Akustyczne właściwości sufitu podwieszonego odgrywają bardzo istotną rolę. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z biurem, salą wykładową, kinem, teatrem, szpitalem, ważne jest, aby: zrozumieć wypowiedź rozmówcy, zachować dyskrecję i móc się skoncentrować. W celu uzyskania dobrej akustyki pomieszczenia, która kształtowana jest przez pochłanianie dźwięku oraz izolacyjność akustyczną wzdłużną, dotychczas stosowano m.in. przegrody absorpcyjne w przestrzeni między sufitowej lub warstwę wełny mineralnej. Obecnie można zrezygnować z dodatkowych nakładów, wybierając odpowiedni sufit akustyczny.
Działanie stropu DX-Therm firmy Dennert polega na przenoszeniu ciepła z nagrzanych elementów budowlanych do tych o niższej temperaturze. Wykorzystanie tego zjawiska do chłodzenia umożliwia specjalna konstrukcja stropu wyposażona w zintegrowany system rur, którymi przepływa zimna woda, absorbująca gorące powietrze z pomieszczenia. W ten sposób możliwe jest uzyskanie spadku temperatury nawet o 5 °C bez montowania klimatyzatorów ograniczających przestrzeń. Taki sposób chłodzenia pozwala na dowolną aranżację pomieszczeń i jest bardziej ekonomiczny w porównaniu z tradycyjną klimatyzacją, której praca wymaga stałego poboru energii elektrycznej.
W Polsce do izolacji termicznej i akustycznej budynków stosuje się głównie styropian i wełnę mineralną. Perlit jako materiał izolacyjny jest mało znany. Przez wiele lat był stosowany głównie w Europie Południowej, a obecnie coraz częściej wchodzi na nowe rynki. Perlit jest w 100% materiałem naturalnym. Wydobywany w postaci skały magmowej zostaje następnie poddany obróbce termicznej (ekspandowaniu) w wysokiej temperaturze. Podczas tego procesu jego objętość wzrasta ośmiokrotnie i uzyskuje się lekkie, drobne, porowate granulki, zwane perlitem ekspandowanym.
Wobec nowoczesnych materiałów budowlanych stawia się wiele wymagań jednocześnie. Powinny być estetyczne, wręcz inspirujące, a jednocześnie przyjazne człowiekowi i ekonomiczne. Muszą także zapewniać bezpieczeństwo pożarowe i komfort użytkowania. Jest to szczególnie ważne w obiektach użyteczności publicznej, takich jak biura, centra handlowe czy szkoły. W tego typu budynkach, ze względu na otwarte przestrzenie oraz dużą liczbę twardych powierzchni pokrytych szkłem, aluminium czy tynkiem, zwraca się także coraz większą uwagę na komfort akustyczny. Jest on równie istotny jak komfort cieplny czy odpowiednie oświetlenie.
Zbyt głośne i niepożądane dźwięki są dokuczliwe, a jeżeli trwają długo, stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia człowieka. Stałe działanie hałasu powoduje dyskomfort psychiczny, stres, rozkojarzenie, a w skrajnych przypadkach nawet trwałe uszkodzenie słuchu. Zbyt duże natężenie dźwięku nasila zmęczenie, ogranicza komunikację, a w efekcie znacznie obniża wydajność pracy człowieka oraz standard jego życia. To wystarczająco wiele argumentów przemawiających za tym, aby zadbać o możliwie najlepszy komfort akustyczny w budynkach. Jak to zrobić?
Pochłanianie dźwięku przez fotele, krzesła oraz publiczność jest jednym z ważniejszych czynników mających wpływ na warunki akustyczne, głównie czas pogłosu, w pomieszczeniach o kwalifikowanej akustyce, takich jak sale koncertowe, kina czy teatry. Fotele oraz krzesła puste lub z publicznością często są głównym elementem pochłaniającym dźwięk w tego typu pomieszczeniach. Czas pogłosu jest najważniejszym parametrem opisującym właściwości akustyczne pomieszczeń. Stwierdzono, że najmniejsza rozpoznawalna różnica czasu pogłosu dla złożonych źródeł dźwięku (jak muzyka orkiestrowa) wynosi ok. 5% w zakresie średnich częstotliwości.
W rozwiązaniach konstrukcyjnych przegród warstwowych, stanowiących elementy ścienne zabezpieczeń przeciwhałasowych ograniczających hałas przemysłowy (obudowy dźwiękochłonne-izolacyjne) i komunikacyjny (ekrany akustyczne), stosuje się na ogół dwa rodzaje materiałów skojarzonych ze sobą: dźwiękochłonne i dźwiękoizolacyjne. Zagadnienie to w odniesieniu do obudów maszyn i urządzeń zostało omówione w artykule J. Sikora Obudowa maszyn i urządzeń, jako sposób ochrony stanowisk pracy przed hałasem opublikowanym w miesięczniku „Materiały Budowlane” nr 8/2005, str. 35 – 37.
Ściany murowe są ustrojami bardzo skomplikowanymi pod względem akustycznym. Ich izolacyjność akustyczna zależna jest od tworzywa, z którego wykonane są elementy murowe, ich geometrii (pełne, drążone, różny rodzaj drążeń), sposobu rozwiązania połączeń między poszczególnymi elementami, grubości ściany i jej masy powierzchniowej, a także rodzaju zastosowanych warstw wykończeniowych. Wpływ tych czynników jest różny i zależny od wzajemnego oddziaływania pod względem akustycznym szczegółów rozwiązań konkretnych rodzajów ściany.