logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Zbigniew Tokarski, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy; Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
mgr inż. Bartosz Wojciechowski, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy; Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska

W artykule przedstawiono problemy dotyczące przekroczenia norm hałasu i zanieczyszczeń powietrza w Maastricht w Holandii, które stały się podstawą do rozbiórki autostrady A2 przebiegającej przez centrum miasta i zamianę tego odcinka na dwupoziomowy tunel. Nowa budowla realizowana jest w ramach projektu „Groene Loper”, który wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju. Koncepcja tego innowacyjnego rozwiązania i jego realizacja jest prorozwojowa i proekologiczna. Podczas prac w wielu miejscach ustawiono czujniki drgań oraz czujniki hałasu, a prowadzenie robót zaplanowano w taki sposób, by budowa stanowiła jak najmniejsze utrudnienie dla mieszkańców.

Słowa kluczowe: Holandia, autostrada, przebudowa, tunel.

* * *

Sustainable development in transport based on the example of a two-level tunnel in Maastricht

This article presents problem of Maastricht connected with exceed noise and air pollution standards that were the reason for taking to pieces the A2 motorway located in the city centre and constructing a tunnel. The project called ‘Groene Loper’fully conforms with the idea of sustainable development. Both the concept of this innovative solution and its entire execution are prodevelopmental and proecological. During works vibration and noise sensors are put in many places. Execution of works was planned in such a way that construction is as least bothersome for the inhabitants as possible.

Keywords: Holland, motorway, reconstruction, tunnel.

* * *

Literatura
[1] Radziszewski P., Piłat J., Kowalski K., Pokorski J.: Kierunki rozwoju technologii nawierzchni drogowych w Polsce w aspekcie zrównoważonego rozwoju, monografia pod redakcją Z. Tokarskiego pt. Organizacja Przedsięwzięć Budownictwa Drogowego, Bydgoszcz 2013.
[2] Tokarski Z., Sobotka A.: Wymiana doświadczeń ważnym czynnikiem stosowania innowacji procesowych i produktowych w budownictwie drogowym, monografia pod redakcją Z. Tokarskiego pt. Organizacja Przedsięwzięć Budownictwa Drogowego, Bydgoszcz 2013.
[3] Praca zbiorowa pod redakcją B. Literackiego i L. Mindura pt. Uwarunkowania rozwoju systemu transportowego Polski, PIB Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa-Radom 2007.
[4] Materiały z Centrum Informacyjnego w Maastricht. 

Przeczytaj cały artykuł >>

Materiały Budowlane 7/2014, strona 47-48 (spis treści >>)