100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.
Zarabiam, ciężko pracując [reklama]
Nowoczesne spoiwa stabilizacyjne dla inżynierii komunikacyjnej [reklama]
Inspirujący materiał budujący! [reklama]
Spoiwo mineralne z odpadu papierniczego
W ostatnich latach w Instytucie Szkła, Ceramiki, Materiałów Ogniotrwałych i Budowlanych w Oddziale Inżynierii Materiałowej, Procesowej i Środowiska w Opolu są prowadzone prace mające na celu pozyskanie z surowców odpadowych i odpadów przemysłowych nowych materiałów mineralnych zawierających aktywne składniki hydrauliczne i pucolanowe. Szczególną uwagę zwrócono na możliwość wykorzystania odpadu papierniczego do produkcji spoiw mineralnych. Jak wynika z przeprowadzonych dotychczas badań, odpady te, po przetworzeniu w procesie wysokotemperaturowym, charakteryzują się znaczną zawartością reaktywnego wapna oraz innych aktywnych składników, takich jak metakaolin.
Ekspansja ATLASA na Wschód
Firma ATLAS, znany producent chemii budowlanej, kupił większościowy pakiet udziałów prywatnej spółki Tajfun, czołowego producenta tej branży na Białorusi. Firma ta, założona 11 lat temu przez dwóch wspólników, ma podobną historię jak Atlas. Dzięki nabyciu udziałów w Spółce Tajfun firma Atlas umocni swoją pozycję na Wschodzie. W ciągu najbliższych dwóch lat na modernizację i rozwój produkcji udziałowcy przeznaczą ok. 4 mln USD. Jej właściciele zaczynali od zera i byli na swoim rynku pionierami przedsiębiorczości.
Jeden surowiec - wiele produktów - wiele zastosowań
Wapno kojarzy się nam zwykle z budownictwem oraz z murowaniem lub tynkowaniem. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że jakkolwiek kariera wapna zaczęła się od zastosowania go przy wznoszeniu starożytnych budowli, to z czasem w gospodarce pojawiało się coraz więcej różnego rodzaju produktów bazujących na skale wapiennej lub wapnie palonym. Dziś, nie wiedząc nawet o tym, otoczeni jesteśmy przedmiotami, do których produkcji wykorzystano kamień wapienny albo wapno palone lub hydratyzowane.
Zastosowanie wapna hydratyzowanego w drogownictwie
Uszkodzenia nawierzchni mineralno-asfaltowej są spowodowane wymywaniem przez wodę asfaltu z powierzchni kruszywa oraz niewystarczającą przyczepnością asfaltu do kruszywa, uzyskiwaną w momencie ich pierwszego kontaktu, a wymaganą przez cały okres eksploatacji nawierzchni. Uszkodzenia potęgowane są przez działanie mrozu, który powoduje, że zamarzająca woda niszczy wewnętrzną strukturę mieszanki, obniżając jej parametry mechaniczne, m.in. sztywność, stabilność i wytrzymałość. Skuteczną metodą zwiększania przyczepności asfaltu do kruszywa, a zatem zwiększenia odporności nawierzchni drogowych na działanie wody i mrozu, jest dodawanie, obok mączki wapiennej, wapna hydratyzowanego (wodorotlenku wapnia – CA(OH)2).
Strona 1 z 3
- start
- Poprzedni artykuł
- 1
- 2
- 3
- Następny artykuł
- koniec