, railway

Literatura
[1] Bednarek Włodzimierz. 2014. „Przemieszczenia podłużne bezstykowego toru kolejowego.” Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej/Politechnika Poznańska, Nr 17: 5 – 24. DOI: article-eec3e249-9a89-41c2-882c-b1c2ae30d965.
[2] Marszałek Jan red., Wiesław Młodożeniec, Stanisław Sancewicz, Andrzej Wolniewicz,
Krzysztof Duda. 2014.
Budownictwo komunikacyjne. Warszawa. Wydawnictwo WAT.
[3] Towpik Kazimierz. 2016. „Tor bezstykowy – zagrożenia, diagnostyka, utrzymanie.” Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, z. 114: 417 – 426.
[4] Verigo Mikhail Feliksovich. 2002. „Badania wpływu różnych parametrów konstrukcji, norm budowy i utrzymania oraz stanu nawierzchni na stateczność toru bezstykowego”. Problemy Kolejnictwa 135: 88 – 99.
[5] Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych Id-1. 2005. Warszawa. Wyd. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
[6] www.geokon.com/4000 (dostęp 07.05.2017 r.).

Otrzymano: 31.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 63-65 (spis treści >>)

Analiza wzmocnionej belki drewnianej pod obciążeniem dynamicznym

mgr inż. Sylwia PogonowskaWojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji
dr hab. inż. Wojciech Dornowski, prof. WAT, Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Inżynierii Lądowej i Geodezji

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.19

W artykule przedstawiono wybrane rezultaty numerycznej analizy drgań belki drewnianej wzmocnionej prętami stalowymi, poddanej obciążeniu dynamicznemu.Analizowano zakres tzw. umiarkowanie dużych ugięć. Zróżnicowane cechy mechaniczne materiału belki uwzględniono na etapie wyznaczania sił wewnętrznych, wprowadzając odpowiednie uwarstwienie przekroju. W analizie numerycznej wykorzystano metodę różnicową z jawnym schematem całkowania względem czasu. W przykładzie obliczeniowym analizowano wpływ zbrojenia na nośność i sztywność belki oraz na podstawowe parametry dynamiczne. W przypadku stali i drewna przyjęto sprężysto-idealnie plastyczny model materiału.

Słowa kluczowe: konstrukcje drewniane, obciążenia dynamiczne, umiarkowanie duże ugięcia, metoda różnicowa.

* * *

Analysis of reinforced wooden beam under dynamic load

This paper presents the solution of the numerical analysis for wooden beam reinforced with steel rods and loaded dynamically. The moderately large deformation is analyzed. The variation of material properties in the cross section is included during the integration of the internal forces. This effect was obtained by specification appropriate layers in the beam cross section. The finite difference method with explicit time integration scheme is used in the numerical analysis. The numerical example is given, in which the influence of the reinforcement for the load capacity and stiffness of the beam, as well as, the basic dynamic properties is analyzed. For both materials – reinforced steel and wood, the elastic perfectly plastic model is used.

Keywords: timber constructions, dynamic loads, moderately large deflections, finite difference method.

Literatura
[1] Dornowski Wojciech. 1994. „Interaction of membrane and bending forces in plates at nonlinear vibrations”. Engineering Transactions 42: 33 – 59.
[2] Jasienko J. 2000. „Naprawa i wzmacnianie zginanych belek drewnianych”. Materiały Budowlane 5 (26): 19 – 23.
[3] Li Y. F., M. J. Tsai, W. C. Wang. 2014. „A study on wood beams strengthened by FRP composite materials”. Construction and Building Materials, 62: 118 – 125.
[4] Masłowski E., D. Śpiżewska. 2000. Wzmacnianie konstrukcji budowlanych. Warszawa. Arkady.
[5] Nowak T. 2007. Analiza pracy statycznej zginanych belek drewnianych wzmacnianych przy użyciu CFRP. Rozprawa doktorska.
Wrocław.
[6] Pogonowska Sylwia, Wojciech Dornowski. 2017. „Reakcja dynamiczna belek drewnianych wzmocnionych prętami stalowymi w zakresie umiarkowanie dużych ugięć”. Inżynieria i Budownictwo 2, 38.
[7] Wdowiak A. 2016. „Analysis of bent timber beam reinforcement with application of composite materials”. Structure and Enviroment (Kielce University of Technology), 1, 8: 10 – 16.
[8] Witmer E. A., H. A. Balmer, J.A. Leech, T. H. Pian. 1963. „Large dynamic deformations of beams, rings, plates and shells”. AIAA Journal, 1, 5.

