inora - (reklama)
100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.
dr Michał Grela
dr inż. Krzysztof Traczyński
Tkaninę geosyntetyczną, jako element formujący oraz usztywniający kolumny piaskowe, wykorzystywane do wzmacniania słabych gruntów, po raz pierwszy zastosowano w Niemczech w latach siedemdziesiątych XX w. Najsłabszym punktem takiej kolumny był szew, a otrzymane parametry nośności pala nie satysfakcjonowały projektantów i inwestorów. W efekcie rozwiązanie traktowano marginalnie. Sytuacja zmieniła się w latach dziewięćdziesiątych XX w., gdy firma Möbius wprowadziła na rynek kolumny w geosyntetycznym rękawie tkanym w technice bezszwowej Geotextile-Encased Columns (GEC) lubMöbius iHuesker SyntheticGmbH.
mgr inż. Michał Januszewski
Dobór technologii zabezpieczenia ścian wykopu jedno- bądź wielokondygnacyjnego parkingu podziemnego zależy od warunków geotechnicznych i środowiskowych w miejscu realizacji. Rosnąca świadomość inżynierów budownictwa sprawia, że coraz częściej bez obaw wykorzystują ścianki szczelne jako elementy konstrukcji przyczółków mostowych, tuneli czy parkingów podziemnych. Mimo tego nadal funkcjonują mity na temat „korozji grodzic w gruncie”, ich „nośności pionowej”, „odporności ogniowej” czy „szczelności zamków”.
mgr inż. Piotr Piórko
Przy pewnych uwarunkowaniach technologicznych kotwy gruntowe są podstawowym, a właściwie jedynym sposobem zapewniania stateczności ścian wykopów głębokich. Dodatkowe trudności w montażu kotew gruntowych związane są m.in. z rozwojem inżynierii miejskiej, a szczególnie tzw. urbanistyki podziemnej zajmującej się m.in. budową podziemnych tras komunikacyjnych, wielopoziomowych skrzyżowań, garaży podziemnych oraz głębokich fundamentów pod wysokie budynki. W związku z tym jest wiele czynników, które należy wziąć pod uwagę na etapie planowania oraz projektowania inwestycji.