mgr inż. Marcin Dębiński, dr inż. Janusz Bohatkiewicz, Politechnika Lubelska;Wydział Budownictwa i Architektury
dr inż. Marek Motylewicz, Politechnika Białostocka;Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2018.11.18
Doniesienie naukowe
Streszczenie. Obecnie istnieje wiele metod i modeli prognozowania poziomu hałasu w otoczeniu dróg. Wyniki otrzymywane dzięki tym modelom różnią się dokładnością ze względu na różne podejście m.in. do parametrów ruchu drogowego. Najczęściej nie uwzględniają one warunków ruchu drogowego, co może skutkować błędami w oszacowaniu poziomu hałasu drogowego. W artykule przedstawiono wyniki pilotażowych badań wskazujących na skutki nieuwzględnienia przepustowości odcinka drogowego oraz warunków ruchu w analizach hałasu.
Słowa kluczowe: hałas drogowy; równoważny poziom dźwięku; przepustowość; warunki ruchu.
The influence of traffic conditions on noise predictions
Abstract. Currently, there are many methods and models for estimating the level of road traffic noise in surrounding of roads. The accuracy of the results, obtained by using thesemodels, differ due to different usage of traffic parameters, among others. In the majority, thesemethods do not take into account traffic conditions, which may result in errors in estimating the level of road traffic noise. The article presents the results of pilot studies indicating the effects of omitting the capacity and traffic conditions of a road section in estimating the level of road traffic noise.
Keywords: road traffic noise; equivalent sound level; capacity; traffic conditions.
Literatura
[1] Bohatkiewicz Janusz. 2000. „Badania czynników powodujących zwiększenie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych”. Ochrona środowiska i estetyka w drogownictwie. Monografia: 199 – 210. SITK RP Lublin.
[2] Bohatkiewicz Janusz. 2005. Wytyczne wykonywania pomiarów hałasu przy drogach krajowych prowadzonych w trakcie Generalnego Pomiaru Ruchu. GDDKiA.
[3] Chodur Janusz, Mariusz Kieć, Krzysztof Ostrowski. 2015. „Wybrane aspekty analizy warunków ruchu na odcinkach dróg dwupasowych dwukierunkowych z wykorzystaniem metody HCM-2010”. Logistyka nauka 3: 687 – 696.
[4] El-FadelMutasem, Hayssam Sbayti. 2000. „Noise Control at Congested Urban Intersections: Sensitivity Analysis of Traffic Management Alternative”. Noise Control Engineering Journal 48 (6): 206 – 213.
[5] Gardziejczyk Władysław. 2018. Hałaśliwość nawierzchni drogowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.
[6] Kowalski Krzysztof i inni. 2014. „Instrukcja o sposobie przeprowadzenia Generalnego Pomiaru Ruchu w roku 2015” – załącznik D doWytycznych organizacji i przeprowadzenia Generalnego Pomiaru Ruchu w 2015 roku na drogach krajowych. GDDKiA.
[7] Motylewicz Marek. 2017. Klimat akustyczny w otoczeniu skrzyżowań z wyspą centralną. Rozprawa doktorska. Politechnika Białostocka.
[8] Motylewicz Marek, Władysław Gardziejczyk. 2018. „Poziom hałasu wotoczeniu skrzyżowań drogowych”.Materiały Budowlane 547 (3): 31 – 33. DOI 10.15199/33.2018.03.12.
[9] Opoczyński Krzysztof. 2000 – 2015. „Synteza wyników GPR 2000, 2005, 2010 i 2015 dla dróg krajowych”. Raporty (4 szt.) dla GDDKiA.
[10] Praca zbiorowa. 2016. „Highway Capacity Manual – 6th edition”. Transportation Research Board. Washington.
[11] RozporządzenieMinistra Środowiska z 16.06.2011 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem (Dz. U. z 2011 r., nr 140, poz. 824 z późn. zm.).
