Joanna Wawryniuk-Barańska, radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Licht & Przeworska s.c.;
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Obecnie wszyscy usiłujemy zapobiec zakażeniom i rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Minister Zdrowia ogłosił na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stan epidemii w okresie od 20 marca 2020 r. do odwołania. Jak ten niecodzienny stan wpłynie na budownictwo? Czy przedsiębiorcom przysługują narzędzia prawne chroniące ich interesy i niekiedy byt firmy?
Zobacz więcej >>
Materiały Budowlane 4/2020, strona 68-69 (spis treści >>)
prof. dr hab. inż. Grzegorz Prokopski, mgr inż. Michał Felenczak, Politechnika Rzeszowska;Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Drewno jest surowcem łatwo dostępnym i dobrze obrabialnym. W przeszłości stanowiło podstawowy materiał budowlany. Było stosowane do wznoszenia obiektów budownictwa mieszkaniowego, mostowego, obronnego, sakralnego i innych. Obecnie drewno jest także powszechnie wykorzystywane w budownictwie do celów konstrukcyjnych oraz jako materiał wykończeniowy. Stosowanie
drewna w budynkach mieszkalnych zapewnia, oprócz walorów estetycznych, zdrowy i przyjemny mikroklimat. W budownictwie główne zastosowanie ma drewno miękkie – sosna, świerk, jodła oraz w mniejszym stopniu drewno twarde – buk i dąb. Pozostałe gatunki drewna, jak np. modrzew, klon, jesion, olcha, spełniają drugorzędną rolę – stosuje się je jako wykładziny ścienne i stropowe.
Zobacz więcej >>
Materiały Budowlane 4/2020, strona 66-67 (spis treści >>)
dr inż. Adolf Mirowski, mgr inż. Marek Bednarz, mgr inż. Jan Ratajczak, Fundacja Klaster Czyste Powietrze
Od jednego z gminnych doradców energetycznych, otrzymano prośbę o wsparcie w rozwiązaniu problemu dotyczącego „Wniosku o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji”, składanego w ramach jednego z krajowych programów priorytetowych (zmniejszenie zużycia energii w budownictwie). W wykonanym audycie (używane jest także wyrażenie równoważne – audit) energetycznym, który spełnił wszystkie wymagania zgodnie z obowiązującym prawem, przedstawiono wybór optymalnego wariantu przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wraz z kosztorysem sporządzonym zgodnie
z kalkulacją uproszczoną. Na etapie wyłaniania wykonawcy inwestycji okazało się, że rezultaty wybranego w audycie optymalnego wariantu nie zostały potwierdzone w procesie weryfikacji z użyciem specjalistycznych programów do dynamicznych obliczeń symulacyjnych. Fakt ten wskazuje na niekorzystny ekonomicznie dobór urządzeń (systemu). Informacje płynące z jednostek samorządu terytorialnego dowodzą, że przypadek ten nie jest odosobniony. W jaki sposób można próbować przeciwdziałać powstawaniu sytuacji podobnych do opisywanej?
Zobacz więcej >>
Materiały Budowlane 4/2020, strona 56-57 (spis treści >>)
3-5 lutego br. odbyło się w Białowieży XII Seminarium Techniczne „Aktualne zagadnienia budownictwa komunikacyjnego” zorganizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników RP (SITK) Oddział Białystok we współpracy z Katedrą Budownictwa i Inżynierii Drogowej Politechniki Białostockiej, pod patronatem medialnym m.in. miesięcznika „Materiały Budowlane”. Podobnie jak w latach poprzednich dopisała frekwencja, a nawet była znacznie większa. Wśród ponad 200 uczestników byli przedstawiciele: organizacji samorządowych; producentów/dystrybutorów materiałów budowlanych; firm wykonawczych oraz ośrodków naukowych i badawczych. Spotkanie otworzył dr inż. Marek Motylewicz, Prezes SITK Oddział Białystok, witając wszystkich zgromadzonych, wśród których byli też goście honorowi: Dariusz Piontkowski – Minister Edukacji Narodowej; Stefan Krajewski – poseł na Sejm RP i członek Komisji Infrastruktury; Wiesława Burnos – członek Zarządu Województwa Podlaskiego; Andrzej Skiepko – starosta hajnowski oraz prof. dr hab. inż. Czesław Miedziałowski – Dyrektor Instytutu Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Białostockiej.
