dr inż. Janusz Kubiak
dr inż. Aleksy Łodo
dr inż. Jarosław Michałek
mgr inż. Stanisław Wójcik
Modernizacja tranzytowych linii kolejowych w Polsce stwarza warunki do zastosowania nowoczesnych konstrukcji wsporczych trakcji kolejowej. Po 17 latach od zastosowania pierwszych słupów trakcyjnych z betonu wirowanego na szlaku kolejowym w rejonie Wrocławia i na torze doświadczalnym w Węglewie koło Żmigrodu, w 2011 r. zrealizowano pół sekcji na linii kolejowej Nr 61 Częstochowa – Kielce (odcinek Małogoszcz – Bukowa), a w 2012 r. kilka sekcji naciągowych o łącznej długości ok. 7 km na słupach trakcyjnych typu ETG i ETGw z betonu wirowanego, których producentem jest firma Strunobet-Migacz Sp. z o.o. Słupy zaprojektowano i wykonano zgodnie z normą zharmonizowaną PN-EN 12843:2008.
***
The implementation investigations on post-tensioned prestressed spun concrete columns of rail traction
In modernizing of railways new structural solutions are being applied more and more courageously – including post-tensioned prestressed spun concrete columns. The attempts of industrial implementation of post-tensioned prestressed concrete traction columns produced by Strunobet-Migacz Ltd. were undertaken in 2011 and 2012 on the railway No 61 Czestochowa – Kielce. In the presenting paper the methodology of investigations and the results of trial loads of post-tensioned prestressed spun concrete traction columns used on this railway were described.
Materiały Budowlane 3/2013, strona 19 (spis treści >>)