[12] TraczMarian, Janusz Bohatkiewicz. 1995. „Effects of traffic conditions on traffic noise at signalized intersection”. Euro-Noise’95, Vol. 1, Lyon.
Przyjęto do druku: 07.09.2018 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2018, strona 66-67 (spis treści >>)
dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
mgr inż. Jerzy Howis, Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2018.11.17
Studium przypadku
Streszczenie. Przy obserwowanym obecnie intensywnym rozwoju infrastruktury komunikacyjnej w naszym kraju i związanej z nim konieczności budowy dużej liczby obiektów inżynierskich coraz większą uwagę zwraca się na optymalizację technologii ich wykonania. Dotyczy to zarówno budowy obiektów w ciągu dróg kołowych, jak i linii kolejowych. W tym celu nieodzowne staje się wykorzystanie najnowszych osiągnięć technologicznych, mających na celu przyspieszenie robót budowlanych, przez w tym przypadku stosowanie technologii bez wykopowych No-Dig. W artykule zwrócono uwagę na konieczność opracowania ujednoliconych wytycznych projektowania i budowy obiektów inżynierskich w infrastrukturze komunikacyjnej realizowanych w technologiiNo-Dig, którewsposób jednoznaczny uporządkowałyby zagadnienia dotyczące tych obiektów.
Słowa kluczowe: konstrukcje inżynierskie; technologie bezwykopowe No-Dig; projektowanie; wykonawstwo; wytyczne.
The proposal of design and construction guidelines for engineering
structures in trenchless technologies in transport infrastructure
Abstract.With the currently observed intensive development of transport infrastructure in our country and the related need to build a large number of engineering structures, more and more attention is paid to optimizing these structures. This applies to the construction of roads as well as railways structures. For this purpose, it becomes necessary to use the latest technology to speed up the construction, in this case by the use of trenchless No-Dig technologies. The article highlighted the need to develop harmonized design and construction guidelines for engineering structures in the No-Dig technologies, which clearly organize issues related with these objects.
Keywords: engineering structures; No-Dig; trenchless technologies; design; construction guidelines.
Literatura
[1] Kuczyński Jędrzej. 1980. Miejskie budowle sanitarne i podziemne. Warszawa. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
[2] KuliczkowskiAndrzej. 2001. „Rury kanalizacyjne. Tom I. Własności materiałowe”. Monografie, Studia, Rozprawy nr 28. Kielce. Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej.
[3] KuliczkowskiAndrzej i inni. 2010. Technologie bezwykopowe w inżynierii środowiska. Wrocław. Wydawnictwo Seidel-Przywecki Sp. z o.o.
[4] Kuliczkowska Emilia, Jerzy Kuliczkowski. 2011. „Technologie bezwykopowe pomagają zmniejszyć emisję CO2”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne (1): 68 – 70.
[5] Madryas Cezary. 2013. „Tunele wieloprzewodowe – historia czy przyszłość?”. Inżynieria Bezwykopowa 49 (1).
[6] Madryas Cezary, Andrzej Kolonko, Arkadiusz Szot, Leszek Wysocki. 2006. Mikrotunelowanie. Wrocław. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne.
[7] Materiały informacyjne firm produkujących elementy do budowy obiektów infrastruktury komunikacyjnej w technologii bezwykopowej.
[8] NaskrętMaciej. 2012. „Mamy kreta! Zacznie drążyć tunel w styczniu”. Portal Regionalny Trójmiasto.pl (15.09.2012 r.).
[9] SumaraAgata. 2011. „Pierwszy polski TBM wydrążył tunel pod Wisłą”. Inżynieria Bezwykopowa 42 (6): 60 – 62.
[10] Adam Wysokowski. 2012. „Technical and economic effectiveness of using trenchless technologies in constructing roads and railway infrastructure". Underground Infrastructure of Urban Areas 2. Wrocław. Poland. Taylor & Francis Group London. s. 301 – 318. ISBN 978-0-415-68394-4 .
