logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Innowacyjne techniki inspekcji mostów – poligony doświadczalne

Innovative techniques of bridge inspections – testing sites

mgr inż. Kamil Korus, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0002-2754-5882
dr inż. Marcin Jasiński, Firma Projektowa Wanecki
ORCID: 0000-0002-7137-0813
mgr inż. Tomasz Płaszczyk, CADmost Projekt
ORCID: 0000-0002-7064-4675
prof. nzw. dr hab. inż. Marek Salamak, Politechnika Śląska; Wydział Budownictwa
ORCID: 0000-0003-3602-0575

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2021.12.08
Oryginalny artykuł naukowy

Streszczenie. Artykuł opisuje pierwszy etap prac nad cyfrowymi bliźniakami mostów, podjętymi przez zespół mostowy Politechniki Śląskiej. Przedstawiono proces typowania obiektów mostowych, które stały się poligonami doświadczalnymi. Każdy obiekt został krótko scharakteryzowany pod kątem przydatności do testowania urządzeń i technologii wspierających inspektorów mostowych w procesie tworzenia cyfrowego bliźniaka. Pokazano najważniejsze techniki, które obok metody BIMbędą poddane badaniom, a szczególnie mieszaną rzeczywistość, pojazdy UAV i rekonstrukcję 3D ze skanowaniem laserowym oraz fotogrametrią.
Słowa kluczowe: BIM; SGM; UAV; cyfrowe bliźniaki; infrastruktura; mosty.

Abstract. The article describes the first stage of research on digital twin bridges, which was undertaken by the bridge team of the Silesian University of Technology. The process of selecting bridge structures that have become testing grounds is presented. Each bridge has been briefly characterized in terms of suitability for testing devices and technologies supporting bridge inspectors and the process of creating bridge digital twin. Themost important techniques that will be tested next to the BIM methodology are shown and especiallymixed reality, UAVs and 3D reconstruction with laser scanning and photogrammetry.
Keywords: BIM; BMS; UAV; Digital Twins; infrastructure; bridges.

Literatura
[1] Bień Jan. 2010. Uszkodzenia, diagnostyka obiektów mostowych. Warszawa: WKŁ.
[2] BIM Standard PL. Projekt zasad przygotowania i realizacji inwestycji kubaturowych w Polsce zgodny z normą PN-EN ISO 19650 i krajowym prawembudowlanym. (2020). http://pzpb.com.pl/.
[3] Głomb J., A. Radziecki, J. Śliwka, J. Weseli. 1991. „Projekt i realizacja mostu granicznego przez dolinę Olzy w Cieszynie”. Inżynieria i Budownictwo (9): 331 – 335.
[4] Instrukcje przeprowadzania przeglądów drogowych obiektów inżynierskich, GDDKiA,Warszawa, 2011.
[5] Płaszczyk Tomasz, Kamil Korus, M. Uściłowski, Marek Salamak. 2021. „Cyfryzacja procesów utrzymania obiektów infrastruktury”.Materiały Budowlane 586 (6): 50 – 52.
[6] Sacks R. i in. 2018. „SeeBridge as next generation bridge inspection: Overview, Information Delivery Manual and Model View Definition”. Automation in Construction 90: 134 – 145.
[7] Salamak Marek. 2020. BIMw cyklu życia mostów. Warszawa: PWN.
[8] Salamak Marek, R. Żuchowski. 2017. „Selection, Maintenance and Acoustic Diagnostics of Expansion Joints in Bridges Located in Areas with Ground Deformations, Transactions of the VŠB”. Technical University of Ostrava, Civil Engineering Series 17 (2): 89 – 98.
[9] Salamak Marek,M. Januszka. 2018.BrIMbridge inspections in the context of Industry 4.0 trends. In Powers, Frangopol, Al-Mahaidi, & Caprani (Eds.), IABMAS 2018,Maintenance, Safety, Risk, Management and Life-Cycle Performance of Bridges (pp. 2260–2267). Taylor & Francis Group.

Przyjęto do druku: 26.07.2021 r.

