logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr inż. Piotr Podhorecki

W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku w Stanach Zjednoczonych realizowano założenia tzw. Planu Eisenhowera, który przewidywał m.in. rozbudowę infrastruktury drogowej w całym kraju. W tych dwóch dziesięcioleciach wybudowano w USA kilkanaście tysięcy kilometrów nowych dróg, w tym autostrady, drogi szybkiego ruchu, drogi ekspresowe. Wiązało się to również z budową dużej liczby wiaduktów, przepustów drogowych (już wtedy w ograniczonym zakresie uwzględniano potrzeby zwierząt) oraz przepraw przez rzeki i inne przeszkody naturalne. Wśród mostów wybudowanych w tym okresie było kilkaset obiektów o znacznej długości (przekraczającej kilometr) i wysokości (przekraczającej dwadzieścia metrów w świetle) oraz długich przęsłach (przekraczających kilkadziesiąt metrów). Obiekty te zostały zaprojektowane na siedemdziesięciopięcioletni okres użytkowania, przy pewnych założeniach dotyczących serwisowania, maksymalnych obciążeń i natężenia ruchu. Okazało się jednak, że przewidywania i założenia projektowe były w większości przypadków niedoszacowane

Modelowym przykładem takiego obiektu mostowego jest Girard Point w Filadelfii zbudowany w latach 1968–1971...

Zamów dostęp do numeru >>