[11]Wysokowski Adam. 2014. „Specyfika budowy dolnych przejść dla zwierzątwtechnologii bezwykopowej”. Materiały Budowlane 498 (2): 46 – 47.
[12] Wysokowski Adam, Jerzy Howis. 2014. „Nowoczesne technologie budowy tuneli dla pieszych i rowerzystów”. Materiały Budowlane 500 (4): 40 – 42.
[13] Wysokowski Adam, Cezary Madryas, Lech Skomorowski. 2010. „Development of the transport infrastructure in Poland with the application no-dig with CC-GRP materials”. International No-Dig 2010 28th International Conference and Exhibition 8-10 November 2010 Singapore. ISBN: 978-1-61782-189-9.
Przyjęto do druku: 28.09.2018 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2018, strona 63 (spis treści >>)
dr inż. arch. Radomir Nowakowski, Politechnika Wrocławska;Wydział Architektury
dr hab. inż. arch. Barbara Sierecka-Nowakowska, prof. nadzw. UTP, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2018.11.16
Oryginalny artykuł naukowy
Streszczenie. Tworzywo budowlane ma istotny wpływ na formę obiektu. Obecnie tworzywo to nie tylko materiał w podstawowej formie użyty do konstruowania obiektu. W języku architektury materiał to przede wszystkim skomplikowane – złożone systemy i technologie materiałowe. Wybór każdej z nich decyduje o wyrazie budowli. Użyty w odpowiedniej roli, adekwatnej do kontekstu przestrzennego, może zostać wykorzystany do budowy kompozycji miasta i jej uczytelniania.
Słowa kluczowe: materiał budowlany; kompozycja miasta; znaczenie elementów struktury miasta; tożsamość miejsca; przestrzeń publiczna.
Building material as an asset in shaping the composition of the city
Abstract. Buildingmaterial is key to the formof the future facility. Today, material is not only a simple division into the type of material in its basic form used to construct the object. In architecture language,material is primarilymaterial combinations that create complex systems andmaterial technologies. The choice of each of them determines the expression of the future building. Used in a proper role, adequate to the spatial context, it can be used to build a city composition and tomake itmore clear and readable.
Keywords: building material; composition of the city; meaning of elements of the city structure; identity of the place; public space.
Literatura
[1] Ashihara Yoshinobu. 1970. Exterior design in architecture. New York. Van Nostrand Reinhold.
[2] Bańka A. 1999. Architektura psychologicznej przestrzeni życia. Behawioralne podstawy projektowania. Poznań. Gemini-Print.
[3] BellSimon.1993.Elementsof visualdesigninthe landscape.London.E&FNSpon.
[4] Böhm Aleksander. 1981. O budowie i synergii wnętrz urbanistycznych. Kraków. Wyd. P.K.
[5] BöhmAleksander. 1998.Wnętrzewkompozycji krajobrazu.Kraków.Wyd. P.K.
[6] Charter of theNewUrbanism. 2000.NewYork.Congress ForTheNewUrbaism.
[7] Cichy-Pazder Ewa. 1998. Humanistyczne podstawy kompozycji miast, wybrane aspekty percepcyjne i behawioralne. Kraków. Wyd.P.K.
[8] Cullen Gordon. 1999. The concise townscape. Oxford. Architectural Press.
[9] Duany Andres, Elizabeth Plater-Zyberk, Robert Alminana. 2003. The New Civic Art. New York. Rizzoli.
[10]GehlJan.2006.Lifebetweenbuildings.Usingpublicspace.Kopenhaga.Wyd.RAM.
[11] KantarekAnnaAgata.2008.Oorientacjiwprzestrzenimiasta.Kraków.Wyd.P.K.
[12] Kostof Spiro. 1992. The city assembled.Boston,NewYork, London.Bulfinch.
