dr inż. Krzysztof Błażejowski, ORLEN Asfalt sp. z o.o.
mgr Krystyna Szymaniak, Rettenmaier Polska sp. z o.o.
Nawierzchnie na obiektach mostowych nie powinny być takie same jak w przypadku standardowej konstrukcji na podłożu gruntowym. Wynika to z odmiennego sposobu pracy nawierzchni mostowej, na skutek:
- podgrzewania i chłodzenia spodu konstrukcji mostowej;
- działania wiatru wpływającego na szybką zmianę temperatury warstw;
- dużego ugięcia płyty pomostu spowodowanego przejazdem pojazdów;
- ugięcia na obiektach o stalowej płycie ortotropowej są zwykle większe niż na sztywnych płytach pomostu z betonu cementowego.
* * *
Literatura
[1] Błażejowski K., SMA. Teoria i praktyka. Rettenmaier Polska 2007.
[2] Błażejowski K., Nawierzchnie z mieszanki SMA na obiektach mostowych. Polskie Drogi 7/2007.
[3] Huurman M., Medani T., Molenaar A. A. A. Kasbergen C., Scarpas A., APT Testing and 3D Finite Element Analysis of Asphalt Surfacings on Orthotropic Steel Deck Bridges.
[4] Huurman M., Medani T.O., Scarpas A., Kasbergen C., Development of a 3D-FEM for Surfacings on Steel Deck Bridges.
Materiały Budowlane 7/2014, strona 56 (spis treści >>)