logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Wpływ obciążenia skupionego pod kątem do spoin wspornych na wytrzymałość muru na ściskanie

dr inż. Rafał Nowak, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

prof. dr hab. inż. Romuald Orłowicz, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

dr hab. inż. Walerij Dierkacz, Naukowo-badawczy Instytut Budownictwa  (BelNIIS, Białoruś)

mgr inż. Antoni Galuk, Naukowo-badawczy Instytut Budownictwa  (BelNIIS, Białoruś)

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.02.10
Oryginalny artykuł naukowy (Original scientific article)

Na podstawie badań własnych i dostępnych w literaturze przeanalizowano wytrzymałość muru na ściskanie pod kątem do płaszczyzny spoin wspornych. Z przeprowadzonych badań własnych wynika, że największy wzrost wytrzymałości obserwuje się przy miejscowym ściskaniu równolegle do płaszczyzny spoin wspornych, a najmniejszy pod kątem 45° 65° do ich płaszczyzny.

Słowa kluczowe: wytrzymałość muru, spoiny wsporne, obciążenie skupione.

Influence of point force at angle to horizontal joints on masonry
compressive bearing capacity

Abstract. Compressive bearing capacity at angle to horizontal joints was investigated on bases on own and other research. Own research showed that biggest bearing capacity is connected with local compression parallel to horizontal joints and the lowest for angle of 45°-65° to horizontal joints.

Keywords: masonry bearing capacity, horizontal joints, point force.

Literatura
[1] Dierkacz Walerij N. 2011 „Anizotropia wytrzymałości muru przy ściskaniu.” Научно-техническ ие ведомости СПбГПУ – Наука и образование. №3 (130). С. 181 – 186.
[2] Geniev GieorgijA., LeszekMałyszko. „Selected strength and plasticity problems of anisotropic structuralmaterials.” Proceedings of the international symposium IASS Polish Chapter, Warsaw, Poland, 2002. 8 p.
[3] Kubica Jan. Mechanika muru obciążonego w swej płaszczyżnie. Gliwice 2012.
[4] MojsilovićNikola. 2005. „ADiscussion ofmasonry characteristics derived fromcompression tests.” Proceedings of the 10th Canadian Masonry Symposium, Banff, Alberta, Canada, and June 8 – 12, 2005/University of Calgary, Department of Civil Engineering. – Calgary, 2005. pp. 242 – 250.
[5] PageArthurW.,ArnoldW.Hendry.1988. „Design rules for concentrated loads onmasonry”. The Structural Engineer. Vol. 66.−№17/6.− pp. 273 – 281.
[6] PN-EN 1996-1-1. Projektowanie konstrukcji murowych. Część 1-1: Reguły ogólne dla zbrojonych i niezbrojonych konstrukcji murowych.
[7] Senthivel Rajachitra, Satyendra Narayan Sinha, Alok Madan. „Influence of bed joint orientation on the stress strain characteristics of sand plast brickmasonry under uniaxial compression and tension. Proc. of the 12th Int. Brick/Block Masonry Conf. Madrid, Vol. 3, 2000 pp. 1655−1666.
Przyjęto do druku: 15.11.2018 r.

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 2/2019, strona 47-49 (spis treści >>)

Analiza ryzyka w budownictwie podziemnym

mgr inż. Emilia Roguska, Politechnika Warszawska;Wydział Inżynierii Lądowej
prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska, Politechnika Warszawska;Wydział Inżynierii Lądowej

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.02.09
Artykuł przeglądowy (Review article)

