dr inż. Maciej Robakiewicz
Uchwalona 17 października 2008 r. ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów, która wchodzi w życie w marcu 2009 r., zastępuje dotychczasowe przepisy zawarte w ustawie z 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. nr 162, poz. 1121 z późn. zm.), które przez ostatnie 10 lat były podstawą realizacji termomodernizacji budynków w przypadku korzystania z pomocy państwa. Ponadto ustawa rozszerza system tej pomocy na pewną grupę przedsięwzięć remontowych. Nie wracając do wcześniej prowadzonych licznych dyskusji dotyczących celowości wprowadzenia zmiany dotychczasowej ustawy i łączenia w jednej ustawie problemów termomodernizacji i remontów, omówię, jakie zmiany wystąpią w praktyce.
Wspieranie termomodernizacji
Nowa ustawa utrzymuje rodzaje obiektów i zasadę wspierania przedsięwzięć w formie premii termomodernizacyjnej przeznaczonej na spłatę części zaciągniętego kredytu, jak również zadania audytu energetycznego. Nie zmienia się także rola Banku Gospodarstwa Krajowego i banków kredytujących oraz procedura składania i oceny wniosków o przyznanie premii.
Zmianie ulegną warunki przyznawania premii termomodernizacyjnej i określania jej wielkości. Po pierwsze – przestaną obowiązywać dotychczasowe warunki ograniczające wielkość kredytu do 80% kosztów przedsięwzięcia, warunek 10 lat jako maksymalnego okresu spłaty kredytu oraz warunek badania możliwości spłaty rat kredytowych z uzyskanych oszczędności. Oznacza to, że udział kredytu w całości kosztów i okres spłaty pozostawia się do decyzji inwestora oraz banku kredytującego. Ponadto wprowadzono nową zasadę, że niedopuszczalne jest łączenie kredytu udzielanego w trybie ustawy i wsparcia środkami z budżetu Unii Europejskiej. Po drugie – zamiast dotychczasowego ustalenia premii jako 25% kredytu, obowiązują następujące zasady: – premia stanowi 20% kredytu, ale jednocześnie musi spełniać dwa dodatkowe warunki: nie może wynosić więcej niż 16%kosztów całkowitych przedsięwzięcia oraz więcej niż przewidywana wartość dwuletnich oszczędności ustalonych na podstawie audytu energetycznego. Po trzecie – wymagane są dotychczasowe minimalne wielkości procentowe
zmniejszenia rocznego zapotrzebowania energii, z drobna zmianą określającą, że zmniejszenie zapotrzebowania energii o 15% dotyczy budynków, w których po 1984 r. przeprowadzono modernizację systemu grzewczego. (…)
Uchwalona 17 października 2008 r. ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów, która wchodzi w życie w marcu 2009 r., zastępuje dotychczasowe przepisy zawarte w ustawie z 18 grudnia 1998 r. o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. nr 162, poz. 1121 z późn. zm.), które przez ostatnie 10 lat były podstawą realizacji termomodernizacji budynków w przypadku korzystania z pomocy państwa. Ponadto ustawa rozszerza system tej pomocy na pewną grupę przedsięwzięć remontowych. Nie wracając do wcześniej prowadzonych licznych dyskusji dotyczących celowości wprowadzenia zmiany dotychczasowej ustawy i łączenia w jednej ustawie problemów termomodernizacji i remontów, omówię, jakie zmiany wystąpią w praktyce.
Wspieranie termomodernizacji
Nowa ustawa utrzymuje rodzaje obiektów i zasadę wspierania przedsięwzięć w formie premii termomodernizacyjnej przeznaczonej na spłatę części zaciągniętego kredytu, jak również zadania audytu energetycznego. Nie zmienia się także rola Banku Gospodarstwa Krajowego i banków kredytujących oraz procedura składania i oceny wniosków o przyznanie premii.
Zmianie ulegną warunki przyznawania premii termomodernizacyjnej i określania jej wielkości. Po pierwsze – przestaną obowiązywać dotychczasowe warunki ograniczające wielkość kredytu do 80% kosztów przedsięwzięcia, warunek 10 lat jako maksymalnego okresu spłaty kredytu oraz warunek badania możliwości spłaty rat kredytowych z uzyskanych oszczędności. Oznacza to, że udział kredytu w całości kosztów i okres spłaty pozostawia się do decyzji inwestora oraz banku kredytującego. Ponadto wprowadzono nową zasadę, że niedopuszczalne jest łączenie kredytu udzielanego w trybie ustawy i wsparcia środkami z budżetu Unii Europejskiej. Po drugie – zamiast dotychczasowego ustalenia premii jako 25% kredytu, obowiązują następujące zasady: – premia stanowi 20% kredytu, ale jednocześnie musi spełniać dwa dodatkowe warunki: nie może wynosić więcej niż 16%kosztów całkowitych przedsięwzięcia oraz więcej niż przewidywana wartość dwuletnich oszczędności ustalonych na podstawie audytu energetycznego. Po trzecie – wymagane są dotychczasowe minimalne wielkości procentowe
zmniejszenia rocznego zapotrzebowania energii, z drobna zmianą określającą, że zmniejszenie zapotrzebowania energii o 15% dotyczy budynków, w których po 1984 r. przeprowadzono modernizację systemu grzewczego. (…)