prof. dr hab. inż. Jan Biliszczuk
dr inż. Jerzy Onysyk
mgr inż. Wojciech Barcik
dr inż. Robert Toczkiewicz
mgr inż. Artur Tukendorf
Na pełną ocenę polskich osiągnięć w dziedzinie mostów z betonu sprężonego o konstrukcji cięgnowej (wantowej lub typu extradosed) trzeba poczekać do ukończenia m.in. mostów w Kwidzynie, Gdańsku, czy w ciągu autostrady A1, w pobliżu Wodzisławia Śląskiego. Dotychczasowe doświadczenia z eksploatacji i badań obiektów, są pozytywne i wskazują, że polscy inżynierowie opanowali zasady projektowania i budowy takich konstrukcji. Porównując niektóre krajowe rozwiązania z projektami wykonanymi np. przez SHP [13], widać, że mamy jeszcze wiele do zrobienia w zakresie poprawy kształtowania architektonicznego i estetyki mostów podwieszonych.
Literatura
[1] Biliszczuk J.:Mosty podwieszone. Projektowanie i realizacja.Arkady,Warszawa 2005.
[2] Biliszczuk J., Barcik W., Onysyk J., Stępień K.: Projekt mostu nad Łyną w ciągu obwodnicy Olsztyna, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Aktualne realizacje mostowe”, Wrocław, 24 – 25 listopada 2011. DWE, s. 161 – 168.
[3] Biliszczuk J., Barcik W., Onysyk J., Szczepański J.,Toczkiewicz R., Tukendorf A., AstA.: Zastosowanie elementów prefabrykowanych do budowy pylonówmostów podwieszonych, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Prefabrykacja w mostownictwie”, Wrocław, 23 – 24 listopada 2010. DWE, s. 151 – 166.
[4] Biliszczuk J., Barcik W., Onysyk J., Szczepański J.,Toczkiewicz R., TomiczekM., Tukendorf A., Tukendorf K.: Technological aspects of construction of a concrete cable- -stayed bridge along the highway ring road of Wrocław, Proc. of fib Symposium „Concrete engineering for excellence and efficiency”, Prague, June 8 – 10, 2011, pp. 427 – 430.
[5] Biliszczuk J., Barcik W., Onysyk J., Prabucki P., Sułkowski M.: Wiadukt podwieszony z betonu sprężonego nad autostradą A4 w Wykrotach, Inżynieria i Budownictwo, nr 6/2009, s. 303 – 305.
[6] Biliszczuk J., Barcik W., Onysyk J., Sułkowski M., Szczepański J., Tukendorf K.: Wiadukty nad drogami dwujezdniowymi o charakterystycznym ukształtowaniu, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Aktualne realizacje mostowe”, Wrocław, 24 – 25 listopada 2011. DWE, s. 169 – 184.
[7] Budowa mostu Tysiąclecia we Wrocławiu 2002 – 2004. Skanska. Wrocław 2004.
[8] Ciejka W.: Obwodnica Zembrzyc z mostem przez Skawę. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Wrzesień – Październik 2010, s. 34 – 37.
[9] Filipiuk S.: Projekt budowlanymostu przez Wisłę koło Kwidzyna, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Obiekty mostowe na autostradach i drogach ekspresowych”, Wrocław, 26 – 27 listopada 2009. DWE, s. 155 – 160.
[10] Nadolny A: Nowy most przez Wartę w Koninie, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Mosty podwieszone i wiszące”, Wrocław, 1 – 2 grudnia 2005. DWE, s. 236 – 240.
[11] Pawlik G., Nadolny A., Berger A.: Najdłuższa estakada w Polsce,most extradosed o rekordowej rozpiętości przęsła oraz inne obiekty na południowej obwodnicy miasta Gdańsk, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Aktualne realizacje mostowe”, Wrocław, 24 – 25 listopada 2011. DWE, s. 391 – 400.
[12] Siwowski T., Żółtowski P., Ciejka W: Nowy most typu extradosed przez Rabę w Dobczycach, Materiały seminariumWrocławskie Dni Mostowe „Aktualne realizacje mostowe”, Wrocław, 24 – 25 listopada 2011. DWE, s. 133-144.
[13] Strasky J.:Mosty o konstrukcji cięgnowej zaprojektowane przez biuro SHP w Brnie, Republika Czeska, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Aktualne realizacje mostowe”, Wrocław, 24 – 25 listopada 2011. DWE, s. 97-118.
[14] Toczkiewicz R.: Z Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych mostów sprężonych typu extradosed, Materiały seminarium Wrocławskie Dni Mostowe „Technologiczne aspekty w projektowaniu i budowie mostów betonowych”, Wrocław, 23 – 24 listopada 2006. DWE, s. 233 – 240.
[15] Trochymiak W.: Najnowsze rozwiązania mostów sprężonych cięgnami zewnętrznymi, Inżynieria i Budownictwo, nr 3 – 4/2002, s. 147 – 153.