Sztuka tunelowania to w dużej mierze sztuka zarządzania ryzykiem. Norma ISO 31000:2009 definiuje ryzyko jako wpływ niepewności na cele. Nauka o zarządzaniu ryzykiem posługuje się ryzykiem obliczanym jako iloczyn prawdopodobieństwa wystąpienia danego scenariusza i konsekwencji, jakie za sobą niesie jego zajście. W artykule przedstawiono proces zarządzania ryzykiem w ujęciu normy ISO 31000:2009. Proces opisany w tej normie jest bardzo uniwersalny. Z drugiej jednak strony, czynniki ryzyka, na jakie narażone są projekty tunelowe, wymagają specjalnie sformułowanych wytycznych.Międzynarodowe Stowarzyszenie Tunelowe (ITA) i Międzynarodowe Stowarzyszenie Ubezpieczycieli Tunelowych (ITIG) opublikowały wytyczne, które mają na celu zapewnienie efektywnego zarządzania ryzykiem przy projektach tunelowych.Wytyczne te kładą nacisk na zarządzanie ryzykiem geotechnicznym oraz na komunikację i współpracę przy zarządzaniu ryzykiem wszystkich stron projektu. Jako przykład przedstawiono analizę ryzyka największego projektu tunelowego ostatnich lat – budowy tunelu pod Przełęczą św. Gotarda w Szwajcarii.

Słowa kluczowe: budowle podziemne; tunele, analiza ryzyka.

Risk analysis in underground construction

Abstract. The art of tunnelling is partly the art ofmanaging risks. ISO 31000:2009 defines risk as an effect of uncertainties on objectives. To be able to handle risks in tunnelling a more unambiguous definition should be applied. In the article the definition of the risk as a multiplication of probability of occurrence and the consequence of failure is used. The process of risk management according to ISO 31000 is presented. This process is however aimed at covering a wide range of contexts in society. Tunnelling is a branch of branch of economy exposed to risks, which characteristics are different compared to other civil engineering projects. That is why it needs specific standards. International TunnellingAssociation and International Tunnelling Insurance Group developed a set of standards, which are focused on dealing with risks in underground construction projects. A strong emphasis is put on managing geotechnical risks and on communication and cooperation between all parties.As example the risk analysis on St. Gotthard Base tunnel is presented.

Keywords: underground construction; tunnels; risk analysis.

Literatura
[1] British Tunnelling Society. 2003. „The Joint Code of Practice for RiskManagement of TunnelWorks”.
[2] Cárdenas Ibsen Chivata, Saad S. H.Al-jibouri,
Johannes I. M. Halman, Frits A. van Tol. 2013. „Capturing and Integrating Knowledge for Managing Risks in Tunnel Works”. Risk Anal., vol. 33, (1): 92 – 108.
[3] Eskesen Soren Degn, Per Tengborg, Jorgen Kampmann, Trine Holst Veicherts. 2004. „Guidelines for tunnelling riskmanagement: International Tunnelling Association, Working Group No. 2”. Tunn. Undergr. Sp. Technol.
[4] Ehrbar Heinz, M. Neuenschwander, P. Beeler, M. Bianchi. 2010. „Tough decisions for mega-projects, Amethodology for decisionmaking on time-relevant measures at the Gotthard Base Tunnel”. in ITAWorld Tunnel Congress (Canada).
[5] ISO 31000:2009 Risk Management – Principles and Guidelines.
[6] Stille Hakan. 2017. „Geological Uncertainties in Tunneling – Risk Assessment and Quality Assurance”. Bergen: Sir Muir Wood Lecture, World Tunnel Congess.
[7] Wannick Heiko. 2006. „The Code of Practice for Risk Management of Tunnel Works Future Tunnelling Insurance  the Insurers. Point of View” in ITAWorld Tunnel Congress.
Przyjęto do druku: 17.01.2019 r.

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 2/2019, strona 43-46 (spis treści >>)

Nowoczesne materiały i technologie wzmacniania gruntu

dr inż. Piotr Rychlewski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów;

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wzmacnianie gruntu jest często stosowane w przypadku obiektów liniowych, takich jak nasypy kolejowe i drogowe. Rozwój różnych metod uzdatniania podłoża sprawia, że z powodzeniem są stosowane również w przypadku obiektów mostowych, przemysłowych i kubaturowych, zastępując posadowienia palowe.

