dr inż. Janusz Rymsza
Sieć dróg publicznych w Polsce liczy ponad 406 000 km, z czego ponad 18 000 km stanowią drogi krajowe, a pozostałą część – drogi samorządowe (informacje o stanie sieci dróg publicznych są z kwietnia 2012 r.). Drogi samorządowe można podzielić na: wojewódzkie, które stanowią 7%, powiatowe – 33% i gminne – 60%. Drogi krajowe, mimo że stanowią mniej niż 5% dróg w sieci dróg publicznych, przenoszą aż 60% całego ruchu drogowego, a więc drogi samorządowe, stanowiące 95% dróg publicznych, przenoszą tylko 40% ruchu drogowego.
***
Technical inspection of bridges currently exposed to increased service load
Bridges being part of Polish public roads have been built at various times, some of them were constructed even more than 100 years ago. Such structures were designed for vehicles weighing less than vehicles being roadworthy today. Admitting a service load which is higher than the designed one will speed up deterioration of the technical condition of the bridges – which will decrease the durability of the structures and shorten the time of use without their restorations or reconstruction.Therefore, in order to avoid affecting the durability of all bridges, heavy vehicle traffic should only be allowed on selected roads. Every effort should be made so that heavy vehicles do not use roads not adjusted to such traffic. Vehicles’ parameters such as total weight and axis load should be controlled within the intelligent transport system which is currently being developed.
Zamów dostęp do artykułu >>
mgr inż. Łukasz Kopij
Zaprezentowany system monitoringu zainstalowany na autostradzie A1 na odcinku Piekary Śląskie – Pyrzowice w województwie śląskim umożliwia wielokrotne, powtarzalne przeprowadzanie pomiarów ruchu gruntu. Zakres uzyskiwanych danych pozwala na dokładniejsze poznanie i weryfikację zagadnień z dziedziny geotechniki i ochrony powierzchni przed wpływem szkód górniczych oraz na pogłębienie stanu polskiej i światowej wiedzy dotyczącej wykorzystania gruntu zbrojonego geosyntetykami w rejonach narażonych na szkody górnicze. W wymiarze społecznym system monitoringu jest pomocny w procesie poprawy bezpieczeństwa i skuteczności zarządzania autostradą przechodzącą przez tereny trudne pod względem warunków gruntowych.
Zamów dostęp do artykułu >>
mgr inż. Andrzej Krupa
mgr inż. Roman Rogowski
Obecnie od powstających kładek wymaga się nie tylko konstrukcji trwałej, bezpiecznej i estetycznej, ale również zintegrowanej z otoczeniem. Zróżnicowany charakter zabudowy i terenu przylegającego powoduje, że każda z kładek projektowana jest w sposób indywidualny i oryginalny, a rozwój materiałów budowlanych i rozwiązań technologicznych sprzyja powstawaniu ciekawych i nowatorskich projektów. Przykładem jest zrealizowana w 2011 r. kładka pieszo-jezdna o konstrukcji wstęgowej z betonu sprężonego, zlokalizowana w miejscowości Lubień, 30 km na południe od Krakowa. Kładka łącząca brzegi rzeki Raby powstała w miejscu mostu zniszczonego przez powódź w 2009 r.
Zamów dostęp do artykułu >>
Pod koniec lutego br. nastąpiły zmiany organizacyjne w firmie Freyssinet Polska, której głównym obszarem działalności są konstrukcje sprężone i podwieszone, technologie budowy, naprawy i wzmacniania obiektów inżynierskich, wyposażenie mostów oraz konstrukcje z gruntu zbrojonego. Reorganizacja związana jest z awansem Krzysztofa Bergera na Dyrektora Bieguna Europa Centralna i Wschodnia w strukturze Freyssinet International, pozostającego jednocześnie na stanowisku Dyrektora Generalnego Freyssient Polska. Większość dotychczasowych obowiązków Dyrektora Generalnego związanych z funkcjonowaniem oddziału krajowego przejęli: Arkadiusz Franków – Dyrektor Działu Nowych Konstrukcji oraz Piotr Beczka – Dyrektor Działu Wyposażenia Mostów i Napraw.
Zamów dostęp do artykułu >>
dr hab. inż. Grażyna Łagoda, prof. PW, dr hab. inż. Marek Łagoda, prof. IBDiM
mgr inż. Mirosław Biskup
W ostatnich latach w budownictwie mostowym pojawiły się nowe materiały konstrukcyjne. Są to, poza no- wymi generacjami betonów i kompozytów betonopodobnych oraz nowymi gatunkami i asortymentami stali konstrukcyjnych, przede wszystkim tworzywa sztuczne zbrojone różnego rodzaju włóknami. Wśród tych ostatnich bardzo dynamicznie rozwija się produkcja niemetalowych cięgien i prętów do zbrojenia betonu. Mają one wyeliminować negatywne skutki wywołane korozją stali.
