logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

Analiza przyczyn występowania rdzawych plam na powierzchni asfaltowej warstwy ścieralnej nawierzchni drogowej

Open Access (Artykuł w pliku PDF)

citation/cytuj: Jasiński W., Maliszewski M., Pryga-Szulc A., Bartz W., Przybylski P. Root cause analysis of the occurrence of rust spots on the surface of the asphalt wearing course. Materiały Budowlane. 2024. Volume 623. Issue 7. Pages 47-52. DOI: 10.15199/33.2024.07.07

dr Wiktor Jasiński, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 00001-0001-6612-4207
dr inż. Maciej Maliszewski, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0002-0355-3319
mgr inż. Aneta Pryga-Szulc, Instytut Badawczy Dróg i Mostów
ORCID: 0000-0003-4233-3017
dr Wojciech Bartz, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Nauk Geologicznych
ORCID: 0000-0002-7267-2776
dr inż. Patryk Przybylski, Uczelnia Techniczno-Handlowa im. H. Chodkowskiej
ORCID: 0000-0002-7414-7537

Correspondence address: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

DOI: 10.15199/33.2024.07.07
Case study / Studium przypadku

Abstract. The article presents a case of discoloration on an asphalt road surface, characterized by distinctive rusty spots on its surface.Methodical petrographic studies of aggregate samples taken from the damaged pavement were discussed, aimed at identifying the causes of the rusty spots. The research results indicated that the probable cause of these stains was the presence of ore minerals containing iron compounds. Although similar phenomena cannot be completely avoided, ongoing detailed verification of manufactured aggregates would prevent such processes. It is necessary to carefully select aggregates and control their mineral composition to minimize the presence of iron compounds.
Keywords: asphalt pavement surface decoloration; rusty spots; petrographic analysis; aggregates, iron compounds; surface aesthetics; road infrastructure quality; mineral composition.

Streszczenie. W artykule przedstawiono przypadek przebarwień asfaltowej nawierzchni drogowej, objawiających się charakterystycznymi rdzawymi plamami na jej powierzchni. Omówiono metodyczne badania petrograficzne próbek kruszyw pobranych z uszkodzonej nawierzchni, które miały na celu identyfikację przyczyn powstawania rdzawych plam. Wyniki badań wykazały, że prawdopodobną przyczyną tych plam była obecność minerałów nieprzezroczystych (rudnych) zawierających związki żelaza. Pomimo że nie da się całkowicie uniknąć podobnych zjawisk, bieżąca szczegółowa weryfikacja produkowanego kruszywa pozwoliłaby na zapobieganie takim zjawiskom. Konieczne jest staranne jego dobieranie oraz kontrola składu mineralnego, aby zminimalizować obecność związków żelaza.
Słowa kluczowe: przebarwienia nawierzchni asfaltowej; rdzawe plamy; badania petrograficzne kruszywa; związki żelaza; estetyka nawierzchni; jakość infrastruktury drogowej; skład mineralny.

Literature
[1] Załącznik do zarządzenia Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z 16.06.2014 r – praca zbiorowa pod kierunkiem prof. J. Judyckiego, Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, 1st ed. Gdańsk, 2012.
[2] KarkowskiM.The ProblemofOverloadedVehicles in Poland, Journal ofCivil Engineering andArchitecture. 2022;DOI: 10.17265/19347359/2022.12.004.
[3] Urbański P. Dokumentacja projektowa jako element przewidywalności zakresu i czasu realizacji inwestycji. Materiały Budowlane. 2017; DOI: 10.15199/33.2017.05.17.
[4] Judycki J, Dołżycki B, Jaskula P. Premature failures of asphalt pavements // Przedwczesne uszkodzenia nawierzchni asfaltowych, Referat na I Kongres Drogowy, Warszawa: Kongres Drogowy, 2006.
[5] Sybilski D, Bańkowski W, Maliszewski M, Maliszewska D, Zofka A. Katalog Przebudów i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych. 2014.
[6] Iwański M. Awarie i diagnostyka asfaltowych nawierzchni drogowych. Builder. 2017; vol. 1, no. 1, pp. 112–115.
[7] Rimstidt JD, Vaughan DJ. Pyrite oxidation: a state-of-the-art assessment of the reaction mechanism. Geochim Cosmochim Acta. 2003; DOI: 10.1016/S0016-7037 (02) 01165-1.
[8] Adamczyk Z, Nowak J, Grzesik B. Przebarwienia nawierzchni asfaltowej wykonanej na bazie kruszywa amfibolitowego. Górnictwo i Geologia. 2012; vol. 7, no. 3.
[9] PN-EN 932-3:2022 Badania podstawowych właściwości kruszyw. Procedura i terminologia uproszczonego opisu petrograficznego.

Received: 09.05.2024 / Wpłynął do redakcji: 09.05.2024 r.
Revised: 19.06.2024 / Otrzymano poprawiony po recenzjach: 19.06.2024 r.

Materiały Budowlane 7/2024, strona 47-52 (spis treści >>)