Literatura
[1] Brasse Krystian, Piotr Rychlewski, Tomasz Tracz, Tomasz Zdeb. Influence of Soil-Cement Composition on its Selected Properties. 8th Scientific-Technical Conference onMaterial Problems in Civil Engineering,MATBUD 2018, Poland, Cracow, University of Technology Cracow, 25-27 June 2018. MATEC Web of Con-ferences, vol. 163, nr 06006 (on-line 15.06.2018 r.).
[2] Rychlewski Piotr, Robert Sołtysik, Tomasz Tracz, Tomasz Zdeb. 2018. Nowatorskie metody formowania obudów wykopów i wzmacniania podłoża – ciągłe mieszanie wgłębne. XVII SeminariumWZMACNIANIE PODŁOŻA I FUNDAMENTOWANIE 2018. Warszawa. W artykule przedstawiono wyniki prac projektu POIR. 04.01.04-00-0057/15 Technologia ścian fibrogruntobetonowych do realizacji szczelnych obudów wykopów wykonanego w latach 2016 – 2018 w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014 – 2020, Działania 4.1 „Badania naukowe i prace rozwojowe”, Poddziałania 4.1.4 „Projekty aplikacyjne”.
Przyjęto do druku: 07.01.2019 r.

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 2/2019, strona 38-39 (spis treści >>)

Zrównoważona Wioska Kulturalna 2 w Dubaju

dr hab. inż. arch. Anna Bać, Politechnika Wrocławska;Wydział Architektury
mgr inż. arch. Joanna Wnuczek, Politechnika Wrocławska;Wydział Architektury

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.02.08
Studium (Case study)

W artykule opisano projekt, który uzyskał wyróżnienie w międzynarodowym konkursie studenckim na opracowanie koncepcji jednej z dzielnic tzw. Wioski Kulturalnej 2 w Dubaju. Konkurs ma na celu promocję działań zmierzających do redukcji śladu węglowego, a zarazem znalezienie pomysłów na rozwiązania urbanistyczne i architektoniczno-budowlane, które mogą zostać wykorzystane przez władze miasta na terenach rozwojowych.

Słowa kluczowe: Dubaj; multikomfort; zrównoważona wioska.

Sustainable Cultural Village 2 in Dubai

Abstract. The article describes a project that received a distinction in an international student competition for the development concept for one of the districts of the so-called Cultural Village 2 in Dubai. The competition aims to promote activities dedicated on reducing the carbon footprint, and at the same time finding ideas for urban and architectural-construction solutions that can be used by the city authorities in development areas.

Keywords: Dubai; multicomfort; sustainable community.

Literatura
[1] Building Energy Software Tools (https://www. buildingenergysoftwaretools.com/software/diallighting) (dostęp 24.02.2018 r.).
[2] Kunzig Robert. 2017. „TheWorld’s Most Improbable Green City”, National Geographic, 04.04.2017 r. (https://www.nationalgeographic.com/environment/urban-expeditions/green-buildings/dubai-ecological-footprint-sustainable-urban-city) (dostęp 11.11.2018 r.).
[3] Saint-Gobain „Contest Task 2018” (https://multicomfort.saint-gobain.com/multi-comfort-student-contest/contest-task-2018) (dostęp 06.12.2018 r.).
[4] Saint-Gobain ISOVER, Multi Comfort Designer (http://www.isover-construction.com) (dostęp 14.02.2018 r.).
[5] United Arab Emirate, „Dubai Clean Energy Strategy” (https://government.ae/en/about-the-uae/strategies initiatives-and-awards/local-governments-strategies-and-plans/dubai-clean-energy-strategy) (dostęp 06.12.2018 r.).
[6] Wnuczek Joanna. 2018. Kosmopolityczna wioska w Dubaju. Praca dyplomowa, Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska.
Przyjęto do druku: 12.12.2018 r.

