logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

MB-2018-07

Sprzedaż produkcji budowlano--montażowej i produkcja sprzedana budownictwa w okresie pięciu miesięcy 2018 roku

mgr Janusz Kobylarz, Główny Urząd Statystyczny;

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.07.26

Sprzedaż produkcji budowlano-montażowej zrealizowana w maju br. na terenie kraju w jednostkach budowlanych o liczbie pracujących powyżej 9 osób była większa (w cenach stałych) o 20,8% niż przed rokiem (wobec wzrostu o 8,3% w maju ub. roku i o 19,7% w kwietniu br.). Wzrost sprzedaży produkcji w porównaniu z majem ub. roku odnotowano we wszystkich działach  budownictwa, przy czym największy w jednostkach specjalizujących się w budowie obiektów inżynierii lądowej i wodnej – o 36,8%, (przed rokiem wzrost o 9,9%), w przedsiębiorstwach zajmujących się głównie budową budynków wyniósł 16,6%(wobec wzrostu przed rokiem o 10,9%), a w podmiotach, których podstawowym rodzajem działalności są specjalistyczne roboty budowlane – 4,4% (wzrost o 3,2%). W znacznie większym stopniu zwiększyła się sprzedaż robót o charakterze inwestycyjnym (o 32,0%) niż o charakterze remontowym (o 3,1%).

Przyjęto do druku: 06.07.2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 82-83 (spis treści >>)

Produkcja materiałów budowlanych w maju 2018 roku

mgr Małgorzata Kowalska, 

DOI: 10.15199/33.2018.07.25

Z comiesięcznej obserwacji statystycznej prowadzonej przez GUS w przedsiębiorstwach przemysłowych o liczbie pracujących 50 i więcej osób wynika, że w maju 2018 r. nastąpiło widoczne spowolnienie tempa produkcji materiałów budowlanych w porównaniu z majem 2017 r. (tabela). Spośród 43 obserwowanych grup wyrobów tylko w 19 poziom produkcji był większy niż w maju 2017 r. (w notowaniach za kwiecień 2018 r. w 28 grupach), a w 24 wyższy niż w kwietniu 2018 r. (w kwietniu 2018 r. tylko w 16 grupach większy niż w marcu 2018 r.). Słabsze wyniki produkcyjne w maju 2018 r. przełożyły się na spadek wyników za okres styczeń – maj 2018 r., w porównaniu z notowaniami za okres czterech miesięcy 2018 r. Utrzymała się wprawdzie liczba 31 grup wyrobów z dodatnią dynamiką produkcji wytworzonej w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r., ale aż w 32 dynamika produkcji była mniejsza od notowanej za okres styczeń – kwiecień 2018 r.

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 79-81 (spis treści >>)

Nieprawidłowości w uproszczonych kosztorysach dachów

mgr inż. Krzysztof Patoka, Rzeczoznawca Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Materiałów Budowlanych;

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.07.24

Zdarza się, że praktyka budowlana jest bardzo odległa od dostępnej wiedzy i obowiązujących przepisów. To zjawisko dotyczy wielu krajów i nie zawsze oznacza fatalną jakość budownictwa, ale zawsze znacznie zwiększa prawdopodobieństwo popełnienia błędów budowlanych (fotografia 1), które pogarszają trwałość i energooszczędność budynków. Dodatkowo (czego nie bierze się pod uwagę) często wywołują choroby, z powodu powstania pleśni lub grzybów. Szczególnie dotyczy to dachów, w przypadku których wiele błędów prowadzi do powstania stałych zawilgoceń lub przecieków.

Literatura
[1] Nowicki Dariusz. 2018. „Cena czyni cuda na dachu”. Materiały Budowlane 550 (6): 28 – 29. DOI: 10.15199/33.2018.06.07.
[2] Patoka Krzysztof. 2017. „Skutki niskiej ceny usług dekarskich”. Materiały Budowlane 535 (3): 64 – 65. DOI: 10.15199/33.2017.03.18.

Przyjęto do druku: 22.06.2018 r.

