100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.
Sztuczne trawy produkowane w technologii tkania
Sztuczne trawy wytwarzane są obecnie z włókien polipropylenowych, polietylenowych lub poliamidowych na maszynach tuftingowych. Z reguły sztuczna trawa jest w postaci rolek różnej szerokości dostarczanych bezpośrednio na plac budowy, gdzie są rozkładane na odpowiednio przygotowanym podłożu i łączone za pomocą taśm i klejów poliuretanowych. W celu zagwarantowania lepszego przylegania sztucznej trawy do podłoża zalecane jest lekkie jej przysypanie piaskiem kwarcowym.
Najczęściej spotykane błędy przy wykonywaniu nawierzchni ze sztucznej trawy
Zaobserwowany w ostatnich latach wzrost zainteresowania sportowymi nawierzchniami z tworzyw sztucznych, w czym nietuzinkową rolę odegrał i wciąż odgrywa rządowy program „Moje boisko – Orlik 2012”, spowodował powstanie wielu nowych firm wykonawczych. Niejednokrotnie brak doświadczenia jest przyczyną niewłaściwego wykonania nawierzchni sportowych. Zdarza się, że zlecenia inwestorów wykonywane są bez właściwych uzgodnień projektowych, nadzoru i w nieodpowiednich warunkach atmosferycznych. Efekt nawarstwionych zaniedbań jest katastrofalny.
Nawierzchnie sportowe z darni syntetycznej
W ostatnich latach obserwujemy bardzo intensywny rozwój infrastruktury sportowej, który spowodował spore poruszenie na rynku traw syntetycznych. Powstało wiele firm oferujących produkty znanych i mniej znanych producentów nawierzchni z darni syntetycznych. Jak więc z bogatej gamy wyrobów wybrać ten, który najbardziej będzie odpowiadał potrzebom użytkownika? Wykładziny z darni syntetycznej określane powszechnie używanym mianem „sztuczna trawa” zbudowane są z warstwy podkładowej oraz runa z włókien syntetycznych imitujących naturalną trawę.
Stadion Legii Warszawa
W listopadzie 2008 r. rozpoczęła się rozbudowa i modernizacja stadionu Legii, zlokalizowanego w Warszawie pomiędzy ul. Łazienkowską a Kanałem Piaseczyńskim oraz pomiędzy ul. Myśliwiecką a ul. Czerniakowską. Projekt ma na celu dostosowanie obiektu do wymagań przewidzianych dla rozgrywek pucharu UEFA oraz Ligi Mistrzów. Autorem projektu jest niemiecka firma JSK Architekci, a generalnym wykonawcą Polimex-Mostostal S.A. Zakończenie realizacji planowane jest w styczniu 2011 r.
Hala sportowo-widowiskowa ATLAS ARENA w Łodzi
Dokumentacja techniczna hali sportowo-widowiskowej w Łodzi została opracowana na podstawie projektu koncepcyjnego wybranego w konkursie architektonicznym SARP, który określał przystosowanie areny do lekkiej atletyki i kolarstwa torowego. Z czasem preferencje inwestora uległy zmianie i zdecydowano, że w hali będzie arena z bieżnią lekkoatletyczną 200 m oraz widownia stała na 10 000 widzów, natomiast zrezygnowano z toru kolarskiego. Po wykonaniu dokumentacji budowę rozpoczęto w 2006 r. Projekt architektoniczny obiektu i zagospodarowanie terenu wykonało biuro ATJ Architekci Sp. z o.o.
Stadion Narodowy w Warszawie
Projekt nowo budowanego Stadionu Narodowego w Warszawie wykonało konsorcjum firm: JSK Architekci Sp. z o.o., GMP International GmbH, Schleich Bergerman Und Partner, we współpracy z Matejko i Partnerzy Biuro Konstrukcyjne oraz Matejko & Wesoły Biuro Projektowe S.C. Obiekt zlokalizowany jest w niecce starego Stadionu X-lecia u zbiegu al. Poniatowskiego oraz Wybrzeża Szczecińskiego. Będzie to największy i najnowocześniejszy wielofunkcyjny polski obiekt sportowy. Ma dziewięć kondygnacji różnej wysokości. Na najniższych –4 i –3, pod płytą boiska zaprojektowano parking podziemny na 1800 samochodów…
Stosowanie ramy STAR i wież schodowych
Na całym świecie testy ramy STAR zostały uwieńczone sukcesem. Użytkownicy są zachwyceni wydajnością i nie mogą doczekać się oficjalnego rozpoczęcia sprzedaży. Szwajcarzy są zadowoleni z możliwości mocowania poręczy bez użycia narzędzi.W Nowej Zelandii wszyscy są zdziwieni tym, jak szybko można zmontować 4 tys. m2 rusztowania. W Wörth (Niemcy), na budowie fabryki papieru Palm okazało się, że rama STAR w porównaniu tradycyjną ramą Blitz ma więcej zalet, a wraz z systemem rusztowań Allround bardzo dobrze rozwiązane wpusty i wypusty. Dzięki temu można znacznie skrócić czas montażu – potwierdza Bert Reinhard, kierownik budowy firmy Gerüstbau Weigand AG z Karlsruhe.Strona 1 z 2
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- Następny artykuł
- koniec