Ocena mrozoodporności kruszywa wykorzystywanego w tak specyficznych i wymagających budowlach, jakimi są obiekty inżynierskie, powinna być ostatecznie potwierdzona w badaniach mrozoodporności na próbkach betonowych, wg powszechnie stosowanych w kraju procedur badawczych. W przypadku betonów na obiekty mostowe w poszczególnych elementach występuje zróżnicowanie m.in. ze względu na klasy wytrzymałości, dlatego też dobrym rozwiązaniem jest stosowanie kruszyw o zróżnicowanych właściwościach do określonych elementów, uwzględniając założoną trwałość całej konstrukcji. Z punktu widzenia kosztów transportu kruszyw wskazane wydaje się stosowanie surowców lokalnych, ale tylko takich, które mają potwierdzoną przydatność do danego zastosowania. Nabyte doświadczenia powinny być wykorzystane do opracowania krajowych przepisów prawnych zawierających wymagania dotyczące kruszyw do betonów w budownictwie komunikacyjnym.
100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.