Otrzymano: 06.06.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 61-62 (spis treści >>)

Diagnostic and repair of sewage treatment plant tanks in Žilina

Ing. Miroslav Brodňan, PhD., University of Žilina, Faculty of Civil Engineering, Department of Structures and Bridges
Ing. František Bahleda, PhD., University of Žilina, Faculty of Civil Engineering, Department of Structures and Bridges
Assoc. Prof. Ing. Peter Koteš, PhDUniversity of Žilina, Faculty of Civil Engineering, Department of Structures and Bridges
dr inż.Wojciech KubissaWarsaw University of Technology, Faculty of Civil Engineering, Mechanics and Petrochemistry
Ing. Miroslav Strieška, University of Žilina, Faculty of Civil Engineering, Department of Structures and Bridges

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.18

The paper presents the results of diagnostic measurements realized in the reinforced concrete tanks of sewage treatment plant in Žilina. Diagnostic measurements preceded the subsequently realized reconstruction. The purpose of diagnostic was to determine the carbonation of concrete, concrete covers, diameters and type of reinforcements and corrosion of reinforcement. In some samples of concrete, there were made the chemical analysis and determined the concentration of chloride ions Cland concrete composition.

Keywords: diagnostic of tanks, chemical analysis, rehabilitation, reinforced concrete, sewage treatment plant.

* * *

Diagnostyka i naprawa zbiorników oczyszczalni ścieków w Żilinie

W artykule przedstawiono wyniki pomiarów diagnostycznych przeprowadzonych w żelbetowych zbiornikach oczyszczalni ścieków w Żilinie. Pomiary diagnostyczne poprzedziły późniejszą naprawę. Celem diagnostyki było określenie głębokości karbonatyzacji betonu, grubości otuliny, średnicy i rodzaju zbrojenia oraz jego korozji. W przypadku niektórych próbek betonu przeprowadzono również analizę chemiczną, oznaczenia stężenia jonów chlorkowych Cloraz składu betonu.

Słowa kluczowe: diagnostyka zbiorników, analiza chemiczna, odbudowa, żelbet, oczyszczalnia ścieków.

Literatura
[1] Brodňan Miroslav, Marián Drusa, Jozef Vlček, František Bahleda, Michal Grinč. 2016. „Effect of chemical corrosion and aggressiveness of ground water on operational lifetime of concrete structure of deep pit. XXII.” International conference „CONSTRUMAT 2016 – Conference on Structural Materials”, Stará Živohošť, Czech Republic, p. 295-304 (in Slovak).
[2] Jambor Jaromír. 1953. Chemical analysis of the construction industry. Publisher: SAV Bratislava 584 p. (in Slovak).
[3] Jaśniok Tomasz, Mariusz Jaśniok, Adam Zybura. 2013. „Studies on corrosion rate of reinforcement in reinforced concrete water tanks”. Ochrona przed Korozją, Vol. 56, 5: 227 – 234.
[4] Koteš Peter, Ján Kozák. 2014. Reinforcement Corrosion versus Crack Width. Advanced Materials Research, Vol. 897, Binders and Materials XI, Trans Tech Publications Switzerland, p. 161-164. DOI 10.4028/www. scientific. net/AMR. 897.161.
[5] STN 72 0100. 1983. (+ change „a”, 1986) Basic analysis of silicates. Common regulations. ÚNMS Bratislava.
[6] STN EN 14630. 2007. Products and systems for the protection and repair of concrete structures – Test methods – Determination of carbonation depth in hardened concrete by the phenolphthalein method. ÚNMS Bratislava.
[7] STN EN 196-2. 2013. Methods of testing cement. Part 2: Chemical analysis of cement. ÚNMS Bratislava.
[8] STN EN 206. 2015. Concrete. Specification, performance, production and conformity.ÚNMS Bratislava.
[9] Vaněrek Jan, Rostislav Drochytka. 2002. Detection of corrosion rate of steel in reinforced concrete. In: 3rd International Conference Concrete and Concrete Structures, 1st ed. Žilina, Faculty of Civil Engineering, p. 137 – 142.

Otrzymano: 22.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 58-60 (spis treści >>)

Symulacje numeryczne i badania termowizyjne łączników budowlanych

dr inż. Mirosław GrabowskiPolitechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
inż. Cezary RutkowskiAGS Sp. z o.o.
dr inż. Jacek Wernik, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.17

W artykule przedstawiono badania łączników budowlanych stosowanych w elewacjach wentylowanych. Wykonano model 3D łącznika, na którym przeprowadzono symulacje numeryczne w określonych warunkach granicznych. Wykorzystano program COMSOL Multiphysics bazujący na Metodzie Elementów Skończonych. Uzyskane wyniki można wizualizować w postaci rozkładów pól temperatury. W celu stwierdzenia poprawności zbudowanego modelu numerycznego wykonano badania termograficzne na stanowisku pomiarowym. Do symulacji wykorzystano pakiet COMSOL Multiphysics, a do badań termowizyjnych kamerę FLIR SC7600 z oprogramowaniem Altair. Wyznaczono rozkłady temperatury dla różnych rodzajów ścian wielowarstwowych wyposażonych w badane łączniki oraz strumienie przenikającego ciepła.