 

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 12/2021, strona 58-60 (spis treści >>)

Mikropale kotwiące

mgr inż. Urszula Tomczak, Politechnika Warszawska; Wydział Inżynierii Lądowej

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Wymagania prawne dotyczące zapewnienia określonej liczby miejsc parkingowych wymuszają zwiększanie powierzchni, a w efekcie pogłębianie części podziemnej budynków. Ponadto parkingi podziemne lokalizowane są nie tylko pod budynkami, ale także na całej powierzchni działki, w rejonie, gdzie w ogóle nie ma konstrukcji nadziemnej lub jest niewielka. W przypadku, gdy poziom wody gruntowej znajduje się znacznie powyżej spodu płyty fundamentowej, to obciążenie od wyporu wody może okazać się większe od ciężaru elementów żelbetowych. Wówczas należy zaprojektować elementy kotwiące płytę fundamentową umożliwiające przeniesienie wyporu wody niezrównoważonego ciężarem konstrukcji. Są to m.in.: mikropale; kotwy gruntowe; pale; kolumny zbrojone; barety. Dużym utrudnieniem w projektowaniu obiektów liniowych jest zmienna głębokość posadowienia. Z tego względu poziom skomplikowania projektu ścian oporowych jest znacznie większy niż w przypadku stałej głębokości wykopu. 

Literatura
[1] Kłosiński B. 2011. „Mikropale – stan techniki i perspektywy”. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.
[2] PN-EN 14199:2008. Wykonawstwo specjalnych robót geotechnicznych. Mikropale.
[3] PN-EN 1997-1. Eurokod 7: Projektowanie geotechniczne. Część 1. Zasady ogólne.
[4] PN-EN 1997-2. Eurokod 7: Projektowanie geotechniczne. Część 2. Rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego.

 

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 12/2021, strona 54-56 (spis treści >>)

Zmiana wymagań dotyczących wprowadzania do obrotu wyrobów do wentylacji i klimatyzacji

Change of the requirements for marketing of ventilation and air-conditioning products

mgr inż. Edyta Staniszewska-Chlebowska, Instytut Techniki Budowlanej
ORCID: 0000-0002-0690-4516
dr inż. Sebastian Wall, Instytut Techniki Budowlanej
ORCID: 0000-0002-3616-9014

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2021.12.07
Artykuł przeglądowy

Streszczenie. W artykule przedstawiono analizę aktualnych wymagań prawnych dotyczących wprowadzania do obrotu w Polsce wyrobów do wentylacji i klimatyzacji budynków. Wskazano najważniejsze zmiany, które zaszły w tych przepisach po 1 stycznia 2017 r.
Słowa kluczowe: wyroby do wentylacji i klimatyzacji; wyroby budowlane; znak budowlany; CE.

Abstract. The article provides an analysis of current legal requirements on placing of products for ventilation and airconditioning of buildings on Polish market. The most important changes introduced in these regulation after 1st of January 2017 are indicated.
Keywords: ventilation and air-conditioning products; construction mark; CE.

Literatura
[1] Decyzja delegowana Komisji (UE) 2015/1936 z 8 lipca 2015 r. w sprawie mających zastosowanie systemów oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych przewodów i rur wentylacyjnych do wentylacji powietrza zgodnie z rozporządzeniem nr 305/2011. Dz.U. U.E. z 28.10.2015 Seria L 282/34.
[2] https://www.eota.eu/eads (data dostępu 03.12.2021).
[3] Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym, https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/ 12352351 (data dostępu 03.12.2021).
[4] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG. Dz.U. UE z 4.4.2011 Seria L 88, s. 5.
[5] RozporządzenieMinistra Infrastruktury i Budownictwa z 17 listopada 2016 r. w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz.U. z 2016 r. poz. 1966).
[6] Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z 13 czerwca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz.U. z 2018 r. poz. 1233).
[7] Rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju z 19 czerwca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. z 2019 r. poz. 1176).
[8] Rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 21 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2164).
[9] Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 4 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. z 2020 r. poz. 2297).
[10] Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, https://legislacja. rcl.gov.pl/projekt/12348026 (data dostępu 03.12.2021).
[11] Ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1213).

Przyjęto do druku: 02.11.2021 r.

 

Zobacz więcej / Read more >>

Materiały Budowlane 12/2021, strona 50-52 (spis treści >>)