[13] Krier Leon. 2001.Architektura –wybór czy przeznaczenie.Warszawa.Arkady.
[14] Lynch Kevin. 1972. The image of the city. Cambridge Mass. M.I.T.
[15] Mączeński Zdzisław. 1956. Elementy i detale architektoniczne w rozwoju historycznym. Warszwa. Budownictwo i Architektura.
[16] Motloch John L. 1991. Itroduction to landscape design. New York. Van Nostrand Reinhold.
[17] Moughtin Cliff,MertensMiguel. 2003. Urban Design: Street and Square. Oxford. Architectural Press.
[18] Norberg–Schulz Christian. 1999. Znaczenie w architekturze Zachodu. Warszawa. Murator.
[19] SumieńTadeusz.1989.Kreacjaipercepcjaarchitekturymiasta.Warszawa. IGPiK.
[20] Tymkiewicz Joanna. 2012. Funkcje ścian zewnętrznych w aspektach badań jakościowych wpływ rozwiązań architektonicznych elewacji na kształtowanie jakości budynku. Gliwice. Wyd. P.Ś.
[21] UNESCO: The White City of Tel Aviv (ang.). [dostęp 23 lipca 2018].
[22] Wejchert Kazimierz. 1974. Elementy kompozycji urbanistycznej. Warszawa. Arkady.
[23] Zielonko-JungKatarzyna. 2011.Wielowarstwowe elewacje przeszklone a koncepcja przegrody interaktywnej. ww.swiat-szkla.pl/content/view/5380/lang,pl
[24] Żórawski Juliusz. 2008. Wybór pism estetycznych. Kraków. Universitas. Fot. 1, 2, 4, 5 – R. Nowakowski. Fot. 3, 6 – B. Sierecka-Nowakowska
Przyjęto do druku: 05.09.2018 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2018, strona 60-62 (spis treści >>)
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki, mgr inż. Magdalena Sosnowska, dr inż. Magdalena Lachowicz, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa,Architektury i Inżynierii Środowiska
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2018.11.15
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. W Prawie budowlanym dokonuje się klasyfikacji obiektów budowlanych na budynki, budowle i obiekty małej architektury. Explicite zdefiniowany jest tylko budynek (bez zdefiniowania elementów składowych). Budowlą natomiast jest obiekt niebędący budynkiem. Takie potraktowanie wymienionej problematyki stwarza już na wstępie wiele problemów. Dotyczy to m.in. stadionów sportowych. Kwalifikacja obiektów budowlanych do budynków lub budowli ma istotne znaczenie, m.in. przy ustalaniu podatku od nieruchomości. Ta złożona, interdyscyplinarna i ważna problematyka jest rozpatrywana w artykule.
Słowa kluczowe: obiekty budowlane; budynki; budowle; stadiony sportowe; kwalifikacja; definicje.
Problems with the classification of some construction objects
on the example of a sports stadium
Abstract. The Construction Law classifies construction facilities into buildings, structures and landscape architecture structures. Only the building is defined explicitly (with no components defined). The structure, however, is a non building facility. Such treatment of the aforementioned issues poses a lot of problems from the outset. This includes, among other things, sports stadiums. Classification of construction facilities into buildings or structures is significant, for instance, in determining the property tax. This complex, interdisciplinary and important issue is considered in this article.
Keywords: construction facilities; buildings; structures; sports stadiums; qualification; definitions.
Literatura
[1] Ustawa Prawo budowlane z 7 lipca 1994 r. (zm. Dz.U. z 2018 r., Dz.U. z 2017 r. poz. 1529).
[2] Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych z 12 stycznia 1991 r. (Dz.U. z 2017 r., poz. 1785, 2141, 2372, 2432)
[3] Żenczykowski Wacław. 2011. Budownictwo ogólne, tom 3. Warszawa. Arkady.