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 2/2019, strona 36-37 (spis treści >>)

Wyznaczanie pola wektorów prędkości strumienia powietrza wypływającego z nawiewnika

mgr inż. Aleksandra Szmelter, Politechnika Krakowska;Małopolskie Laboratorium Budownictwa Energooszczędnego;

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.02.07
Doniesienie naukowe (Scientific report)

Streszczenie.W artykule zaprezentowano badanie doświadczalne z dziedziny wentylacji, przeprowadzone w Małopolskim Laboratorium Budownictwa Energooszczędnego z wykorzystaniem metody Stereo Particle Image Velocimetry (Stereo PIV). Opisano wyposażenie laboratorium badawczego obejmujące system PIV, a także metodę. Zaprezentowano wstępne wyniki doświadczeń ze strumieniami powietrza wypływającego z nawiewnej kratki wentylacyjnej, stosowanej w typowym budownictwie mieszkaniowym.

Słowa kluczowe: Particle Image Velocimetry; metody pomiarowe; badania przepływów powietrza; wentylacja.

Determination of the field of velocity vectors of the air stream
flowing out of the diffuser

Abstract. The article presents an experimental study in the field of ventilation, carried out in theMalopolska Laboratory of Energy Efficient Buildings. Stereo Particle Image Velocimetry (Stereo PIV) method was used in the experiment. The specification of the equipment of the research laboratory including the PIVsystemwas included, as well as a brief description of themethod. Preliminary results of the tests of the air stream flowing out of the ventilation grille used in typical housing construction have been presented.

Keywords: Particle Image Velocimetry;measurementsmethods; air flow researches; ventilation.

Literatura
[1] Cao Xiaodong, Junjie Liu, Nan Jiang, Qingyan Chen. 2014. „Particle image velocimetry measurement of indoor airflow field:Areview of the technologies and applications”. Energy and Buildings (69): 367 – 380.
[2] Fedorczak-CisakMałgorzata,Marcin Furtak. 2012. „Małopolskie laboratorium budownictwa pasywnego”. Czasopismo Techniczne. Budownictwo 109 (2-B): 93 – 103.
[3] LaVision ProductManual, FlowMaster, item-Number (s): 1105011-4.
[4] Mejia-Alvarez R., K. T. Christensen. 2013. „Robust suppression of background reflections in PIV images”. Measurement Science and Technology 24 (2) 027003. DOI: 10.1088/09570233/24/2/027003.
[5] Neal Douglas R., Andrea Sciacchitano, Barton L. Smith, Fulvio Scarano. 2015. „Collaborative framework for PIV uncertainty quantification: the experimental database”. Measurement Science and Technology 26 (7): 074003. DOI: 10.1088/0957-0233/26/7/074003.
[6] Raffel Markus, Christian E. Willert, Fulvio Scarano, Christian. J. Kähler, Steven T.Wereley, Jürgen. Kompenhans. 2018. Particle Image Velocimetry A Practical Guide Third Edition.
Przyjęto do druku: 21.01.2019 r.

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 2/2019, strona 34-35 (spis treści >>)

Wpływ podatności węzłów na analizę globalną stalowych ram portalowych

dr inż. Robert Studziński, Politechnika Poznańska; Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska

mgr inż. Paweł Ordziniak, GammaCAD

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.02.05
Studium przypadku (Case study)

Streszczenie. W artykule przedstawiono wpływ sztywności obrotowej węzłów okapowych na rozkład sił wewnętrznych i przemieszczeń w stalowych ramach portalowych.Analiza numeryczna obejmowała jeden układ poprzeczny wydzielony z układu przestrzennego, dla którego przeanalizowano 12 wariantów węzłów okapowych. Każdy z węzłów spełniał warunki nośności, ale charakteryzował się różną sztywnością obrotową, za pomocą której definiowano skończoną sztywność węzła okapowego ramy. Wykorzystano analizę nieliniową dla arbitralnie ustalonego obciążenia zewnętrznego. Otrzymane wyniki porównano z prętowym modelem referencyjnym zawierającym węzły sztywne. Wszystkie obliczenia przeprowadzono w programieAxisVMX4.

