Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej o najniższym poziomie innowacyjności. Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) rzadko wprowadzają innowacje technologiczne, a także innowacje w zakresie organizacji, zarządzania czy marketingu. Szansą na wzmocnienie potencjału MŚP jest projekt „Innowacje – to proste”, którego założenia zaprezentowano podczas konferencji prasowej 26 września br. W Warszawie.
Szansa na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
Projekt realizowany w dwóch etapach
przez Związek Rzemiosła Polskiego we współpracy z BDKM Grupą Doradczą,
finansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego. W pierwszym etapie zostanie zbadana innowacyjność małych firm. Szczególną
uwagę zwraca się na rolę kapitału ludzkiego (pracowników) w procesie
generowania innowacji i zarządzania nimi. Na podstawie badań przygotowany
zostanie raport o stanie innowacyjności rzemiosła, a także podręczniki o wdrażaniu
innowacji w mikro- i małych przedsiębiorstwach oraz dobrych praktykach w
zakresie innowacji. W drugim etapie przeprowadzone będą szkolenia dla mikro-
oraz małych przedsiębiorców i kadry zarządzającej oraz seminaria dla przedstawicieli
organizacji partnerów społecznych, w tym izb i cechów rzemieślniczych na temat
stanu innowacyjności rzemiosła, metod i instrumentów zwiększania innowacyjności
oraz możliwości ich finansowania. W szkoleniach weźmie udział 250 przedstawicieli
organizacji partnerów społecznych i 500 przedsiębiorców. Zdaniem Jerzego
Bartnika – Prezesa Związku Rzemiosła Polskiego mikro- i małe przedsiębiorstwa wciąż
obawiają się innowacji, przez które rozumieją przede wszystkim nowoczesne technologie. Kojarzą je z dużymi wydatkami,
współpracą z instytucjami naukowymi i dużym ryzykiem finansowym. Tymczasem
innowacje to także nowoczesne rozwiązania w zakresie organizacji, zarządzania
czy marketingu. Danuta Jabłońska – prezes BDKM Grupy Doradczej podkreśliła, że
koniecznie trzeba wykorzystać potencjał MŚP. Należy zwiększyć zasób wiedzy przedsiębiorców,
którzy mogliby wdrożyć w swoich firmach innowacje, ale nie wiedzą, gdzie szukać
wsparcia i źródeł finansowania oraz jak rozpocząć wdrażanie. Zwiększenie
innowacyjności MŚP przyczyni się do wzrostu ich konkurencyjności, a tym samym zwiększy
ich szanse rozwoju. Statystyki pokazują, że w ostatnich 3 latach innowacje
organizacyjne wdrożyło jedynie 30% MŚP, w tym co trzecie mikro przedsiębiorstwo.