Przeczytaj cały arykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 76-78 (spis treści >>)

Zachowanie się prętów z pojedynczych kątowników połączonych z blachami węzłowymi „na widelec”

mgr inż. Damian Kukla, prof. dr hab. inż. Aleksander Kozłowski, Politechnika Rzeszowska,Wydział Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.07.23

Doniesienie naukowe

Przedstawiono badania doświadczalne oraz analizę zachowania się prętów z pojedynczych kątowników równoramiennych 50 x 50 x 5, rozciąganych osiowo, połączonych z blachami węzłowymi za pomocą połączeń spawanych na tzw. widelec. W takim połączeniu ujawnia się wpływ mimośrodowego przekazania siły osiowej z pręta przez spoiny na blachę węzłową, co powoduje dodatkowe wytężenie zarówno spoiny, jak i pręta. Podczas badań doświadczalnych wykonywano pomiary tensometryczne odkształceń wybranych punktów na ramionach kątownika i w blasze węzłowej.Wykonano również symulacje numeryczne metodą elementów skończonych z wykorzystaniem programu ABAQUS. Na podstawie badań doświadczalnych i analizy komputerowej stwierdzono, że wartość mimośrodu w tego typu połączeniach zmienia się w czasie narastania obciążeń. Początkowo, gdy pręty zachowują się sprężyście, wartość mimośrodu jest równa połowie mimośrodu konstrukcyjnego. Po uplastycznieniu blach węzłowych i ich wygięciu wpływ mimośrodu na wytężenie pręta i połączenia zanika.

Słowa kluczowe: pręty rozciągane z kątowników; połączenia spawane „na widelec”; mimośród w węźle.

Behavior of single angle members connected
to gusset plate 
by ,,fork” joint

Experimental tests and numerical analysis of behavior of single equal angle 50 x 50 x 5 member, axially tensioned, connected with gusset plate by welded fork-like connection has been presented. In such connection the effect of eccentric transmission of axial force frommember through welds to gusset plate is revealed, causing additional stresses in the welds and member. During experimental tests strain gauges were used to measure strain of selected points at angle and gusset plate. Numerical analysis based on finite element method using ABAQUS was also conducted. On the basis of research and computer analysis it was found, that value of eccentric in this type of connection changes as the loads increase. Initially, when the member behave elastically, the value of eccentric is equal to half of the structural eccentricity.After plasticizing of gusset plate the influence of the eccentric on the member and connection vanished.

Keywords: angle tensionmembers; welded fork-like connection; eccentricity in connection.

Literatura
[1] Abaqus CAE Dassault Systemes Simulia Corp.
[2] Barszcz Anna Maria. 2014. „Experimentally assisted modeling of the behaviour of steel angle  prace”. Archives of Civil Engineering (1): 3 – 39. DOI: 10.2478/ace-2014-0001.
[3] Bródka Jan, Aleksander Kozłowski, Ireneusz Ligocki, Jan Łaguna, Lucjan Ślęczka. 2013. Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych. Tom 1. Polskie Wydawnictwo Techniczne.
[4] Cheng Fang, Angus C. C. Lam, Michael C. H.Yam. 2013. „Influence of shear lag on ultimate tensile capacity of angels and tees”. Journal of Constructional Steel Research 84: 49 – 61. DOI: 10.1016/j.jcsr.2018.02.015.
[5] DIN 18800:1990 Stahlbauten. Teil 1: Bemessung und Konstruktion.
[6] Kukla Damian. 2016. „Badanie i analiza połączeń spawanych oraz prętów rozciąganych z mimośrodem”. Praca dyplomowa magisterska napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. inż.Aleksandra Kozłowskiego. Rzeszów. Politechnika Rzeszowska.
[7] Kukla Damian, Aleksander Kozłowski. 2016. „Badania doświadczalne spawanych połączeń kątowników nierównoramiennych z blachą węzłową”. Inżynieria i Budownictwo (10): 543 – 547.
[8] PN-EN 10002-1:2004 Metale. Część 1. Próba rozciągania. Metoda badania w temperaturze otoczenia.
[9] PN-EN 1993-1-1:2006 Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-1. Reguły ogólne i reguły dla budynków.
[10] PN-EN 1993-1-8:2005 Eurokod 3. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-8. Projektowanie węzłów.
[11] Wichtowski Bernard. 2017. „Wymagania normowe dotyczące spoin pachwinowych i rozkład naprężeń w spoinach podłużnych połączeń zakładkowych”. Inżynieria i Budownictwo (1): 18 – 23.
[12] Zhu H. T., Michael C. H. Yam, Angus C. C. Lam, V. P. Iu. 2009. „The shear lag effect onwelded steel single angle tensionmembers”. Journal of Constructional Steel Research 65: 1171 – 1186. DOI: 10.1016/j.jcsr.2008.10.0054.

Przyjęto do druku: 17.05.2018 r.