Przyjęto do druku: 24.10.2018 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2018, strona 56-59 (spis treści >>)


strona www
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2018, strona 54-55 (spis treści >>)
dr inż. Ireneusz Cała, dr inż. Anna Jóźwik, Politechnika Warszawska; Wydział Architektury
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2018.11.14
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. Różnorodność formarchitektonicznych współczesnych wieżowców przyczynia się do poszukiwania zintegrowanych działań w zakresie rozwiązań strukturalnych i materiałowych elewacji. Artykuł dotyczy kształtowania fasad podwójnych w kontekście uwarunkowań geometrycznych, konstrukcyjnych i materiałowych, jak również wymagań stawianych obecnie ścianom osłonowym z uwzględnieniem ich energooszczędnego charakteru.
Słowa kluczowe: budynki wysokie; fasady podwójne; szkło.
Structural and material solutions in design of double skin facades
in tall buildings
Abstract. The variety of architectural forms of contemporary high-rise buildings contributes to the search for integrated activities in the field of structural andmaterial solutions covering facades. The article concerns shaping double facades in the context of geometric, structuraland material conditions of the building as well as the requirements currently imposed on curtain walls, taking into account their energy-efficient character.
Keywords: high-rise buildings; double skin facades; glass.
Literatura
[1] Cała Ireneusz, Anna Jóźwik. 2018. „Fasady podwójne w budynkach wysokich – zagadnienie wentylacji naturalnej”.Materiały Budowlane 553 (9): 40 – 44. DOI: 10.15199/33.2018.09.11.
[2] Cricursa. https://cricursa.com/en/pr1/Curved-Glass (dostęp 10.09.2018 r.).
[3] Kisielewski Bartłomiej. 2018. Projektowanie zintegrowane, design charette, podstawy kształtowania założeń wytycznych budynków zrównoważonych, w: Firląg Szymon (red.) Zrównoważone budynki biurowe. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
[4] Manager Stefanie. 2018. „The Lakhta tower. A star turning 462 meters towards heaven”. Metallbau 6.
[5] SarkisianMark. 2016. Design Tall Buildings: Structure as Architecture. Oxon. Routledge.
[6] Sarkisian Mark, Mathias Neville, Eric Long. 2011. Jinao Tower – The Design Integration of an External Lateral Load Resisting System.Materiały konferencyjne SEAOC 2011 Convention Proceedings.
[7] Sedak. http://www.sedak.com/en/skills/bending/ (dostęp 2018.09.10).
[8] TranelBenedict. 2016.Gensler. http://www.wantoday.com/projects/related/PSSF_Ben_Tranel_Bau_Munch_2.pdf (dostęp 2018.09.05).
[9] Walsh Fergal. 2016. „Rising in the east”. AT magazine. Issue 118: 24 – 29.
[10] Vinoly Rafel (i in.). 2013. „The Special Nature of the European Skyscraper”. CTBUH Journal. Issue II 2013. http://global.ctbuh.org/resources/papers/download/3381-the-special-nature-of-the-european-skyscraper.pdf. (dostęp 2018.09.10).
[11] ZeljicAleksandar Sasha. 2010. Shanghai Tower Façade Design Process.Materiały konferencyjne International Conference on Building Envelope Systems and technologies (ICBEST 2010). https://pdfs.semanticscholar.org/a388/f5e1ce-266193510ecf6a612f13da40d7aef5.pdf (dostęp 2018.09.10).