Słowa kluczowe: analiza globalna; węzły podatne; sztywność obrotowa; ramy stalowe.

Influence of semi-rigid joints on the global analysis of the steel portal frames

Abstract. The article presents the influence of the rotational stiffness of eaves joints on the distribution of internal forces and displacements in the steel portal frames. The numerical analysis consisted of one transverse system separated from the 3D model, for which 12 variants of eave joints were analyzed. Each of the joints fulfilled the load capacity conditions. The joints were characterized by different rotational stiffness. The tasks were solved using non linear analysis for an arbitrarily determined external load.All calculations were carried out in theAxisVMX4 program.

Keywords: global analysis; semi-rigid joints; rotational stiffness; steel portal frames.

Literatura
[1] Brzezińska Karolina, Andrzej Szychowski. 2013. „Wpływ podatności obrotowej połączenia rygiel – słup na sztywność połaciową energoaktywnego przekrycia hali ramowo-płatwiowej”. Budownictwo i Architektura 12 (2): 197 – 204.
[2] Litewka Przemysław,Michał Bąk. 2015. „Stateczność ram stalowych z węzłami podatnymi”. Przegląd Budowlany 10: 42 – 47.
[3] Podręcznik użytkownika AxisVM14.
[4] PN-EN 1993-1-1:2006. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[5] PN-EN 1993-1-8:2006. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-8: Projektowanie węzłów.
[6] Studziński Robert, Paweł Ordziniak. 2014. „Analiza globalna konstrukcji stalowych w ujęciu Eurokodu 3”. Materiały Budowlane 505 (9): 69 – 70.
[7] Ślęczka Lucjan. 2013. „Zachowanie śrubowych węzłów doczołowych obciążonych w sposób powtarzalny”. Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury 60 (2/13): 269 – 284.
Przyjęto do druku: 08.01.2019 r.

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 2/2019, strona 16-19 (spis treści >>)

Wybrane aspekty wykonywania, eksploatacji i konserwacji fundamentów pod maszyny

dr hab. inż. Grzegorz Ludwik Golewski, prof. PL, Politechnika Lubelska;Wydział Budownictwa i Architektury,

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.02.04
Artykuł przeglądowy (Review article)

Streszczenie. W artykule omówiono najważniejsze problemy związane z wykonywaniem, eksploatacją i konserwacją fundamentów podmaszyny. Przedstawiono najnowsze rozwiązania dotyczące technologii realizacji tych konstrukcji i materiałów wykorzystywanych do ich budowy. Fundamenty pod maszyny to specjalne konstrukcje w budownictwie przemysłowym, służące do przekazywania obciążeń z działającej maszyny na podłoże gruntowe. Ich celem jest nie tylko przenoszenie obciążeń, ale także zmniejszenie drgań występujących podczas pracy maszyny, tj. ich wytłumienie i przeciwdziałanie redystrybucji na inne elementy budynku. Należy zauważyć, że fundamenty podmaszyny (szczególnie pod młoty) są najbardziej dynamicznie obciążanymi konstrukcjami budowlanymi. Z tych powodów wymagają dokładnych obliczeń statycznych oraz dynamicznych, poprawności wykonania i dbałości o nie podczas eksploatacji.

Słowa kluczowe: fundamenty pod maszyny; obciążenia dynamiczne; dynamika budowli; drgania, żelbet.

