Akustyka wnętrz, podobnie zresztą jak akustyka budowlana, jest nierozerwalnie związana z projektem architektoniczno- budowlanym obiektu. Wszelkie zaproponowane przez konsultanta akustycznego rozwiązania muszą zostać zaakceptowane przez architekta i umieszczone w jego własnym projekcie. W artykule zaprezentowałem najważniejsze relacje pomiędzy architekturą a akustyką z przykładami wybranych projektów i realizacji, w których uczestniczyłem jako projektant akustyki. Omówienie tych relacji wydaje się istotne również z tego powodu, że im na wcześniejszym etapie projektowania rozpocznie się współpraca architekta i akustyka, tym większa jest szansa na bezkolizyjne połączenie architektonicznej formy i akustycznej funkcji. Większość pomieszczeń występujących w projektowanych obiektach można podzielić, wg ich akustycznej funkcji, na cztery podstawowe grupy:
1) pomieszczenia przeznaczone do tworzenia lub odbioru muzyki (bez nagłośnienia);
2) pomieszczenia przeznaczone do odbioru prezentacji słownych (bez nagłośnienia);
3) pomieszczenia z grup 1) i 2) wykorzystujące do transmisji słowa lub dźwięku wyłącznie system nagłośnienia;
4) pomieszczenia do pracy, przebywania lub odpoczynku ludzi.
Każda z wymienionych grup pomieszczeń wymaga nieznacznie innego podejścia ze strony projektanta. Różny jest stopień trudności przy implementacji rozwiązań akustycznych w projekcie architektonicznym i różna skala koniecznej ingerencji w kształt, rozwiązania przestrzenne oraz materiałowo-konstrukcyjne projektu architektonicznego z uwagi na wymagania akustyczne.
100 punktów za artykuły naukowe!
Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.