Na skutek przyjętej przez rząd strategii rozwoju się ci kolejowej, mającej na celu zwiększenie prędkości na liniach konwencjonalnych do 200 km/h dla ta -boru konwencjonalne go i 250 km/h dla taboru z wychylnym pudłem, niezbędne stało się opracowanie szczegółowych warunków technicznych dla modernizacji lub budowy linii kolejowych [Stan dardy Techniczne – szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości v ≤ 200km/h (dla taboru konwencjonalne go)/250km/h (dla ta boru z wychylnym pudłem), PKP PLK S.A., Warszawa2009 r.], dostosowanych do tych wymagań.
Zadanie to zlecono konsorcjum koordynowanemu przez Instytut Kolejnictwa. Dział dotyczący obiektów inżynieryjnych był realizowany przez specjalny zespół w Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie. Zakłada się, że docelowe prędkości maksymalne na poszczególnych liniach kolejowych będą wynikały z pełnionych przez te linie zadań w ramach sieci kolejowej.