logo
ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

1,5 x 2,8  x 11,2 m (grubość x szerokość x wysokość)  i  waga ok. 29 t to podstawowa charakterystyka  chwytaka, który wykona ściany szczelinowe komory startowej  tarczy TBM. Ściany tzw. łącznika będą miały szerokość 150 cm i będą to najszersze sekcje wykonane w naszym kraju przez Soletanche Polska, światowego lidera w zakresie budownictwa  podziemnego.
 
Na budowie tzw. Komory Odolanowskiej prace związane z realizacją fundamentowania specjalistycznego prowadzone są  zgodnie
z harmonogramem. Obecnie wykonane zostały ściany szybu, przez który zostanie opuszczana największa
w Polsce tarcza TBM o średnicy 13 m. Rozpoczęto prace związane z wykonaniem niestandardowej wielkości ciągu ścian szczelinowych łączących ze sobą dwa szyby. Drugi szyb przeznaczony jest dla mniejszej tarczy o średnicy 8,7 m, która zostanie użyta do wydrążenie tzw. tuneli rozjazdowych. Podczas prac budowlanych ściany łącznika będą stanowiły zabezpieczenie wykopu. W fazie docelowej staną się integralną częścią konstrukcji podziemnej obiektu.   Skąd pomysł na takie rozwiązanie?
 
Koncepcji na wykonanie łącznika pomiędzy dwoma szybami mieliśmy kilka. Ostatecznie generalny wykonawca, firma PBDiM Sp. z o.o., zdecydował się na rozwiązanie zakładające wykonanie niestandardowej szerokości ścian szczelinowych. Gabaryty ściany wynikają z warunków hydro-geologicznych tj. parcia gruntu, wody oraz tzw. obciążeń użytkowych na poziomie terenu. Dzięki zwiększeniu grubości ścian w fazie realizacyjnej nie będzie potrzebne jej dodatkowe rozparcie, co w znacznym stopniu ułatwi, a tym samym przyśpieszy wykonanie wykopu oraz prowadzenie robot ziemnych i żelbetowych – wyjaśnia Urszula Tomczak, Główny Projektant i Ekspert Soletanche Polska.
 
Ściana o grubości 150 cm zrealizowana zostanie na głębokości od 10 do 35 m  poniżej poziomu terenu i będzie to 310 m. Do jej wykonania zostanie zużyte 11 122 m³ betonu. Pole powierzchni ścian szczelinowych to 7 414 m². Zabezpieczeniem  stateczności  ścian  szczelinowych  jest  strop rozporowy  na  wierzchu  ścian.  W  fazie  docelowej  pracy  ściany  dodatkowo  jako  rozparcie  pracuje  też płyta  fundamentowa.
 
Po zakończeniu prac związanych z realizacją łącznika Soletanche przejdzie do kolejnego etapu jakim jest realizacja ścian drugiego szybu.

 

Soletanche dobrze zna specyfikę gruntów na jakich stoi Łódź. Spędziłem tu blisko 3 lata nadzorując prace geotechniczne trasy W- Z oraz pobliskiego Hiltona
– wspomina Jakub Morzywołek, Projekt Manager, Soletanche Polska.  Jestem przekonany, że ta wiedza i doświadczenie przełożą się na efektywność i jakość naszej pracy przy tym projekcie – zapewnia. Ta realizacja jest nietypowa, ponieważ bardzo rzadko zdarza się nam wykonywać tak szerokie ściany. Nawet na naszej brygadzie rozmiar chwytaka robi wrażenie. Lubimy niestandardowe realizacje i wyzwania z nimi związane, one właśnie sprawiają, że lubimy naszą pracę - podsumowuje Morzywołek.

 

Strategia jaką przyjęło miasto wpisuje się w ogólnoświatowy trend polegający na oddawaniu przestrzeni dla ruchu pieszo - rowerowego chowając jednocześnie infrastrukturę drogową i kolejową pod ziemię, minimalizując tym samym hałas i emisję CO₂ do atmosfery. To plasuje Łódź w kręgu największych światowych aglomeracji, które przyjęły podobne cele. Inwestycja mocno przyczyni się również do usprawnienia ruchu kolejowego w kraju, na skutek połączeniu pomiędzy dworcem Łódź Fabryczna, a Łódź Kaliska. Dzięki budowie mniejszych przystanków tunel średnicowy będzie również alternatywną formą komunikacji względem autobusów i tramwajów dla mieszkańców Łodzi. Z tunelu będzie korzystać Łódzka Kolej Aglomeracyjna. To oznacza, że podziemne połączenia kolejowe będą potężnym wsparciem dla komunikacji w mieście.

 

Tunel średnicowy jest jedną z większych realizacji tunelowych w jakich obecnie bierze udział Soletanche Polska. W tym samym czasie firma prowadzi prace na budowie krańcowej stacji II linii metra, C21 (M2 Bródno) w Warszawie (wraz z torami odstawczymi oraz podziemną halą, która ma pomieścić 11 torów umożliwiających pociągom zawracanie) oraz najdłuższego tunelu drogowego w Polsce realizowanego w technologii ścian szczelinowych w ramach zadania  Południowej Obwodnicy Warszawy. W Łodzi, oprócz wspomnianej Komory Odolanowskiej, firma wykonuje również fundamenty tunelu drogowego powstającego w ramach projektu Rynek Kobro.

 

Zakres prac zakontraktowanych przez Soletanche Polska ma zakończyć się w 4 kwartale 2020 r., pod warunkiem, że nie zostanie on rozszerzony. Kontrakt  jest realizowany na zlecenie Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o., natomiast zamawiającym jest PKP PLK.
 
Budowa Komory-Odolanowskiej Soletanche Polska
Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
 
Budowa Komory-Odolanowskiej Soletanche Polska
Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Budowa Komory-Odolanowskiej Soletanche Polska
Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Duży chwytak - Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Duży chwytak - Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Duży chwytak - Budowa Komory-Odolanowskiej Soletanche Polska
Duży chwytak - Budowa Komory-Odolanowskiej Soletanche Polska
Duży chwytak - Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Duży chwytak - Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Duży chwytak - Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Duży chwytak - Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Duży chwytak - Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Duży chwytak - Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Standardowy chwytak - Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Standardowy chwytak - Budowa Komory Odolanowskiej Soletanche Polska
Urszula Tomczak - Główny Projektant i Ekspert Soletanche Polska
Urszula Tomczak - Główny Projektant i Ekspert Soletanche Polska