Przeczytaj cały arykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 72-75 (spis treści >>)

BIM w projektowaniu prefabrykowanych hal przemysłowych

Technologia BIM pozwala na stworzenie inteligentnego modelu 3D, dzięki któremu cały proces inwestycyjny łączy w jednym miejscu konstruktorów, planistów, architektów oraz wszystkie niezbędne branże. BIM jest bardzo pomocny w szybkim uruchomieniu procesu inwestycyjnego, a na etapie koordynacji międzybranżowej wręcz niezbędny

Czytaj więcej...

Kolejowe ekrany akustyczne – zasady doboru obciążeń aerodynamicznych

dr inż. Robert Cybulski, Politechnika Śląska,Wydział Budownictwa
dr inż. Artur Piekarczuk, Instytut Techniki Budowlanej, Zakład Konstrukcji Budowlanych, Geotechniki i Betonu

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.07.19

Artykuł przeglądowy

Ekrany akustyczne stanowią obecnie nieodzowny element infrastruktury kolejowej. Pomimo prostej funkcji, jaką pełnią, oraz nieskomplikowanej konstrukcji, ich zastosowanie w praktyce nadal nie jest w pełni uregulowane formalnie. Obecnie nie ma norm projektowych, które kompleksowo obejmują zagadnienia związane z projektowaniem kolejowych ekranów akustycznych. Prowadzi to do stosowania w praktyce różnych podejść projektowych, co przy obecnym stanie wiedzy wydaje się uzasadnione. Artykuł jest próbą usystematyzowania zagadnień projektowania kolejowych ekranów akustycznych w zakresie doboru obciążeń.

Słowa kluczowe: kolejowe ekrany akustyczne; obciążenie wiatrem; obciążenie aerodynamiczne.

Railway noise barrier – principles for selection of aerodynamic loads

Noise barriers are now an indispensable element of the railway infrastructure. Despitethe simple function they perform and the uncomplicated construction, their use in practice is still not fully formally regulated. At present, there are no design standards that comprehensively cover issues related to the design of railway noise barriers. This leads in practice to the application of different project approaches, which seems to be justified at the current state of knowledge. The article is an attempt to systematize procedures related to the design of railway noise barriers in regards to loads selection.

Keywords: railway noise barrier; wind load; aerodynamic action.

Literatura
[1] Friedl Herbert,Michael Reiterer, Hannes Kari. b.d. „Aerodynamic excitation of noise barrier systems at high-speed rail lines. Fatigue analysis”. W IOMAC’11 – 4th International Operational Modal Analysis Conference.
[2] PN-EN 1794-1:2011. Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Wymagania pozaakustyczne – Część 1: Właściwości mechaniczne i stateczność.
[3] PN-EN 1794-1:2018. Drogowe urządzenia przeciwhałasowe – Wymagania pozaakustyczne Część 1: Właściwości mechaniczne i stateczność.
[4] PN-EN 1990:2004. Podstawy projektowania konstrukcji.
[5] PN-EN 1990:2004/A1:2008. Podstawy projektowania konstrukcji. Załącznik A2 – Zastosowanie dla mostów.
[6] PN-EN 1991-1-4:2008. Oddziaływania na konstrukcje – Część 1-4: Oddziaływania ogólne, Oddziaływania wiatru.
[7] PN-EN 1991-2:2007. Oddziaływania na konstrukcję. Część 2: Obciążenia ruchome mostów.
[8] PN-EN 1993-1-9:2007. Projektowanie konstrukcji stalowych. Część 1-9: Zmęczenie.
[9] Rail Safety and Standards Board Limite. 2014. Guidance on Loading Requirements for the Design of Railway Structures. GC/GN5612.
[10] Vittozzi Angelo, Gianluca Silvestri, Luisa Genca, Michela Basili. 2017. „Fluid dynamic interaction between train and noise barriers onHigh-Speed-Lines”. Procedia Engineering 199 (styczeń). Elsevier: 290–95. DOI: 10.1016/J.PROENG.2017.09.035.

Przyjęto do druku: 30.05.2018 r.

Przeczytaj cały arykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 60-62 (spis treści >>)

Ocena możliwości redukcji tlenków azotu przez beton fotokatalityczny

mgr inż. Hubert Witkowski, Politechnika Łódzka; Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska, dr inż. Wioletta Jackiewicz-Rek, mgr inż. Karol Chilmon, Politechnika Warszawska; Wydział Inżynierii Lądowej

Adres do korespondencji: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.07.18

Artykuł przeglądowy

W artykule omówiono zastosowanie betonu fotokatalitycznego w kontekście redukcji stężenia tlenków azotu w powietrzu. Opisano mechanizm procesu fotokatalizy i metody badań skuteczności tego rozwiązania. Przedstawiono również przykłady realizacji z użyciem betonu fotokatalitycznego oraz wymieniono czynniki wpływające na efektywność redukcji tlenków azotu.

