logo

e-ISSN 2449-951X
ISSN 0137-2971
Pierwotna wersja - elektroniczna
Pierwotna wersja językowa - angielska

100 punktów za artykuły naukowe!

Zgodnie z Komunikatem Ministra Nauki z 5 stycznia 2024 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych, autorzy za publikację artykułów naukowych w miesięczniku „Materiały Budowlane” z dyscyplin: inżynieria lądowa, geodezja i transport; architektura i urbanistyka; inżynieriamateriałowa; inżynieria chemiczna; inżynieria mechaniczna, a także inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, otrzymują 100 pkt.

dr hab. inż. Barbara Rudno-Rudzińska

Jest to kolejny artykuł dotyczący niezmiernie ważnego, a niestety pomijanego w projektowaniu, problemu warunków akustycznych występujących w pomieszczeniach przeznaczonych do przebywania i nauki dzieci (artykuł poświęcony warunkom akustycznym w klasach szkolnych ukazał się w miesięczniku „Materiały Budowlane” nr 8/2011). Wykończenie i wyposażenie jest podstawowym czynnikiem decydującym o poziomie hałasu w pomieszczeniu, w którym przebywają dzieci. Impulsem do podjęcia tematu było moje subiektywne odczucie dyskomfortu akustycznego podczas wizyt w jednym z wrocławskich nowo wzniesionych przedszkoli, a także informacje podawane w mediach o zamiarze budowy przedszkoli podobnego typu oraz przedszkoli kontenerowych. Badania hałasu w przedszkolu, których wyniki przedstawiam w artykule, wykonane zostały w ramach prac własnych Instytutu Telekomunikacji, Teleinformatyki i Akustyki Politechniki Wrocławskiej.

Zapewnienie odpowiednich warunków akustycznych w pomieszczeniach przedszkolnych powinno być jednym z podstawowych zadań projektanta. Nadmierny hałas wpływa niekorzystnie zarówno na dzieci, które przebywają w takich pomieszczeniach po kilka godzin dziennie, jak i ich opiekunów. Zbyt duży poziom hałasu prowadzi do zmniejszenia zrozumiałości mowy, kłopotów z komunikacją, wolniejszego przyswajania wiedzy, zmęczenia i irytacji. Badania akustyczne, przedstawione w artykule, wykonane zostały w przedszkolu oddanym do użytkowania w 2008 r. Jest to budynek parterowy. Ściany zewnętrzne wykonane są z płyt warstwowych z rdzeniem styropianowym grubości 7,5 cm, wełny mineralnej grubości 12 cm oraz płyt gipsowo-kartonowych Ridurit grubości 2,5 cm. Ściany działowe i sufity są z płyt warstwowych z rdzeniem styropianowym grubości 7,5 cm, warstwy wełny mineralnej grubości 12 cm i płyt gipsowo-kartonowych 2 x 1,25 cm. Pomieszczenia, w których przebywają poszczególne grupy dzieci, są podobne, a ich powierzchnia wynosi 58,8 – 62,4 m 2 , zaś wysokość – 3 m. Ściany i sufit pomieszczeń dla dzieci zostały pokryte pomalowaną tapetą z włókna szklanego, przy czym w każdej sali jedna ze ścian (zewnętrzna) jest cała przeszklona. Od strony wewnętrznej, na oknach zamontowane zostały rolety oraz zawieszone firanki. Zgodnie z projektem wykonawczym we wszystkich salach podłogi powinny być wyłożone wykładziną dywanową, lecz podczas badań stwierdzono, że znajduje się na nich wykładzina z tworzywa sztucznego (najprawdopodobniej z PVC). Dodatkowo w każdej z sal znajduje się dywan 3 m x 4 m, grubości ok. 1 cm. (...)

(...)

Więcej w miesięczniku "Materiały budowlane" 8/2012 >>