Słowa kluczowe: łączniki budowlane, konsola, współczynnik przewodzenia ciepła.

* * *

Numerical simulations and thermography tests of angle brackets

The article presents research on angle bracktes of new design, that are used in ventilated facades. A 3D model of the angle bracket was elaborated, on which numerical simulations under certain boundary conditions were performed. COMSOL Multiphysics program that utilizes finite element method was used. The obtained results can be visualized as distribution of temperature fields. In order to determine the correctness of the constructed numerical model, a thermographic measurements were carried out in the test stand. The COMSOL Multiphysics package was used for the simulation and the FLIR SC7600 camera with Altair software was used for thermal imaging. For different variants of multilayer walls equipped with angle brackets, temperature distributions and heat transfer streams were determined.

Keywords: angle brackets, console, thermal conductivity, coefficient thermography.

Literatura
[1] Liu GUI-Rong, Siu S. Quek. 2014. „The Finite Element Method.” In The Finite Element Method. DOI: 10.1016/B978-0-08-098356-1.00014-X.
[2] Pryor Roger W., 2012. Multiphysics Modeling Using COMSOL 4: A First Principles Approach, Mercury Learning and Information, Boston, USA.
[3] User’s manual I3, I5, I7, T559580.2011. FLIR Systems.
[4] Wernik Jacek, Krzysztof J. Wołosz. 2017. „Metoda określania warunków wymiany ciepła w urządzeniach stosowanych w przemyśle chemicznym
naprzykładziepulsatorapneumatycznego”.
Przemysł Chemiczny 96 (4). DOI: 10.15199/62.2017.4.17.
[5] www.infoarchitekta.pl/artykuly/firmy/A/3921-ags.html (17.02.2017).

Otrzymano: 24.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 56-57 (spis treści >>)

Określenie współczynnika przewodzenia ciepła łączników budowlanych

dr inż. Mirosław GrabowskiPolitechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii
inż. Cezary Rutkowski, AGS Sp. z o.o.
dr inż. Jacek Wernik, Politechnika Warszawska, Wydział Budownictwa, Mechaniki i Petrochemii

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.16

W artykule przedstawiono badania eksperymentalne dotyczące wyznaczania współczynnika przewodzenia ciepła łączników budowlanych (tzw. konsol) stosowanych w systemach elewacji wentylowanej. Łącznik jest głównym elementem mocującym okładzinę do ściany budynku i powinien spełniać wymagania zawarte w obowiązujących przepisach. Pomiary zrealizowano za pomocą specjalnego systemu pomiarowego, a program sterujący przebiegiem pomiarów i zapisywaniem danych pomiarowych napisany został w środowisku LabView. Badania wykazały znaczne zmniejszenie wartości współczynnika przewodzenia ciepła konstrukcji ze stali odpornej na korozję. Analiza wyników pokazuje, że łączniki, w których ściankach zostały wycięte otwory, mają mniejszy współczynnik przewodzenia ciepła w porównaniu z łącznikiem o pełnych ściankach. Wpływ ten można uzasadnić tworzeniem się przewężeń materiału przewodzącego o charakterze labiryntowym, wydłużających drogę przepływu ciepła. Systemy, w skład których wchodzą łączniki aluminiowe, nie spełniają podstawowych wymagań wynikających z przepisów ochrony cieplnej budynków.

Słowa kluczowe: łączniki budowlane, konsola, współczynnik przewodzenia ciepła.

* * *

Determining of angle brackets of thermal conductivity coefficient value

The article regards experimental studies on determining the value of thermal conductivity coefficient for angle brackets of new construction. Angle brackets are used in ventilated facades systems. Such systems consist of an angle bracket (called a console), an insulation layer and an outer cladding that provides protection against atmospheric conditions. The angle bracket
is the main element that supports the outer cladding to the wall of the building and is subject to many of the requirements of the applicable regulations. Measurements were made using a special measuring system and a program that controls the measurements and data recording was written in LabView. The study showed a significant reduction in the thermal conductivity coefficient for the element made of corrosion-resistant steel. Analysis of the results shows that the angle brackets with drilled holes have a lower thermal conductivity compared to the angle brackets with solid walls. This effect can be explained by the formation of narrowings of conductive material, that extend the heat flow path. Research has shown that systems based solely on aluminium do not meet the basic requirements of building regulations in force.

Keywords: angle brackets, console, thermal conductivity coefficient.