Selected issues for implementation, operation and maintenance
of foundations for machines

Abstract. This paper presents the most important issues on the implementation, operation and maintenance of foundation for machines. The newest solutions focus on terms of technology implementation and materials used in construction of such structures have been presented. Foundations for machines are special structures in industrial construction, used to transfer loads from an operating machine to the subsoil. However, the purpose of these foundations is not just to transfer loads, but also to reduce vibrations occurring during operation of the machine, i.e. their damping and preventing redistribution to other elements of the building. It should be noted that foundations for machines (particularly for hammers) are the most dynamically loaded building structures. For these reasons, they require: precise static and dynamic calculations, accuracy in their implementation and care for them after they have been made.

Keywords: foundations for machines; dynamic loads; building dynamics; vibrations; reinforced concrete.

Literatura
[1] Adamczewski Grzegorz, Andrzej Garbacz, Tomasz Piotrowski, Kamil Załęgowski. 2013. „Zastosowanie komplementarnych metod NDT w dignostyce konstrukcji betonowych”. Materiały Budowlane 493 (9): 2 – 5.
[2] Błaszczyński Tomasz. 2011. „Assessment of RC structures influenced by crude oil products”. Archives of Civil and Mechanical Engineering 11 (1): 5 – 17.
[3] Bogusz Witold, Stanisław Łukasik, Tomasz Godlewski. 2018. „Wpływ procesu instalacji turbozespołu na zmiany przemieszczeń jego fundamentu”. Materiały Budowlane 548 (4): 45 – 46. DOI: 10.15199/33.2018.04.11.
[4] Bołtryk Michał, Anna Krupa. 2015. „Kompozyty cementowe z wypełniaczem organicznym modyfikowane domieszkami”. Materiały Budowlane 520 (12): 46 – 48. DOI: 10.15199/33.2015.12.14.
[5] Bońkowski Piotr, MaciejMinch Yan. 2016. „Analiza wytężenia fundamentu ramowego pod zespół turbowentylatorów od obciążeń parasejsmicznych”. Materiały Budowlane 525 (5): 3 – 4. DOI: 10.15199/33.2016.05.01. [6] DembińskiMariusz. 2009. „Przebudowa zniszczonego fundamentu młota matrycowegoMPM10 000 B”. Inżynieria i Budownictwo 11: 601 – 605.
[7] Drobiec Łukasz. 2015. „Diagnostyka konstrukcji przemysłowych”. Materiały Budowlane 510 (2): 32–74. DOI: 10.15199/33.2015.02.08.
[8] Golewski Grzegorz Ludwik. 2015. „Makroskopowa ocena procesów pękania w betonach z popiołami lotnymi”.Materiały Budowlane 519 (11): 210–212. DOI; 10.15199/33.2015.11.66.
[9] Golewski Grzegorz Ludwik. 2013. „Analiza odporności na pękanie, przy trzecim modelu pękania betonów z dodatkiem popiołów lotnych”. Budownictwo i Architektura 12 (3): 145 – 152.
[10] Golewski Grzegorz Ludwik. 2015. Procesy pękania w betonie z dodatkiem krzemionkowych popiołów lotnych. Politechnika Lubelska, Lublin.
[11] Golewski Grzegorz Ludwik. 2013. „Odporność na pękanie a mikrostruktura w betonach z dodatkiem popiołów lotnych”. Materiały Budowlane 494 (10): 28 – 30.
[12] Gołaszewski Jacek. 2013. „Współpraca domieszek z cementami”. Materiały Budowlane 495 (11): 89 – 92.
[13] Hoła Jerzy,Krzysztof Schabowicz. 2015. „Diagnostyka obiektów budowlanych”. Materiały Budowlane 513 (5): 3 – 7. DOI: 10.15199/33.2015.05.01.
[14] Marcinkowski Jakub. 2012. „Zagrożenia obiektów budowlanych wynikające z powstania drgań o charakterze rezonansowym”. Przegląd Budowlany 5: 129 – 132.
[15] Musiał Michał,Mieczysław Kamiński, Jacek Grosel. 2015. „Modernizacja żelbetowego, ramowego fundamentu pod turbozespół”. Materiały Budowlane 517 (9): 78 – 79. DOI: 10.15199/33.2015.09.28.
[16] Prakash S., V. K. Puri. 2006. „Foundations for vibrating machines”. Journal of Structural Engineering Special Issue April-May: 1 – 39.
[17] Runkiewicz Leonard, Jan Sieczkowski. 2017. „Diagnostyka eksploatowanych strunobetonowych dźwigarów dachowych”. Materiały Budowlane 543 (11): 11–12. DOI: 10.15199/33.2015.11.04.
[18] Schabowicz Krzysztof,Dorota Jawor, Łukasz Radzik. 2015. „Analiza nieniszczących metod akustycznych do badania remontowanych konstrukcji betonowych”. Materiały Budowlane 519 (11): 103 – 105.DOI: 10.15199/33.2015.11.31.
[19] Wiśniewska Krystyna. 2015. „Popioły z energetyki pełnowartościowymi surowcami dla budownictwa”. Materiały Budowlane 520 (12): 41. DOI: 10.15199/33.2015.12.12.
[20] Zamorowski Jan, Grzegorz Gremza. 2016. „Problemy dotyczące eksploatacji konstrukcji wsporczych suwnic pomostowych”.Materiały Budowlane 522 (2): 3 – 4. DOI: 10.15199/33.2016.02.14.
Przyjęto do druku: 21.01.2019 r.