***
The use of FRP strings and the reinforcing bars for concrete structures
Fiber-reinforced polymer (FRP) material have emerged as an alternative material for producing reinforcing bars for concrete structures. FRP reinforcing bars offer advantages over steel reinforcement in that FRP bars are noncorrosive, and some FRP bars are nonconductive. Due to other differences in the physical and mechanical behavior of FRP materials versus steel, unique guidance on the engineering and construction of concrete structures reinforced with FRP bars is needed.
Zamów dostęp do artykułu >>
Wywiad z Marcinem Majewskim oraz Danielem Białeckim, właścicielami firmy Top Building Sp. z o.o.
Ewelina Kowałko: Na początku br. wprowadziliście Państwo do oferty firmy nowatorski system TopZinc ® ochrony stali zbrojeniowej przed korozją. Proszę o charakterystykę tej technologii.
Marcin Majewski: Śmiało mogę powiedzieć, że intensywne badania i prace związane z wdrożeniem na polski rynek ochrony katodowej stali zbrojeniowej metodą traconej anody zwanej metodą galwaniczną, które prowadziliśmy od 2011 r., zakończyły się sukcesem. Pod koniec 2012 r. otrzymaliśmy Rekomendacje Techniczne Instytutu Techniki Budowlanej oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i w efekcie już na początku 2013 r. byliśmy gotowi do wprowadzenia na polski rynek dwóch produktów: TopZinc R ® i TopZinc R ® + do ochrony katodowej prętów zbrojeniowych przed korozją.
Daniel Białecki: TopZinc R ® i TopZinc R ® + to protektory wykorzystujące zasadę ochrony katodowej stali zbrojeniowej przez jej polaryzację katodową, co prowadzi do powstawania na stali zbrojeniowej tylko i wyłącznie reakcji redukcji, nie dopuszczając do reakcji utleniania, czyli korozji zbrojenia.
Zamów dostęp do artykułu >>
Franz Loderer
Prezentujemy referat pt. „Właściwości lekkich tynków wewnętrznych na ścianach z betonu komórkowego” z 5. Międzynarodowej Konferencji Autoklawizowanego Betonu Komórkowego, która odbyła się w 2011 r. w Bydgoszczy. Zaprezentowano w nim badania nowej generacji lekkich tynków zewnętrznych o właściwościach termoizolacyjnych podobnych do tych, jakimi charakteryzują się energooszczędne ściany z betonu komórkowego.
Poprawa izolacyjności termicznej elementów murowych, związana z rozwojem materiałów budowlanych o niskiej przewodności cieplnej, spowodowała powstanie rozwiązań technicznych ścian murowanych o bardzo dobrej izolacyjności termicznej oraz małej gęstości. Do tych nowych systemów należało opracować i dostosować odpowiednie elementy i materiały uzupełniające. Ważnym etapem w tym procesie było opracowanie nowej generacji lekkich tynków zewnętrznych o właściwościach podobnych do tych, jakimi charakteryzują się nowe materiały budowlane do wznoszenia ścian.
Zamów dostęp do artykułu >>
dr inż. Jarosław Szulc
Zgodnie z normami PN-EN 1992-1-1:2008 Eurokod 2 – Projektowanie konstrukcji z betonu – Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków oraz PN-EN 1992-1-1:2008/NA:2010, PN-EN1992-1-1:2008/AC:2011 i PN-EN1992-1-1:2008/Ap1:2010, a także ISO 4356:1977 Bases for the design of structures. Deformations of buildings at the serviceability limit states, odkształcenia konstrukcji nie powinny przekraczać wartości, przy których uszkodzeniu mogłyby ulec niekonstrukcyjne elementy współpracujące, np. ścianki działowe, oszklenia, okładziny, elementy wyposażenia lub wykończenia i in. W uzasadnionych przypadkach ograniczenie takie może być również konieczne z uwagi na właściwe funkcjonowanie urządzeń lub aparatury, które są oparte na elementach ustroju nośnego. Dopuszczalne wartości deformacji określa się, biorąc pod uwagę przeznaczenie i rodzaj konstrukcji, elementów wykończenia, ścian działowych oraz ich zamocowań.
***
This paper presents the concept of determining the active deflections of beam and block floor systems according to EN 15037-1 standards. The results of the analysis to the code provisions are referenced to the requirements of EC2 for methodology and limit values; comparison algorithms are illustrated in the calculation presented as example.
Zamów dostęp do artykułu >>