Literatura
[1] Bergman Theodore, Adrienne Lavine, Frank P. Incropera, David P. Dewitt. 2011. Fundamentals of Heat and Mass Transfer. John Wiley & Sons.
[2] Marinetti Sergio, Pier G. Cesaratto. 2012. „Emissivity Estimation for Accurate Quantitative Thermography.” NDT & E International 51: 127–34. DOI: 10.1016/j.ndteint.2012.06.001.
[3] „Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z 5 lipca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie”, [Dz.U. 2013 poz. 926].
[4] www.ags.org.pl (14.04.2017 r.). Uzyskane wyniki są efektem projektu pt. „Optymalizacja konstrukcji i właściwości nowoczesnych łączników budowlanych na bazie prac badawczo-rozwojowych przeprowadzonych na rzeczAGS Sp. z o.o.”. Projekt był współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej „Wykorzystanie działalności badawczo-rozwojowej w gospodarce” działanie 1.2 „Działalność badawczo-rozwojowa przedsiębiorstw” regionalnego programu operacyjnego województwa mazowieckiego na lata 2014 – 2020.

Otrzymano: 22.05.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 53-54 (spis treści >>)

Wpływ warunków dojrzewania na właściwości kompozytów cementowych z dodatkiem rozdrobnionego zaczynu cementowego

mgr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska, Politechnika Białostocka, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

Autor do korespondencji e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2017.07.15

W artykule przedstawiono wyniki badań wpływu warunków dojrzewania zapraw cementowych z dodatkiem rozdrobnionego zaczynu cementowego, który uzyskano ze stwardniałych zaczynów cementowych poddanych obróbce termiczno-mechanicznej wg procedury w P. 417362. Wykonano 3 rodzaje serii badawczych i próbkę kontrolną. Część próbek dojrzewała przez 28 dni w wodzie, a część – po 2 dniach dojrzewania w wodzie została poddana procesowi autoklawizacji przez 7,5 h. Określono wytrzymałość na ściskanie i zginanie badanych próbek. Uzyskane wyniki badań wskazują na poprawę wytrzymałości na ściskanie i zginanie kompozytów cementowych zawierających 25% dodatek rozdrobnionego zaczynu cementowego.

Słowa kluczowe: autoklawizacja, recykling, warunki dojrzewania.

* * *

The effect of maturation conditions on the properties of cement composites with additional crushed cement paste

The paper presents the results of own research on determining the effect of maturation conditions on cement mortars with recycled cement paste addition. The recycling cement paste was made from cement paste treated with P.417362 which based on thermo-mechanical process. Three types of research series and one control trial were made. For all series, a portion of the samples ripen for 28 days under aqueous conditions; the second part – after 2 days of ripening – has been subjected to 7.5 hours of autoclaving. The results focused on the results of the compressive strength and flexural strength of the tested composites. The results shows improvement strength parameters of cement composites containing crushed cement paste.

Keywords: autoclave, recycling, condition maturation.

Literatura
[1] Bołtryk Michał, E. Pawluczuk, Katarzyna Kalinowska-Wichrowska. 2016. „Sposób oddzielania stwardniałej zaprawy cementowej od kruszywa grubego i urządzenie do stosowania tego sposobu”. Politechnika Białostocka, Zgłoszenie patentowe (P. 417362), 31.05.2016 r.
[2] Bołtryk Michał, Katarzyna Kalinowska-Wichrowska. 2016. „The cement composites with modified recycled addition”. Budownictwo i Inżynieria Środowiska 7 (1): 7 – 10.
[3] Ferrari G., M. Miyamoto, A. Ferrari. 2014. „New sustainable technology for recycling returned concrete”. Construction and Building Materials, vol. 67, 353 – 359.
[4] Gastaldi D., F. Canonico, J. Capelli, L. Buzzi, E. Boccaleri, S. Irico. 2015. „An investigation on the recycling of hydrated cement from concrete demolition waste”. Cement & ConcreteComposites, vol. 61, 29 – 35.
[5] Pawluczuk Edyta, Katarzyna Kalinowska-Wichrowska. 2015. „Ocena zastosowania spoiwa z recyklingu do betonów drobnoziarnistych”. Budownictwo i Inżynieria Środowiska 6 (4): 193 – 200.
[6] PN-EN 196-1:2006 Metody badania cementu – Część 1: Oznaczanie wytrzymałości.
[7] PN-EN 206:2014-04 Beton – Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność.
[8] PN-EN 1015-3:2000/A1:2005 Metody badań zapraw do murów – Określenie konsystencji świeżej zaprawy (za pomocą stolika rozpływu).
[9] Schoon J., K. Buysser, I. Driessche, N. Belie. 2015. „Fines extracted from recycled concrete as alternative raw material for Portland cement clinker production”. Cement & Concrete Composites 58: 70 – 80.
Badania zrealizowano w ramach pracy MB/WBiIŚ/4/2017.

Otrzymano: 07.06.2017 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2017, str. 50-52 (spis treści >>)