Zobacz więcej >>
Materiały Budowlane 4/2020, strona 52 (spis treści >>)
dr Wiktor Jasiński, InstytutBadawczyDrógiMostów–FiliaWrocław
mgr inż. Ewa Mazurkiewicz, InstytutBadawczyDrógiMostów–FiliaWrocław
mgr inż. Małgorzata Gracyasz-Rybka, InstytutBadawczyDrógiMostów–FiliaWrocław
mgr inż. Wojciech Laska, Keim Farby Mineralne Sp. z o.o.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Projektując i budując obiekty inżynierskie zwraca się uwagę przede wszystkim na aspekty związane z ich trwałością i wytrzymałością, a obecnie również walory estetyczne i architektoniczne oraz umiejętne wpisanie obiektu w otaczające środowisko [1, 2]. Coraz częściej wykorzystuje się beton architektoniczny, co eliminuje lub minimalizuje zabiegi wykończeniowe. Może on mieć idealnie gładką powierzchnię lub z widoczną warstwą strukturalną, nadawaną przez zastosowanie odpowiedniej matrycy, właściwego formowania lub zabiegów technologicznych [8].Wzwiązku z tym, że nie zawsze udaje się uzyskać oczekiwane efekty estetyczne (np. niejednolita barwa, odcień, zbyt duży kontrast), istnieje potrzeba stosowania odpowiedniej powłoki malarskiej, której użycie nie zaburzy naturalnego wyglądu betonu, a jednocześnie doprowadzi do ujednolicenia kolorystyki powierzchni przy jednoczesnym zapewnieniu jej dodatkowej ochrony.
Zobacz więcej >>
Materiały Budowlane 4/2020, strona 47-48 (spis treści >>)
mgr inż. Łukasz Janka, OPTEM Sp. z o.o.; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Z roku na rok zwiększa się w Polsce liczba realizacji obiektów mostowych średniej i małej rozpiętości w technologii prefabrykowanej. Do wyboru tego rozwiązania przekonuje się coraz więcej projektantów, wykonawców oraz inwestorów m.in. ze względu na: wzrastające koszty zatrudnienia pracownikówna budowie (cieśli, zbrojarzy itp.); presję krótkiego czasu realizacji inwestycji (szczególnie w przypadku kontraktów kolejowych); optymalizację rozwiązań; wymaganą trwałość obiektów. Firma OPTEM proponuje rozwiązania obiektów drogowych, kolejowych i przejść dla zwierząt z wykorzystaniem swoich autorskich systemów. W artykule przedstawiono najczęściej stosowane prefabrykowane konstrukcje żelbetowe oraz z blach falistych.
Zobacz więcej >>
Materiały Budowlane 4/2020, strona 40-41 (spis treści >>)
mgr inż. JoannaWoźniewska, GDDKiA Oddział w Białymstoku;
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zagadnienia ochrony środowiska są od kilkunastu lat jednym z kluczowych elementów procesu inwestycyjnego w drogownictwie oraz bardzo istotnym aspektem uwzględnianym na etapie eksploatacji dróg. Minimalizowanie wpływu krajowej sieci drogowej na otoczenie i środowisko leży w gestii zadań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zagadnienia środowiskowe są równorzędne z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zobacz więcej >>
Materiały Budowlane 4/2020, strona 36-38 (spis treści >>)
Firma FAKRO od prawie 30 lat kreuje oraz wdraża innowacyjne rozwiązania stolarki otworowej. Ogromne doświadczenie w produkcji okien dachowych z drewna i aluminium pozwoliło firmie z Nowego Sącza na przeniesienie zdobytej wiedzy na okna pionowe INNOVIEW.
Okna INNOVIEW to nowatorskie połączenie drewna i aluminium. Charakteryzują się doskonałą jakością i wyjątkowymi właściwościami. Aluminiowa okładzina pozwala na odizolowanie drewnianego profilu okna od niekorzystnego wpływu czynników zewnętrznych, gwarantując dużą odporność okien INNOVIEW na ekstremalne warunki atmosferyczne. Natomiast naturalne drewno od wewnątrz zapewnia ciepły klimat pomieszczenia oraz estetyczny wygląd.
Zobacz więcej >>
Materiały Budowlane 4/2020, strona 21 (spis treści >>)