Przyjęto do druku: 15.09.2018 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2018, strona 50-53 (spis treści >>)
mł. bryg. dr inż. Przemysław Kubica, Szkoła Główna Służby Pożarniczej;Wydział Inżynierii Bezpieczeństwa Pożarnego
kpt. mgr inż. Rafał Krupa, kpt. mgr inż. Marcin Burda, Absolwent Szkoły Głównej Służby Pożarniczej
dr inż. Paweł Sulik, Instytut Techniki Budowlanej; Zakład Badań Ogniowych
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2018.11.13
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. W artykule przedstawiono ocenę wpływu zmian z dziedziny bezpieczeństwa pożarowego wprowadzonych 1 stycznia 2018 r. wWarunkach Technicznych [4].Analizę przeprowadzono w kilku płaszczyznach: porównanie brzmienia przepisu przed i po zmianie; ogólne wskazanie kierunku zmiany; ocena wpływu zmiany na proces budowlany; ocena wątpliwości interpretacyjnych. Zmiany omówiono w trzech częściach.
Słowa kluczowe: bezpieczeństwo pożarowe budynków; przepisy techniczne; rozporządzenie Warunki Techniczne.
Assessment of the impact on the construction process
changes in technical and construction regulations. Part 3
Abstract. The article presents an assessment of the impact of changes in the field of fire safety introduced on 1 January 2018 in the Polish Law Technical Conditions [4]. The analysis was carried out on several levels: comparison of the wording of the recipe before and after the change; general indication of the direction of change; assessment of the impact of change on the construction process; assessment of interpretation doubts. The changes are discussed in three part.
Keywords: fire safety of buildings; technical regulations; Polish Law Technical Conditions.
Literatura
[1] Burda Marcin, Rafał Krupa, Przemysław Kubica, Paweł Sulik. 2018. „Wpływ zmian w przepisach techniczno-budowlanych na proces budowlany. Część 1”.Materiały Budowlane 551 (7): 2 – 5.DOI: 10.15199/33.2018.07.01.
[2] Krupa Rafał, Marcin Burda, Przemysław Kubica, Paweł Sulik. 2018. „Ocena wpływu na proces budowlany zmian w przepisach techniczno-budowlanych. Część 2”. Materiały Budowlane 554 (10): 135 – 139.
DOI: 10.15199/33.2018.10-42.
[3] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 IV 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2015 roku poz. 1422 z późniejszymi zmianami, obowiązującymi do końca 2017 r.). [4] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 14 XI 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.Ust. z 8 XII 2017 r.
poz. 2285).
Przyjęto do druku: 01.10.2018 r.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2018, strona 46-49 (spis treści >>)
dr inż. Michał Piasecki Instytut Techniki Budowlanej; Zakład Fizyki Cieplnej, Akustyki i Środowiska
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2018.11.12
Komisja Europejska (DG Environment + Joint Research Center JRC) opracowała nowe narzędzie dla zrównoważonego budownictwa nazwane Level(s) – poziomy.Ma ono umożliwić uproszczoną (niekomercyjną) ocenę budynków biurowych i mieszkalnych w kontekście spełnienia przez nie kryteriów zrównoważonego budownictwa.
Level(s) – building sustainability performance
Michał Piasecki (MP) Head of Thermal Physics, Acoustics and Environment Department of Instytut Techniki Budowlanej, interviews Josefina Lindblom, a policy officer at the European Commission’s Directorate-General for Environment, on the implementation the Level(s), the Commission’svoluntary scheme for reporting the sustainability of buildings. Level(s), a ground-breaking building sustainability tool, is currently going through a two-yeartest period. By measuring indicators such as climate change impact, water and energy use, indoor air quality and resource efficiency across the entire lifecycle of buildings, the Level(s) project is designed to be a significant step in making buildings more sustainable by generating the data needed to understand their environmental impact.
Literatura
[1] PiaseckiMichał. 2018. „Zrównoważone budownictwo w pracach normalizacyjnych CEN i ISO w 2017 r.”. Materiały Budowlane 547 (3): 82 – 83. DOI: 10.15199/33.2018.03.33.
[2] Piasecki Michał. 2010. „Metoda oceny budynku pod kątem zrównoważonego rozwoju”. Materiały Budowlane 453 (5): 34 – 36.
Przeczytaj cały artykuł >>
Materiały Budowlane 11/2018, strona 44-45 (spis treści >>)