Departament Usług Cyfrowych Skład Departamentu: 1) Dyrektor Departamentu; 2) Zastępca Dyrektora; 3) Wydział ds. Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (DUC-1); 4) Wydział ds. Rozwoju Usług Cyfrowych w Budownictwie (DUC-2). Wydział ds. Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (DUC-1) realizuje następujące zadania: 1) budowa centralnej ewidencji emisyjności budynków realizowanej w ramach projektu ZONE; 2) wdrożenie centralnej ewidencji emisyjności budynków, w tym przede wszystkim proces jej tworzenia i wdrażania e-usług; 3) nadzór i współpraca z podmiotami zewnętrznymi wykonującymi prace w ramach projektu ZONE; 4) prowadzenie bieżącej komunikacji i korespondencji, omawianie i rozwiązywanie problemów pojawiających się w trakcie wykonywania projektu ZONE; 5) definiowanie i weryfikowanie wymagań biznesowych zapewniających aktualność uzasadnienia biznesowego projektu ZONE w trakcie jego trwania i po utworzeniu centralnej ewidencji emisyjności budynków; 6) obsługa prawna projektu ZONE; 7) tworzenie wymaganej dokumentacji projektowej; 8) zarządzanie projektem ZONE, w tym przygotowanie dokumentów niezbędnych do bieżącego zarząd...
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 10/2021, strona 75-76 (spis treści >>)
Patrycja Rycerz
Radca prawny z Kancelarii Radców Prawnych Licht & Przeworska s.c.
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Większość inwestorów obawia się kontroli budowy przeprowadzanej przez nadzór budowlany. Należy zaznaczyć, że niezapowiedziane kontrole zdarzają się bardzo rzadko i wynikają ze szczególnych okoliczności. Kontrola budowlana może być przeprowadzona przez różne organy, na podstawie przepisów zawartych w ustawach. W artykule omówiono procedurę kontroli prowadzonej przez nadzór budowlany uregulowaną w ustawie Prawo budowlane. Organem nadzoru budowlanego najniższego szczebla (pierwszej instancji) jest powiatowy inspektor nadzoru budowlanego (PINB).
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 10/2021, strona 73-74 (spis treści >>)
dr Wiesława Gierańczyk
dr Małgorzata Cieślik-Florczyk
Urząd Statystyczny w Bydgoszczy
Rynek pracy stanowi obszar aktywności ekonomicznej, w którym nawiązywane są relacje pomiędzy instytucjami regulującymi funkcjonowanie rynku, podmiotami oferującymi pracę oraz pracującymi i poszukującymi pracy. Pracujący i poszukujący pracy to część populacji zdolna do wykonywania pracy określana mianem aktywnej zawodowo. Pozostała część zbiorowości, to grupa biernych zawodowo. Statystyka publiczna obejmuje swoimi badaniami kategorie ludności przedstawione na rysunku 1.Aktywność zawodowa badana jest zarówno z perspektywy osoby wykonującej pracę bądź jej poszukującej, jak i z perspektywy podmiotu zatrudniającego (w przypadku pracujących) lub urzędów pracy (w przypadku bezrobotnych).
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 10/2021, strona 71-72 (spis treści >>)

Wejdź na stronę www.jrs.eu
Materiały Budowlane 10/2021, strona 70 (spis treści >>)
Consequences of incorrect renovation decisions in a XVII century timber framed building
dr hab. inż. Beata Nowogońska, prof. UZ, Uniwersytet Zielonogórski; Instytut Budownictwa
ORCID: 0000-0001-6343-4840
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2021.10.07
Studium przypadku
Streszczenie. W przypadku zabytkowych budynków szachulcowych konsekwencje błędnych decyzji remontowych lub zaniedbań w konserwacji prowadzą do nieodwracalnych procesów niszczenia obiektu. Skuteczne podjęcie działań ratujących wymaga wówczas przeprowadzenia odpowiednich badań diagnostycznych. Wyniki tych badań pozwolą na zaproponowanie rozwiązań naprawczych, nieingerujących w historyczny układ architektoniczno- konstrukcyjny obiektu. W artykule przedstawione zostaną wyniki oceny stanu technicznego XVII-wiecznego kościoła w Sękowicach, wykonanego w technologii tradycyjnej szkieletowej. W konsekwencji wcześniejszych niewłaściwych decyzji dotyczących prac remontowych, znaczna część elementów drewnianej konstrukcji uległa korozji biologicznej, przez co utraciła pierwotną wytrzymałość. Część ścian osiadła na skorodowanych belkach podwalinowych, a nierównomierne osiadanie spowodowało skręcenie całej konstrukcji.
Słowa kluczowe: konstrukcja szkieletowa; remont; stan techniczny.
Abstract. In the case of historic frame buildings, the consequences of erroneous repair decisions or negligent maintenance lead to irreversible processes of deterioration of the building. Effective undertaking of rescue measures then requires carrying out appropriate diagnostic research. The results of these examinations will allow to propose repair solutions that do not interfere with the historical architectural and structural layout of the building. This paper will present the results of the assessment of the technical condition of the 17th century church in Sękowice, built in traditional frame technology. As a consequence of earlier inappropriate decisions concerning the renovation works, a considerable part of the wooden construction elements underwent biological corrosion, whichmade themlose their original strength properties. Some of the walls settled on the corroded foundation beams, and the uneven settlement caused twisting of the whole structure.
Keywords: frame structure; renovation; technical condition.
