mgr inż. Izabela Kasprzyk, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Magdalena Sosnowska, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Most Królowej Jadwigi długości 26 m i szerokości 11 m wybudowany w latach 1861 – 1865 przez firmę braci Wulff miał konstrukcję ceglaną, trójprzęsłową, wspartą na trzech arkadach. W pierwotnej postaci most zachował się do czasu uruchomienia na Kanale Bydgoskim (połączenie Noteci z Brdą) żeglugi dużych jednostek pływających. Gdy wlatach 1908 – 1915 w Bydgoszczy przebudowano drogę wodną Wisła – Odra, włączając odcinek Brdy (między Kanałem Bydgoskim a Wisłą), okazało się, że most Królowej Jadwigi ma za mały prześwit do przepływu m.in. 400-tonowych jednostek transportowych, pogłębiarek, czy tzw. statków łańcuchowych.
* * *
Literatura
[1] Krzysztof Dudek „Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek”; Oddział Pomorsko-Kujawski ZMRP; Bydgoszcz-Grudziądz 2012
[2] Jerzy Sulima-Kamiński „Most Królowej Jadwigi”; Wydawnictwo POMORZE, Bydgoszcz 1998
[3] http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130926/ALBUMY01/130929536
[4] http://petrus1959.flog.pl/wpis/6019265/bydgoszcz-most-krolowej--jadwigi
Materiały Budowlane 7/2014, strona 43-44 (spis treści >>)