Słowa kluczowe: beton fotokatalityczny; dwutlenek tytanu; NOx.

* * *

Assessment of the posibility of reduction nitrogen oxides by photocatalytic concrete

The paper presents the use of photocatalytic concrete in the context of reducing the concentration of nitrogen oxides in the air. Themechanismof the photocatalysis process and research methods on the effectiveness of this solution are described. Examples of realizations using photocatalytic concrete and factors influencing the effectiveness of reduction of nitrogen oxides are also presented.

Keywords: photocatalytic concrete; titanium dioxide; NOx.

Literatura
[1] BeeldensAnne. 2006. „An environmental friendly solution for air purification and self-cleaning effect: the application of TiO2 as photocatalyst in concrete”. Proceedings of Transport Research Arena Europe-TRA, Göteborg, Sweden.
[2] Boonen Elia, Anne Beeldens. 2014. „Recent Photocatalytic Applications for Air Purification in Belgium”. Coatings (4): 553 – 573
[3] Boonen Elia et al. 2015. „Construction of a photocatalytic de-polluting field site in the Leopold II tunnel in Brussels”. Journal of Environmental Management (155): 136 – 144.
[4] George Christian et al. 2016. „Impacto of photocatalytic remediation of pollutants on urban air quality”. Frontiers of Environmental Science&Engineering 10 (5): 1 – 10.
[5] Guerrini Gian Luca. 2009. „Some observations regarding in – service performance Photocatalytic paving block surfaces”. Betonwerk und Fertigteil – Technik BFT (5): 16 – 25.
[6] GuerriniGian Luca; Enrico Peccati. 2008. „Tunnel »UMBERTOI« inRome.Monitoring programresults”. CTG Italcementi Group Report n. 24.
[7] ISO 22197-1:2016. Fine ceramics (advanced ceramics, advanced technical ceramics) – Test method for air-purification performance of semiconducting photocatalytic materials – Part 1: Removal of nitric oxide.
[8] Kasza Tomasz. 2007. Badanie właściwości fotokatalitycznych i charakterystyka fizykochemiczna nanokrystalicznych filmów TiO2 na podłożu ceramicznym. Pracadoktorska. Kraków. Politechnika Krakowska.
[9] Ocena jakości powietrza w strefach w Polsce za rok 2016. Zbiorczy raport krajowy z rocznej oceny jakości powietrza w strefach wykonywanej przez WIOŚ według zasad określonych w art. 89 ustawy – Prawo ochrony środowiska: https://powietrze.gios.gov.pl/pjp/documents/download/102460 (dostęp 14.04.2018 r.) .
[10] SokołowskiMarcin, Damian Dziuk. 2008. Tio- Cem – cement z przyszłością. Materiały X Sympozjum Naukowo-Technicznego Reologia w technologii betonu.
[11] UNI-11247:2010. Determinazione dell'indice di abbattimento fotocatalitico degli ossidi di azoto in aria da parte di materiali inorganici fotocatalitici: metodo di prova in flusso continuo.
[12] Wudarczyk Alicja. 2001. Toksyczny wpływ tlenków azotu na organizm człowieka. Płock. Praca poglądowa do specjalizacji I stopnia z medycyny pracy.


Przyjęto do druku: 24.05.2018 r.

Otwórz powiększenie >>

Materiały Budowlane 07/2018, strona 58-60 (spis treści >>)

Zastosowanie metody georadarowej w celu lokalizacji zawilgocenia w konstrukcji nawierzchni jezdni

mgr inż. Małgorzata Wutke, TPA Sp. z o.o.;

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

DOI: 10.15199/33.2018.07.17

Studium przypadku

Zawilgocenie nawierzchni drogowej wpływa negatywnie na jej właściwości mechaniczne. Dostępne są różne metody oceny nawierzchni drogowych pod kątem zawilgocenia. Najprostsze w interpretacji metody grawimetryczne wymagają inwazyjnej ingerencji w stan nawierzchni i pomiarów wagowych w warunkach laboratoryjnych pobranych próbek. Istnieją także metody nieniszczące,m.in.metoda georadarowa. W artykule przedstawiono ocenę zawilgocenia za pomocą metody georadarowej na odcinku drogi długości 200 m, prowadzącej przez tunel wybudowany w technologii „białej wanny” z nawierzchnią w postaci warstwy asfaltowej grubości 12 cm, ułożonej na warstwie kruszywa grubości 20 cm. Po ok. pięciu latach użytkowania drogi zaobserwowano na niej wysięki w postaci mokrych plam. Zauważono także deformację w formie wyniesienia (wybrzuszenia) warstw asfaltowych. Georadar umożliwił zlokalizowanie miejsc zawilgoconych w obu warstwach nawierzchni drogowej i podanie przyczyny powstawania deformacji i wysięków wody na nawierzchni drogi.

