logo

ISSN 0137-2971, e-ISSN 2449-951X

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

CEMEX Polska dostarcza beton na budowę tunelu drogowego pod cieśniną Świna. Rozpoczęcie drążenia tunelu planowane jest na wiosnę 2021 r., ale od marca br. Mobilne Wytwórnie Betonu CEMEX produkują specjalistyczny beton towarowy spełniający kluczowe kryteria technologiczne.

Świnoujście to wyjątkowe miasto w Polsce, położone na 44 wyspach, skomunikowanych między sobą głównie drogą wodną. Budowa tunelu pod Świną ma na celu ustanowienie sprawnego połączenia komunikacyjnego pomiędzy kluczowymi wyspami. Na potrzeby realizacji projektu, generalny wykonawca budowy, tj. konsorcjum firm z grupy PORR i firmy Gülermak podjął współpracę z producentem betonu towarowego - firmą CEMEX Polska w celu dostawy specjalistycznych betonów, w tym szybkowiążącego betonu PROMPTIS, betonu posadzkowego FIBRON oraz betonu kontraktorowego o podwyższonej wodoszczelności, w klasie C30/37. Ten typ betonu stosowany jest w realizacjach specjalnych elementów podwodnych i charakteryzuje się odpowiednią konsystencją oraz samozagęszczalnością pod własnym ciężarem, umożliwiającą wypełnianie przestrzeni pomiędzy zbrojeniem, także w nietypowych i trudnych warunkach.

CEMEX Polska produkuje i dostarcza beton z Mobilnych Wytwórni Betonu Towarowego w Świnoujściu na budowę ścian szczelinowych, stropu komory startowej oraz beton posadzkowy do budowy hali przeznaczonej do produkcji tubingów, czyli osłony tunelu. – Tunel pod Świną to wyjątkowa inwestycja, na którą czekają mieszkańcy i przedsiębiorcy lokalni, a także turyści odwiedzający to szczególne miejsce na mapie Polski. CEMEX opracował na potrzeby realizacji inwestycji wiele specjalnych mieszanek betonowych o rozszerzonych właściwościach, w tym betony wodoszczelne, które umożliwią budowę zaawansowanych elementów tunelu w wymagających warunkach oraz betony mrozoodporne w klasie F-150. Praca nad tą inwestycją stanowi wyzwanie dla technologów betonu i inżynierów. Wierzymy, że nasze starania zaowocują solidną, odporną konstrukcją, która posłuży mieszkańcom na lata – powiedział Tomasz Szczepański, Menadżer Mobilnych Wytwórni Betonu CEMEX w Polsce.

Budowany tunel drogowy o długości 1,4 kilometra pod cieśniną Świna połączy wyspy Uznam i Wolin. Inwestycja obejmuje budowę jezdni z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy, a poniżej jezdni zostanie wybudowany tunel ewakuacyjny. Inwestycja ma być oddana do użytkowania jesienią 2022 r.

Zapraszamy do zapoznania się krótkim filmem na temat tej inwestycji : https://youtu.be/OWWnrUEmLiE