Literatura
[1] Franke Heinrich. 1960. Ostgermanische Holzbaukultur. Breslau 1936.
[2] Karta Ewidencyjna Zabytków Architektury i Budownictwa Kościoła Filialnego pw. św. Rodziny w Sękowicach – archiwum Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Zielonej Górze.
[3] Klein Ulrich. 1985. „Datierte Fachwerkbauten des 13. Jahrhunderts”. Zeitschrift fur Archeologie des Mittelaltres (13).
[4] Monczynski Bartłomiej, Barbara Ksit, Anna Szymczak-Graczyk. 2019. „Assessment of the effectiveness of secondary horizontal insulation against rising damp performed by chemical injection”. IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng. 471 052063.
[5] Nowogońska Beata. 2020. „A Methodology for Determining the Rehabilitation Needs of Buildings”. Applied Sciences 10, 3873.
Przyjęto do druku: 05.08.2021 r.
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 10/2021, strona 67-70 (spis treści >>)
Durability of bridge cornices made of polymer concrete plates and laminate plates
dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-6617-6290
mgr inż. Katarzyna Mossor, Politechnika Poznańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Transportu
ORCID: 0000-0002-1749-2529
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
DOI: 10.15199/33.2021.10.06
Artykuł przeglądowy
Streszczenie. Gzymsy w mostach w sposób istotny wpływają na ich trwałość. Z tego względu tak ważna jest ich poprawna konstrukcja, która powinna dobrze zabezpieczać przęsło przed negatywnym oddziaływaniem środowiska przez maksymalnie długi okres i być odporna na czynniki zewnętrzne. Obecnie w Polsce są powszechnie wykonywane gzymsy z prefabrykowanych płyt z betonu polimerowego oraz z laminatu. W artykule wskazano na zagrożenia trwałości gzymsów. Udokumentowano je przykładami uszkodzeń gzymsów, które pojawiły się już po kilku latach eksploatacji mostów.
Słowa kluczowe: trwałość; gzyms; płyty gzymsowe.
Abstract. Cornices in bridges significantly affect the durability of the structure. For this reason, their proper construction is so important, as it should protect the span well against the negative effects of the environment for the longest possible period and be resistant to external factors. Currently, in Poland, cornices are commonly made with the use of prefabricated polymer concrete plates and laminate panels. The article indicates the threats to the durability of such cornices. These threats have been documented with examples of damage to this type of cornices, which appeared just after several years.
Keywords: durability; bridge cornice; cornice plates.
Literatura
[1] Czuchnicki A., J. Wasilkowski. 2017. „Gzymsy na obiektach mostowych”. Materiały Budowlane (536) 4: 64 ÷ 66.
[2] Jivan-Coteti, J. Kędzielska, T. Gajda, E. Chałakiewicz, M. Brenner. 2019. „Zasady oceny technicznej polimerobetonowych gzymsów mostowych i izolacjo-nawierzchni mostowych”. Materiały Budowlane (563) 7: 42 ÷ 43.
[3] Karpiński K., Arkadiusz Madaj. 2012. „Konstrukcja belek gzymsowych z wykorzystaniem prefabrykowanych płyt”. Archiwum Instytutu Inżynierii Lądowej (14).
[4] Katalog Detali Mostowych, Warszawa 2002.
Przyjęto do druku: 26.07.2021 r.
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 10/2021, strona 63-66 (spis treści >>)
dr inż. Beata Grzyl, prof. PG, Politechnika Gdańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
dr inż. Marcin Szczepański, Politechnika Gdańska; Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom inżynierów i menedżerów z sektora budownictwa, od października 2020 r. Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej (WILiŚ PG) wprowadził do swojej oferty kierunków kształcenia studia podyplomowe Zarządzanie projektami budowlanymi, na których wykładają nie teoretycy, lecz praktycy – eksperci w swoich branżach. Formuła i zakres tematyczny studiów są odpowiedzią Wydziału na zapotrzebowanie rynku. Mają one przygotowywać słuchaczy do pełnienia funkcji kierownika projektu lub członka zespołu, realizującego budowlany projekt inwestycyjny. Zarządzanie projektem budowlanym to m.in. konieczność pogodzenia wielu wymagań wynikających z procedur administracyjnych, prawnych i technicznych z uwzględnieniem rozbieżnych często celów różnych stron, w tym interesariuszy.
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 10/2021, strona 62 (spis treści >>)
Flota betonomieszarekwPolsce przekroczyła 3100 aut. Każdego dnia przejeżdżają one średnio przeszło pół miliona kilometrów, w tym 70%w obszarze aglomeracji miejskich! Transport betonu towarowego ma wpływ na bezpieczeństwo pracowników, komfort życia mieszkańców miast oraz ekologię. Ogromna skala produkcji betonu sprawia, że bezpieczeństwo jego transportu to priorytet w działalności wytwórni betonu. Biorąc pod uwagę te uwarunkowania, Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce (SPBT) i Porozumienie dla Bezpieczeństwa w Budownictwie organizują Kampanię DOBRY TRANSPORT, która koncentruje się na bezpieczeństwie na linii dostawca betonu – budowa. Gala Finałowa drugiej edycji tej kampanii odbyła się 9 września br. w Centrum Olimpijskim PKOl w Warszawie. Podczas uroczystości 149 betonomieszarek oraz 53 pompy do betonu otrzymały certyfikat DOBRYTRANSPORT.
Zobacz więcej / Read more >>
Materiały Budowlane 10/2021, strona 60-61 (spis treści >>)