Słowa kluczowe: georadar; zawilgocenia; stała dielektryczna; nawierzchnia drogowa; „biała wanna”; badania nieniszczące.

Use of the Ground Penetrating Radar (GPR) method to locate
moisture in pavement structure

The presence of water in the road structure has a negative impact on itsmechanical properties. Variousmethods are available for assessing roads in terms of their humidity. The simplest in interpretation - gravimetricmethods - require invasive intervention in the road condition and measurements of weights of the samples in laboratory conditions. There are also non destructivemethods, among themthe Ground Penetrating Radar (GPR). The article presents the assessment of moisture using the GPR on a 200-meter section of the road leading through a tunnel built in the „white box” technology with road surface built of 12-centimeter of asphalt layer on 20-centimeter of aggregate. After about 5 years of use, there were wet spots on the road and deformation of asphalt layers in the formof elevation. GPRmade it possible to locate wet areas in both layers and point the probable reasons of the deformation and wet spots on the road surface.

Keywords: Ground Penetrating Radar (GPR); dampness; dielectric constant; road surface; „white box”; non-destructive testing.

Literatura
[1] Daniels David J. 2007. Ground Penetrating Radar 2nd Edition. London. The Institution of Engineering and Technology.
[2] DawsonAndrew. 2008. Water in road structures. United Kingdom. Springer.
[3] Jol Harry M. 2009. „Ground Penetrating Radar: Theory andApplications”. Amsterdam. Elsevier Science.
[4] Klysz G., J-P. Balayssac. 2007. „Determination of volumetric water content of concrete using ground-penetrating radar”. Cement and Concrete Research.
[5] Lalague Anna. 2015. Use of Ground Penetrating Radar for Transportation InfrastructureMaintenance. Trondheim. Doctoral Thesis at Norwegian University of Science and Technology.
[6] Stryk Josef, Amir Alani, M. R. Matula, K. Pospisil. 2015. „Innovative Inspection Procedures for Effective GPR Surveing of Critical Transport Infrastructures (Pavement, Bridges and Tunnels)”. Switzerland. Springer. Civil Engineering Applications of Ground Penetrating Radar.
[7] Tosti Fabio, Evert Slob. 2015. „Determination, by using GPR of the volumetric water content in structures, substructures, foundations and soil”. Rome. Springer. Civil Engineering Application od Ground Penetrating Radar.
[8] WutkeMałgorzata,Małgorzata Konopska-Piechurska,Wioletta Jackiewicz-Rek, Kamil Załęgowski,Andrzej Garbacz. 2017. Zastosowanie GPR przy ocenie stopnia zawilgocenia elementów posadowienia w prognozowaniu trwałości
betonu w parkingu podziemnym. Szczecin-Międzyzdroje. Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane.
[9] Wutke Małgorzata. 2015. Use of electromagnetic waves combined to resistivity measurement for the characterization of concrete.Wroclaw.Master Thesis at Wroclaw University of Technology.
[10] Wutke Małgorzata. 2018. Zastosowanie metody georadarowej w ocenie stanu elementów budowli infrastrukturalnych. Kielce. KonferencjaNowoczesna Diagnostyka i Naprawy Nawierzchni Drogowych.
[11] Wutke Małgorzata. 2017. „Potencjalne przyczyny uszkodzeń warstw asfaltowych nawierzchni przed upływem okresu gwarancyjnego. Lokalizacja osłabionych miejsc warstw asfaltowych nawierzchni za pomocą systemu GPR. Naprawa uszkodzeń warstw asfaltowych”. Drogownictwo.
[12] WutkeMałgorzata. 2018. „Use of Ground Penetrating Radar measurement combined to resistivity measurement for characterization of the concrete moisture”. Rapperswil. 17th International Conference on GPR.
[13] Wutke Małgorzata, Małgorzata Konopska-Piechurska. 2018. Nieniszczące metody diagnostyki w budownictwie. Kielce. Konferencja Nowoczesna Diagnostyka i Naprawy Nawierzchni Drogowych. Przyjęto do druku: 07.06.2018 r.

Przeczytaj cały arykuł >>

Materiały Budowlane 07/2018, str. 54-57 (spis treści >>)