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 2/2019, strona 12-15 (spis treści >>)

Uszkodzenia, naprawa i wzmocnienie estakad podsuwnicowych na placach składowych

dr inż. Mirosław Wieczorek, Politechnika Śląska;Wydział Budownictwa
dr inż. Zbigniew Pająk

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2019.02.03
Studium przypadku (Case study)

Streszczenie. W artykule opisano uszkodzenia konstrukcji podsuwnicowych estakad na otwartych placach składowych. Przedstawiono przyczyny występujących uszkodzeń słupów, belek podsuwnicowych i torów jezdnych.Opisano sposoby naprawy występujących uszkodzeń. W przypadku niewystarczającej sztywności konstrukcji wskazano na skuteczność wzmocnienia estakady stalowymi ramami sprzęgającymi pary przeciwległych słupów.

Słowa kluczowe: estakada podsuwnicowa; uszkodzenia konstrukcji; naprawy; wzmocnienia.

Damage, repair and strengthening of crane trestles on storage yards

Abstract. In the article damage to the construction of crane trestles on open storage yards are described. The causes of occurring damages of columns, crane beams and runways are presented. The ways of repairs of existing damages are described. In the situation of insufficient stiffness of the structure, the effectiveness of strengthening of the trestle with steel frames coupling the pair of opposite columns was indicated.

Keywords: crane trestle; structural damage; repair; strengthen

Literatura
[1] Klowan Elżbieta, Zbigniew Pająk, Włodzimierz Starosolski. 1986. Niedoszacowanie sił poziomych jako przyczyna uszkodzeń belek podsuwnicowych. Materiały VII Sympozjum nt. Badanie Przyczyn i Zapobieganie Awariom Konstrukcji Budowlanych, Szczecin: 213 – 220.
[2] Pierzchlewicz Jerzy. 1974. „Uszkodzenia żelbetowych estakad podsuwnicowych – przyczyny i naprawy”. Przegląd Budowlany (9): 465 – 468.
[3] Starosolski Włodzimierz, Zbigniew Pająk, Jan Kubica. 1997. „Badania przemieszczeń w rysach żelbetowej monolitycznej belki podsuwnicowej”. Przegląd Budowlany (4): 23 – 25.
[4] Starosolski Włodzimierz. 2016. Konstrukcje żelbetowe według Eurokodu 2 i norm związanych. Tom 5. Rozdział 24. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Przyjęto do druku: 03.01.2019 r

Czytaj więcej >>

Materiały Budowlane 2/2019, strona 9-11 (spis treści >>)