W związku z wystąpieniem powodzi na znacznym obszarze Polski, organy nadzoru budowlanego podjęły działania mające na celu doraźną pomoc poszkodowanym w ocenie skutków działania żywiołu oraz likwidację zagrożeń budowlanych i minimalizowanie powstałych szkód. Już od pierwszych dni powodzi nastąpiła pełna mobilizacja pracowników nadzoru budowlanego w całej Polsce. W GUNB oraz w wojewódzkich i powiatowych inspektoratach nadzoru budowlanego zostały powołane zespoły ds. oceny stanu technicznego obiektów budowlanych uszkodzonych lub zniszczonych w wyniku powodzi.
Podstawę prawną do sprawowania nadzoru nad rynkiem wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu, w tym do prowadzenia kontroli wyrobów budowlanych, stanowią dwie ustawy wraz z aktami wykonawczymi:
- ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. nr 92, poz. 881 z późn. zm.);
- ustawa z 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2004 r. nr 204, poz. 2087 z późn. zm.).
W Centrum Kongresowym Hotelu Warszawianka w Jachrance k. Warszawy odbyło się 18 – 20 marca br. Spotkanie Partnerów Biznesowych GAMRAT SA z zarządem i pracownikami firmy. Tradycja organizowania spotkań z kluczowymi partnerami sięga 1996 r., a więc tegoroczne odbyło się już po raz piętnasty. Pierwsze spotkania organizowane były w Poznaniu podczas targów Budma, kolejne miały miejsce w różnych zakątkach w kraju, ale cel był zawsze jeden – zarząd firmy GAMRAT chciał podziękować partnerom za współpracę, ich zaangażowanie, a przede wszystkim imponujące wyniki osiągane wspólnymi siłami w kolejnych latach współpracy.
Jako Urząd powołany do wykonywania zadań wynikających z przepisów prawa budowlanego, nie mogliśmy nie zareagować na nieścisłości i rozbieżności, jakie znalazły się w artykule pt. „Okresowe przeglądy techniczne budynków”, opublikowanym w miesięczniku „Materiały Budowlane” nr 12/2009 r. Autor artykułu, bazując na przepisach ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane oraz doświadczeniach Zespołów Ośrodków Rzeczoznawstwa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych Federacji Stowarzyszeń Naukowo – Technicznych NOT, przedstawia informację na temat okresowych kontroli budynków, ich rodzajów i zakresu, a także sposobu ich wykonywania i dokumentowania.
Zgodnie z art. 62 ust. 4 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), kontrole okresowe z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, przeprowadzają osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności. Natomiast zgodnie z art. 62 ust. 5 ustawy – Prawo budowlane, kontrolę stanu technicznego instalacji elektrycznych, piorunochronnych, gazowych i urządzeń chłodniczych, o których mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. c, pkt 2 i pkt 6 oraz ust. 1b, mogą przeprowadzać osoby posiadające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru nad eksploatacją urządzeń, instalacji oraz sieci energetycznych i gazowych.
Katastrofą budowlaną jest niezamierzone, gwałtowne zniszczenie obiektu budowlanego lub jego części, a także konstrukcyjnych elementów rusztowań, elementów formujących, ścianek szczelnych i obudowy wykopów (art. 73 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane). Postępowanie wyjaśniające w sprawie przyczyn katastrof prowadzi właściwy miejscowo organ nadzoru budowlanego I instancji – powiatowy lub wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego (art. 76 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 74 ustawy – Prawo budowlane). Postępowanie to może przejąć organ wyższego stopnia – wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego oraz Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego (art. 77 ustawy – Prawo budowlane).
Badania ruchu budowlanego są prowadzone w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego od 1995 r. Podstawą tych działań jest ustawa z 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. nr 88, poz. 439 z późn. zm.). Analizy dotyczące liczby obiektów budowlanych przekazanych do użytkowania oraz rozbiórek prowadzone są w ramach programu badań statystyki publicznej, a dotyczące pozwoleń na budowę jako badania własne, pomocne w realizacji zadań statutowych Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Informacje te dotyczą liczby wydanych decyzji administracyjnych oraz liczby obiektów objętych pozwoleniami na budowę.
Czy obiekty misji dyplomatycznych podlegają obowiązkowi dokonywania okresowych kontroli? Czy organy nadzoru budowlanego mają wstęp do obiektów misji dyplomatycznych?
art. 81a ustawy – Prawo budowlane
Regulacje zawarte w Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych z 18 kwietnia 1961 r. (Dz.U. z 1965 r. nr 37, poz. 232), a konkretnie art. 22 Konwencji, ustanawiają zasadę nietykalności misji dyplomatycznych, która warunkuje wstęp na jej teren przedstawicieli organów państwa przyjmującego jedynie za zgodą szefa misji.